Visa bilaga 494125Allô allô,

Jag har en gammal skola på min tomt i Normandie som jag nu vill göra om till bostad. Främst för att hyra ut, men sedan när barnen flyttat ut kanske bo i det lilla huset och hyra ut det stora. Jag har ritat åtskilliga planer men vill nu gärna höra vad ni tycker?

Hoppas det syns på ett ungefär hur jag har tänkt det- kök i väst och en utgång till en terass i söderläge. Kök/ vardagsrum öppet även om jag avskyr matos! Tar tacksamt emot era idéer på förhand.Visa bilaga 494128Visa bilaga 494131
 
Varför inte spegelvända längs längdaxeln så du får sovrum i öster och vardagsrum i väster?
 
Intressant att höra ! Mina föräldrar har alltid varit tvungen att dra ned gardinerna i deras vardagsrum i väst, så jag tänkte att vardagsrum i öster vore bättre? Tycker du att man hellre har kvällssol i vardagsrummet? Tack för din idé .
 
I Sverige är det en självklarhet med kvällssol i vardagsrummet. Vi hyrde ett hus i Sydfrankrike en sommar. Bostadsvåningen låg en trappa upp och vardagsrummets balkong låg i söder. Man fick vänta 1 timma efter att solen gått runt hörnet innan balkongen kunde beträdas... Inomhus var det dock aldrig några problem tack vare de tjocka murade väggarna. Om man inte glömde att dra ner de utvändiga jalusierna förstås. Jag tycker det borde fungera i Normandie. I alla fall med utvändiga jalusier. Sedan behöver du väl ha något tak över uteplatsen?
 
  • Gilla
Oh la vache
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I Sverige är det en självklarhet med kvällssol i vardagsrummet. Vi hyrde ett hus i Sydfrankrike en sommar. Bostadsvåningen låg en trappa upp och vardagsrummets balkong låg i söder. Man fick vänta 1 timma efter att solen gått runt hörnet innan balkongen kunde beträdas... Inomhus var det dock aldrig några problem tack vare de tjocka murade väggarna. Om man inte glömde att dra ner de utvändiga jalusierna förstås. Jag tycker det borde fungera i Normandie. I alla fall med utvändiga jalusier. Sedan behöver du väl ha något tak över uteplatsen?
Åh så bra att få dina synpunkter- har bott här i över 20 år så glömmer lite hur det är hemma. ”Tyvärr ” avskys solen i vardagsrummet i Norrbotten- de måste alltid dra för gardinerna för att kunna se på tv. Ja självklart blir det tak över uteplatsen, annars steks man ju! Får klura vidare...
 
Den stora frågan blir ju, vem ska hyra? Tänker du dig en långtidshyresgäst, eller vill du hyra ut veckovis till turister/semesterfirare? Det senare kanske genererar mer pengar, men också lite mer jobb, men ställer framförallt helt andra krav på planlösningen. Då prioriterar man ju fler sovplatser och stort matrum framför tvättstuga, förvaring och möjlighet att titta på TV. Som ritningen ser ut nu, tänker jag att det är till en långtidshyresgäst? Då funkar det ganska bra, men vardagsrummet är lite trångt, men kanske mysigt. Jag skulle prova flytta runt köket lite, kanske sätta det där matplatsen är nu för att få ett mer sammanhängande och större vardags/matrum om det är önskvärt. Jag skulle också överväga att vrida en-suite toaletten 90 grader och lägga den mot nuvarande yttervägg, då behöver inte utbyggnaden bli lika lång, och så kan du lägga pengarna på att sätta en dusch i det badrummet också istället.
 
  • Gilla
Oh la vache
  • Laddar…
Dörren till toaletten borde öppnas utåt. Som det är nu måste man stå på själva stolen för att kunna öppna...
 
  • Gilla
Oh la vache
  • Laddar…
:rofl:Haha, ja det är ju inte så praktiskt. Tack, ska ändra det.
 
J Grisbacka skrev:
Den stora frågan blir ju, vem ska hyra? Tänker du dig en långtidshyresgäst, eller vill du hyra ut veckovis till turister/semesterfirare? Det senare kanske genererar mer pengar, men också lite mer jobb, men ställer framförallt helt andra krav på planlösningen. Då prioriterar man ju fler sovplatser och stort matrum framför tvättstuga, förvaring och möjlighet att titta på TV. Som ritningen ser ut nu, tänker jag att det är till en långtidshyresgäst? Då funkar det ganska bra, men vardagsrummet är lite trångt, men kanske mysigt. Jag skulle prova flytta runt köket lite, kanske sätta det där matplatsen är nu för att få ett mer sammanhängande och större vardags/matrum om det är önskvärt. Jag skulle också överväga att vrida en-suite toaletten 90 grader och lägga den mot nuvarande yttervägg, då behöver inte utbyggnaden bli lika lång, och så kan du lägga pengarna på att sätta en dusch i det badrummet också istället.
Hej! Jo helst tänkte vi hyra ut veckovis med en långtidsplan att flytta in där själva, så vill ha lite både och. Har funderat mycket på vardagsrummet men jag får aldrig till det med var TVn ska vara.... ? Ska rita om båda badrummen och se om jag kan få plats med en dusch, bra idé med att vrida toan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.