Belmlu
Hej,

Läste nyss tråden om där någon granne kopplat in golvvärme på varmvattenslinga vilket fick mig att fundera på hur vårt är kopplat.

Vi har hus med direktverkade el med el-varmvattenberedare och vad jag vet har det varit så sedan det byggdes på 70-talet. Tidigare ägare har installerat golvvärme och handdukstork i samband med renovering för ca 10år sedan. Har ingen direkt anledning att misstro honom då mycket annat i huset är exemplariskt gjort men med tanke på insatserna tar jag gärna och kontrollerar så allt är rätt gjort.

Finns det enkla sätt att undersöka om golvvärmen och handdukstorken är separat system från tapp-varmvattnet?

Tack på förhand!
 
KristinaRT
Är du säker på att golvvärmen och handdukstorken har vattenburen värme?
Vi har elburen golvvärme i vårt 70-talshus och hade elburet till handdukstorken i förra bostaden.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Stäng av tappvarmvattnet och se om det blir kallt?

Finns det något fördelarskåp?
 
Redigerat:
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns ju både elektrisk golvvärme och handdukstorkar, men dela lite bilder så ser vi vad du har.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hej,

Läste nyss tråden om där någon granne kopplat in golvvärme på varmvattenslinga vilket fick mig att fundera på hur vårt är kopplat.

Vi har hus med direktverkade el med el-varmvattenberedare och vad jag vet har det varit så sedan det byggdes på 70-talet. Tidigare ägare har installerat golvvärme och handdukstork i samband med renovering för ca 10år sedan. Har ingen direkt anledning att misstro honom då mycket annat i huset är exemplariskt gjort men med tanke på insatserna tar jag gärna och kontrollerar så allt är rätt gjort.

Finns det enkla sätt att undersöka om golvvärmen och handdukstorken är separat system från tapp-varmvattnet?

Tack på förhand!
Du har 2 alternativ. Antingen är det kopplat på tappvarmvattnet (vvc) vilket jag inte tror i en villa. Jag tror inte ens du har vvc i din villa. Man kan såklart även koppla in sig på varmvattnet om man inte har vvc men då går slingan bara igång när du spolar varmvatten.

Eller så är det kopplat till radiatorvattnet. Nu skriver du direktverkande el!

Du bör kunna följa ledningarna för att avgöra ifall det är samma ledning som går till kranen eller inte.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Första frågan blir ju om handdukstorken och golvvärmen är vattenburna. Det vanliga i ett hus med direktel är att golvvärmen och handdukstorken också är direktel. Om det skulle vara vattenburet blir nästa fråga om du har VVC. Det är ett system för att cirkulera varmvattnet så att man inte behöver vänta på att det skall komma varmt vatten ur kranen. Det är nog ganska sällsynt i 70-talsvillor. Finns det inte VVC så kan inte golvvärmen och handdukstorken drivas av varmvattnet.

Jag kan inte komma på någon poäng med att göra på det viset under dina förutsättningar. Så högst troligt är det inte ett problem i ditt hus.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Vilket gensvar!

Ja som flera sagt har jag ju inte funderat över om det är vattenburet eller ej. Gick lite snabbt en yrvaken lördagsmorgon när man läser sådana andra trådar :rofl:

Handdukstorken är PAX TR 60 med effektbeskrivningar mm på enheten så den ör ju inte vattenburen. Kontrollenheten på golvvärmen är Devireg 520 och snabba sökningar hos tillverkaren ger intrycket att de inte ens arbetar med vattenburet.

Är jag rätt på det? :(
 
  • Termostatpanelen Devireg 520 för golvvärme med reglaget inställt mellan 2 och 3 och en tänd röd indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på PAX TR 60 handdukstork som visar modell och effektinformation, ej vattenburen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk handdukstork PAX TR 60 med specifikationsetikett och hängande handdukar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Japp!
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Vilket gensvar!

Ja som flera sagt har jag ju inte funderat över om det är vattenburet eller ej. Gick lite snabbt en yrvaken lördagsmorgon när man läser sådana andra trådar :rofl:

Handdukstorken är PAX TR 60 med effektbeskrivningar mm på enheten så den ör ju inte vattenburen. Kontrollenheten på golvvärmen är Devireg 520 och snabba sökningar hos tillverkaren ger intrycket att de inte ens arbetar med vattenburet.

Är jag rätt på det? :(
:rofl::crysmile: Du kan somna om och sova lugnt. Inget vattenburet där inte.:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Det här blir nästan en best of? (y);):crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi inte vara elaka mot TS, frågan är väl befogad, själv är jag totalt ointresserad om slingan går via vvc eller inte i detta fall eftersom installationen är i en privat villa, eventuella legionella bakterier har svårt att bildas i ett enskilt hushåll, eftersom varmvattenslingan är begränsad i en villa med reservation för att varmvattenberedaren har korrekt temperatur, TS hänvisade till ett tidigare fall där den enskilda lgh innehavaren kanske kan strypa flöden i sitt golv vilket möjliggör bildande av legionella bakterier, då vattnet står stilla , idag är det förbjudet med handdukstorkars som är anslutna till varmvatten, en tidigare installation måste korrigeras med en ring som gör att flödet inte kan stängas av helt. Legionella bakterier bildas i ett ljummet och stillastående vatten.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
:crysmile:
HeineA HeineA skrev:
Nu ska vi inte vara elaka mot TS, frågan är väl befogad, själv är jag totalt ointresserad om slingan går via vvc eller inte i detta fall eftersom installationen är i en privat villa, eventuella legionella bakterier har svårt att bildas i ett enskilt hushåll, eftersom varmvattenslingan är begränsad i en villa med reservation för att varmvattenberedaren har korrekt temperatur, TS hänvisade till ett tidigare fall där den enskilda lgh innehavaren kanske kan strypa flöden i sitt golv vilket möjliggör bildande av legionella bakterier, då vattnet står stilla , idag är det förbjudet med handdukstorkars som är anslutna till varmvatten, en tidigare installation måste korrigeras med en ring som gör att flödet inte kan stängas av helt. Legionella bakterier bildas i ett ljummet och stillastående vatten.
Du missar nog poängen varför vi är ”elaka” mot Ts. Allt går på el i hans fall. Så här pratar vi risk för stötar och inte legionella.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Det bjuder jag på! :rofl:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.