Vill bara inflika att det är inte direkt slavlöner längre. Många polacker har det bättre ställt än vi svenskar, mer över av pengarna. Säg att de tar 200 i timmen och betalar 5% i skatt som de flesta gör. Då har de 190 i fickan. Hur många anställda har det efter skatt?
Sen är det skattekrav i Sverige from 1jan så nu ökade deras priser med 30% för de ska skatta i Sverige med. Så billig arbetskraft från Polen blir svårt att hitta. Men det är fortfarande billigare såklart....om det nu blir rätt utfört arbete.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja och ni handlar uteslutande Svenska prylar.
Stenströmsskjortor mm mm.
Hyckleri.
Kan du säkerställa att Stenström syr exakt allt i Helsingborg själva? Så de inte använder sig av Polen eller Ukraina tänker jag.
Dåligt av Stenström att ha en Citroen som firmabil ;)

Personligen handlar jag så mycket svenskt det går till rimliga nivåer.
Men polacker är väl inte så väldans billiga längre om man nu tänkt sitt vitt arbete.

Kör du riktig volvo eller kinavolvo?
 
R Rörmokaren84 skrev:
Varför skulle de inte vara rimligt.
Det är vad de kostar.
Tipset är att greppa tag själv o göra jobbet själv.

Ingen jobbar gratis. Ingen jobbar utan vinst.
Alla jobbar för pengar och för att leva.

Kan du inte själv. Så får du betala vad de kostar !

Håller med Grizzlybjörnen123, ganska tragiskt att söka efter folk som jobbar för slav löner för att man är snål själv och har tummen mitt i handen!
Som sagt jag är inte ute efter era råder att betala 2 gånger mer för samma produkt. Jag är företagare så jag försöker håller mina kostnader ner, kan ni som är rika fattar det???
 
R Rkarlsson skrev:
Kan du säkerställa att Stenström syr exakt allt i Helsingborg själva? Så de inte använder sig av Polen eller Ukraina tänker jag.
Dåligt av Stenström att ha en Citroen som firmabil ;)

Personligen handlar jag så mycket svenskt det går till rimliga nivåer.
Men polacker är väl inte så väldans billiga längre om man nu tänkt sitt vitt arbete.

Kör du riktig volvo eller kinavolvo?
Fråga de andra hycklarna. Jag skiter i vart saker är tillverkade bara det är kvalité.
 
  • Gilla
rndhero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kan du säkerställa att Stenström syr exakt allt i Helsingborg själva? Så de inte använder sig av Polen eller Ukraina tänker jag.
Dåligt av Stenström att ha en Citroen som firmabil ;)

Personligen handlar jag så mycket svenskt det går till rimliga nivåer.
Men polacker är väl inte så väldans billiga längre om man nu tänkt sitt vitt arbete.

Kör du riktig volvo eller kinavolvo?
Tar det här med Volvo som exempel, skulle du köpa en Volvo dubbelt så dyrt om den är tillverkad i Sverige än en som är tillverkad i Kina?
 
Kan man bygga för 8mil så borde man väl ha råd med riktiga löner....

Har en bekant som är anställd och jobbar i Polen som programmerare, han tjänar bra även med svenska mått mätt
 
nino nino skrev:
Kan man bygga för 8mil så borde man väl ha råd med riktiga löner....

Har en bekant som är anställd och jobbar i Polen som programmerare, han tjänar bra även med svenska mått mätt
Wow, era pengar växer säkert från träd :)
Kan du läsa igen mitt inlägg vart skrevs att jag kan betala 8mille för bygget.
Jag kan gissa att ni som är mot det här är antingen snickare eller driver en firma själv. Jag kan väl se och räkna ut vad som är bra för mig. Så ingen mer troll till mitt inlägg, tack!
 
V V.G skrev:
Tar det här med Volvo som exempel, skulle du köpa en Volvo dubbelt så dyrt om den är tillverkad i Sverige än en som är tillverkad i Kina?
Nej jag hade inte köpt en volvo då kina äger det. Om du skulle få en volvo tillverkad i Kina, så hade du fortfarande betalt lika mycket som om den är byggd i Torslanda. Skillnaden är att du direkt stöttat slavarbete och inga mänskliga rättigheter.

Ja jag hade anlitat SVENSKA hantverkare om jag bygger hus i Sverige. Läste bara lite luddigt om nya skattereglerna om inhyrd arbetskraft, om de tar ut samma timpeng för dig så betyder det att polackerna får ännu lägre lön.

Hoppas du verkligen ser till att det finns kollektivavtal och alla svenska regler följs vid ditt bygge när du anlitar utländsk arbetskraft och ser till att alla skatter betalas rätt.

Och nej jag är inte rik, jag vill bara stötta de jag kan.

Jag tyder även ditt inlägg att du räknat på det, inte att du fått offerter för bygget?

Känner en som byggde ett 40x20 meter 2 våningshus med bro inuti, pool ute. Han fixade mark själv, betonghus. Under 4 miljoner. Jag hade begärt in massvis med offerter innan jag ens funderat på utländska.
 
MultiMan
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Ja ni ser. Kör hårt TS!
 
  • Gilla
V.G
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en bekant som är anställd och jobbar i Polen som programmerare, han tjänar bra även med svenska mått mätt
Ja de börjar bli dyra mer och mer dra österut. Vitryssland , Unger... Indien
 
Märkliga resonemang på sina håll. Sverige är beroende av export, vore ju väldigt olyckligt om våra handelspartners istället uteslutande köpte varor och tjänster från sina inre marknader istället. Vi kommer vara de stora förlorarna... Konkurrens är bra.
 
  • Gilla
Orvar777 och 2 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Så protektionistiska inom klassiska hantverksyrken, svenska (IT/utvecklare)ingenjörer, som jobbar på en globalmarknad använder sin kvalité som främsta säljargument . Vem tror ni kodar för de stora mjukvarubolagen i Sverige och resten av västvärlden? svensk Jr. utv. för ~35000sek .? Vad tror ni dom tjänar i Kina och Indien? 25-50%? vem gör bäst kod? vem gör mest kod?
Trådens bästa kommentar!
Man vill känna att man får en premiumtjänst av en svensk hantverkare, vilket ofta inte är fallet.

Konkurrera på en global marknad och tillhandahåll en bättre tjänst. Då kommer kunderna automatiskt!
 
  • Gilla
V.G och 1 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Stötta svenska hantverkare! men även industriarbetare, glöm in att köpa rätt bilmärke - Volvo :)
Du menar Koenigsegg.

Volvo är väl sålt till de där som såg till att vi har en pandemi...
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Volvo är en av (om inte Sveriges största) privata arbetsgivare med underleverantörer.
Jo, jag vet. Men jag anser inte att Volvo är svenskt längre. Det är ett kinesiskt företag som har tillverkning i Sverige...ett tag till iaf...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.