Hej!
Vi har planer på att riva ett befintligt hus och bygga nytt. Tomten har en lång sjö på hela norrsidan och skog/sjö på västra sidan. Väg/infart och gårdsplan i öster. Viktigt är att få sjöutsikt från vardagsrum, matrum och kök.

Vi har en begränsad längd på huset (ca 17 meter) och som vi har utnyttjat maximalt i planlösningen.

Planlösning av hus med sjöutsikt, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum och öppen spis i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den öppna spisen är tänkt att vara just "öppen" så att man ser elden och igenom den från alla håll (utom på norrsidan). Det är ca 2 meter mellan hall och öppen spis.

Allt grönt på ritningen är förvaring.

Tar tacksam emot alla möjliga synpunkter!

//ida
 
KristinaRT
Mitt första intryck är att proportionerna känns konstiga.
7 kvm är för litet för att ens möblera vettigt (speciellt i den formen) men allrum/vardagsrum på över 60 kvm? Och ett orangeri på ca15 kvm. Jag förstår att ni vill prioritera utsikt, och man bygger för sig själv men här bygger man in en begränsning från början.
Tycker också det är en märklig konstruktion med hallen ”inskjuten” i köket och en lång vägg man ska gå runt för att komma till matplatsen.

Edit, kom på en sak till. Osäker på vad orangeri betyder här men inglasat rum i söderläger kommer bli väldigt varmt sommartid och om det är infällt i huset kan hela huset komma att värmas upp ordentligt....
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Mitt första intryck är att proportionerna känns konstiga.
7 kvm är för litet för att ens möblera vettigt (speciellt i den formen) men allrum/vardagsrum på över 60 kvm? Och ett orangeri på ca15 kvm. Jag förstår att ni vill prioritera utsikt, och man bygger för sig själv men här bygger man in en begränsning från början.
Tycker också det är en märklig konstruktion med hallen ”inskjuten” i köket och en lång vägg man ska gå runt för att komma till matplatsen.

Edit, kom på en sak till. Osäker på vad orangeri betyder här men inglasat rum i söderläger kommer bli väldigt varmt sommartid och om det är infällt i huset kan hela huset komma att värmas upp ordentligt....
Tusen tack för input! Det lilla sovrummet är de ingen som kommer att "bo" i, utan det är ett extrarum. Vi har två små hus till med sovplatser och ett separat badrum till dessa. Men kan hålla med om att de social ytorna är lite väl stora, samtidigt är ju det så himla härligt :) Ordentlig med plats för alla och även julgranen!

Har även funderat på att göra något helt annat, ett långsmalt hus mot vattnet eller ett L-format. Problemet då är att det kommer krävas enormt mycket markarbeten. Som det är nu står huset på en klippa, på sidorna är det fall neråt och en himla massa stenbumlingar. Får klura lite till...
 
Håller också med tidigare talare.

Proportionerna är ut genom fönstret nästan.

Är en del döytor/korridor trots att huset egentligen kanske inte behövt det alls med tanke på storleken.

Vidare kommer v-rum/kök vara mörkt förutom om kvällarna.

Jag hade nog övervägt att strunta i matplats/allrum vinkeln och istället förlängt vardagsrumsvinkeln. Då kan ni ha fönster i 3 väderstreck och matplatsen hamnar dessutom närmare köket. Utsikten mot sjön blir fortfarande bevarad i norr.

Orangeriet hade jag inte byggt in i huset, bättre att ha det som ett till byggt uterum typ alt ha en liten sluss till det.

Master hade jag nog lagt där Orangeriet är så man får sjöutsikt även där.

Kontor och sovrum hade jag gjort bredare, men kanske minskat ner bredden på hela huset (för att kvm inte ska sticka iväg.) då blir de rummen avsevärt mkt lättare att möblera. Oavsett om det finns andra sovmöjligheter på andra håll så känns det som en ganska lame ursäkt till att då kompromissa så hårt ;)

Hade man minskat bredden på huset lite så hade man kunnat låta köket sticka ut lite och på så vis få en liten farstu med tak också.

Där tvättstugan är hade jag gjort gästwc som då hamnar närmare entren/sällskapsytorna. Klädvård/tvätt hade jag lagt där en del av master var tidigare, med dörr så man kan gå ut och hänga upp kläderna i söderläge enkelt om somrarna..

Det är nog det jag kommer på just nub:thinking:

Edit:

Vad är det för mått och kvm på huset så som du ritat det just nu?

Och är det en villa eller fritidshus? Anledningen till frågan är att det inte ser ut som Tillgänglighetskraven uppfylls
 
J Jarlsgård skrev:
Håller också med tidigare talare.

Proportionerna är ut genom fönstret nästan.

Är en del döytor/korridor trots att huset egentligen kanske inte behövt det alls med tanke på storleken.

Vidare kommer v-rum/kök vara mörkt förutom om kvällarna.

Jag hade nog övervägt att strunta i matplats/allrum vinkeln och istället förlängt vardagsrumsvinkeln. Då kan ni ha fönster i 3 väderstreck och matplatsen hamnar dessutom närmare köket. Utsikten mot sjön blir fortfarande bevarad i norr.

Orangeriet hade jag inte byggt in i huset, bättre att ha det som ett till byggt uterum typ alt ha en liten sluss till det.

Master hade jag nog lagt där Orangeriet är så man får sjöutsikt även där.

Kontor och sovrum hade jag gjort bredare, men kanske minskat ner bredden på hela huset (för att kvm inte ska sticka iväg.) då blir de rummen avsevärt mkt lättare att möblera. Oavsett om det finns andra sovmöjligheter på andra håll så känns det som en ganska lame ursäkt till att då kompromissa så hårt ;)

Hade man minskat bredden på huset lite så hade man kunnat låta köket sticka ut lite och på så vis få en liten farstu med tak också.

Där tvättstugan är hade jag gjort gästwc som då hamnar närmare entren/sällskapsytorna. Klädvård/tvätt hade jag lagt där en del av master var tidigare, med dörr så man kan gå ut och hänga upp kläderna i söderläge enkelt om somrarna..

Det är nog det jag kommer på just nub:thinking:

Edit:

Vad är det för mått och kvm på huset så som du ritat det just nu?

Och är det en villa eller fritidshus? Anledningen till frågan är att det inte ser ut som Tillgänglighetskraven uppfylls
Tusen tack för jättebra synpunkter! Det är ett fritidshus som vi först tänkt renovera men inser att det är bättre att riva och bygga nytt. Vi har bott här ett tag (på somrarna) och vet vilka platser vi gillar att vara på men som sagt, lätt bli hemmablind och inte se nya möjligheter så alla råd är så tacksamma!

Totalytan nu är ca 170 kvm (11 meter brett och 17 meter långt).
 
Redigerat:
I Idlin skrev:
Tusen tack för jättebra synpunkter! Det är ett fritidshus som vi först tänkt renovera men inser att det är bättre att riva och bygga nytt. Vi har bott här ett tag och vet vilka platser vi gilla ratt vara på men som sagt, lätt bli hemmablind och inte se nya möjligheter så alla råd är så tacksamma!

Totalytan nu är ca 170 kvm (11 meter brett och 17 meter långt).
Om det är på 170kvm (när du säger total, inkluderar du ytterväggar då? Dvs byggnadsyta?) så finns det garanterat en hel del förbättringar att göra!

Är den största delen av huskroppen 11m och 17m eller är det med vinklarna inräknade?
Planritning av en bostad med markerade måttlinjer 11m (röd) och 17m (blå), inklusive rum och kvadratmetrage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, är röd och blå linje här 11 respektive 17 m? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Om det är på 170kvm (när du säger total, inkluderar du ytterväggar då? Dvs byggnadsyta?) så finns det garanterat en hel del förbättringar att göra!

Är den största delen av huskroppen 11m och 17m eller är det med vinklarna inräknade?
[bild]
Alltså, är röd och blå linje här 11 respektive 17 m? :)
Yes, byggytan är 170 kvm, och det är lite i största laget, närmare 150 kvm hade varit att föredra.

Röd linje är 14 meter och blå linje är 11 meter.
 
I Idlin skrev:
Yes, byggytan är 170 kvm, och det är lite i största laget, närmare 150 kvm hade varit att föredra.

Röd linje är 14 meter och blå linje är 11 meter.
Okej!

Ska skissa lite så kan vi se, ser ingen anledning till varför det inte borde gå att banta ner 15-20kvm utan något direkt avkall på någonting :D
 
Om ingen ska bo permanent i sovrum 2 kanske man kan slå ihop det med kontoret och ha en bäddsoffa istället.
 
J Jarlsgård skrev:
Okej!

Ska skissa lite så kan vi se, ser ingen anledning till varför det inte borde gå att banta ner 15-20kvm utan något direkt avkall på någonting :D
Men åh vad snällt! Kan även nämna att baksidan (alltså mot Söder) vetter mot de andra två husen och vi går ofta igenom "orangeriet" in i stora huset. På södersidan har vi också en uteplats. Orangeriet är även mitt yogaspace och ljusterapirum och som jag gärna vill ha kvar på något sätt...
 
I Idlin skrev:
Men åh vad snällt! Kan även nämna att baksidan (alltså mot Söder) vetter mot de andra två husen och vi går ofta igenom "orangeriet" in i stora huset. På södersidan har vi också en uteplats. Orangeriet är även mitt yogaspace och ljusterapirum och som jag gärna vill ha kvar på något sätt...
Absolut, det ligger redan inplanerat i min tanke
 
  • Gilla
Idlin
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Om ingen ska bo permanent i sovrum 2 kanske man kan slå ihop det med kontoret och ha en bäddsoffa istället.
Den tanken har funnits där men vi tänker långt framåt om det kommer barnbarn så är det bra att ha små extrarum :)
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ritning av ett hus på 170m² med måttangivelser, inklusive ett orangeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots min självsäkra kommentar tidigare så lyckades jag faktiskt inte få ner byggytan, delvis då jag försökte bejaka önskemålen som jag kunde utläsa i din skiss.

Det är dock inte större än innan, utan ligger på 170m² :)
 
  • Gilla
TMatt
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Trots min självsäkra kommentar tidigare så lyckades jag faktiskt inte få ner byggytan, delvis då jag försökte bejaka önskemålen som jag kunde utläsa i din skiss.

Det är dock inte större än innan, utan ligger på 170m² :)
TUSEN TACK! En riktigt bra lösning! Den får vi definitivt ta i beaktning.
 
I Idlin skrev:
TUSEN TACK! En riktigt bra lösning! Den får vi definitivt ta i beaktning.
Så lite så!

"klumpen" mellan vrum och matplats ska symbolisera en halvvägg med tunnel kamin (y)

Min tanke med kök/matplats/vrum är att samtliga har utsikt. Det är även siktlinje genom hela huset via korridoren.. Sovrum/kontor är om 9kvm styck nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.