Vi håller på o letar efter ett fritidshus och så äntligen hittade vi ett passande objekt. En villa med större renoveringsbehov. Det säljs relativt billigt men beskrivs som följande ”största bristen på detta boende är grunden/bjälklaget som huset vilar på. Stora brister med rötskador på bärande delar av noterades i hela grunden och delar av blindbottenskivor med isolering har rasat ner på marken. Mikrobiell påväxt och lukt upplevs i grunden. Golv invändigt lutar pga rötskadorna och kontakt med fackman för konsultation rekommenderas på hela grundkonstruktionen”

Vad tror ni priset landar på för att åtgärda det som framgår av informationen? Huset är 93kvm och har då krypgrund.

Vi är relativt händiga och skulle säkert kunna göra delar av arbetet själva, men det påverkar kanske priset särskilt mycket.
 
Åsa Lund
Minst en halv miljon?
 
En halv million??

Jag köpte ett 1850-tals hus på 88kvm för 4-5 år sedan med rötskador i samtliga rums bjälklag, vars vilar på gammal gråstensgrund.

Jag rev ut och reglade upp nya golv till en materialkoatnad på knappt 50 tusen.

Jag valde att skära remsor av trossbottenskivor som jag skruvade på undersidan av bjälkarna, därefter la jag en 50mm s80 eps skiva som vilar på cementakivorna. Sen isolering och golvspån på de.

Monterade även en krypgrundsavfuktare samt undertrycksventilering vilket blev utöver dom 50.

Jobbar som snickare så jag gjorde jobbet själv. Men tidsmässigt utförde jag ett rum på en dag.

4 rum x 8 timmar 32 timmar
32 x ca 500kr/tim = 16000 x kanske 2 man
÷ material, el dragning bjälklag, vvs golvvärme?
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
E Ericamaria skrev:
Vi håller på o letar efter ett fritidshus och så äntligen hittade vi ett passande objekt. En villa med större renoveringsbehov. Det säljs relativt billigt men beskrivs som följande ”största bristen på detta boende är grunden/bjälklaget som huset vilar på. Stora brister med rötskador på bärande delar av noterades i hela grunden och delar av blindbottenskivor med isolering har rasat ner på marken. Mikrobiell påväxt och lukt upplevs i grunden. Golv invändigt lutar pga rötskadorna och kontakt med fackman för konsultation rekommenderas på hela grundkonstruktionen”

Vad tror ni priset landar på för att åtgärda det som framgår av informationen? Huset är 93kvm och har då krypgrund.

Vi är relativt händiga och skulle säkert kunna göra delar av arbetet själva, men det påverkar kanske priset särskilt mycket.
Jag som var total novis när jag köpte mitt 70kvm hus med liknande förhållanden har gjort allt själv. Det gick inte lika snabbt som det verkar ha gjort för @Bläcktudan men att få allt på plats och i våg tog mig ca 3-4 arbetsdagar. Men ungefär i samma prisklass.

Kul var det också :ok:
 
Åsa Lund
Ur texten tyckte jag det lät som om delar i grund och bjälklag behövde bytas och huset hissas upp under tiden. Kan ju kosta hur mycket som helst.
Sånt här är egentligen helt omöjligt att svara på utan bilder. Hur långt är ett snöre?
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
LoweW
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ur texten tyckte jag det lät som om delar i grund och bjälklag behövde bytas och huset hissas upp under tiden. Kan ju kosta hur mycket som helst.
Sånt här är egentligen helt omöjligt att svara på utan bilder. Hur långt är ett snöre?
Beroende på konstruktionen är det möjligt att det inte behöver hissas upp alls. Hoppas TS blir lite aktivare i tråden och kanske kommer med mer info!
 
LoweW LoweW skrev:
Beroende på konstruktionen är det möjligt att det inte behöver hissas upp alls. Hoppas TS blir lite aktivare i tråden och kanske kommer med mer info!
Hej,

Är ej TS, men har lite samma fundering.

Ett torp från 1800-talet, ca 135 kvm och två plan.

Som ni ser på bifogade bilderna har det gamla sättningsskador, och den nuvarande grunden existerar knappt eller är väldigt bristfällig.

Vad är nummer 1 att göra i ett sådant här fall? tänker just på grunden.. hur hade ni gjort?
 
  • Ett rött 1800-tals torp med synliga sättningsskador och en bristfällig grund, omgivet av grönt gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat tvåplans torp med synliga sättningsskador och bristfällig grund. Fönster är tillfälligt täckta med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat torp med skadad grund och plasttäckt fönster, omgivet av grönt gräs och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett gammalt torp med sättningsskador synliga på de snedvridna taklisterna och ojämnheten i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
A Awoma skrev:
Hej,

Är ej TS, men har lite samma fundering.

Ett torp från 1800-talet, ca 135 kvm och två plan.

Som ni ser på bifogade bilderna har det gamla sättningsskador, och den nuvarande grunden existerar knappt eller är väldigt bristfällig.

Vad är nummer 1 att göra i ett sådant här fall? tänker just på grunden.. hur hade ni gjort?
Jag kan inte ge dig något bra svar, tyvärr. Hoppas någon annan kunnig kan flika in 👍

Men min spontana, lekmanna, tanke skulle vara att:

* riva upp alla golv och bjälklag på marknivå
* hissa upp huset
* se över hela grunden och sättningsskadorna
* åtgärda dessa(gräva upp, gräva ner till frostfritt, gjuta etc etc)
* byta syllarna
* fuktsäkra (kryp)grunden och förbereda för eventuella kommande åtgärder såsom inspektionslucka och ellutag om man väljer att sätta in en avfuktare så småningom. Även om fukt inte har varit ett problem tidigare kan det bli det nu när man renoverar och tilläggsisolerar
* nytt golvbjälklag med mycket isolering

Men alla dessa åtgärderna kan vara väldigt slösaktiga om det verkligen inte är nödvändigt. En duktigt snickare som kikar på det skulle kunna göra en annan bedömning och kunna åtgärda det på ett snabbare och lättare sätt.
 
A Awoma skrev:
Hej,

Är ej TS, men har lite samma fundering.

Ett torp från 1800-talet, ca 135 kvm och två plan.

Som ni ser på bifogade bilderna har det gamla sättningsskador, och den nuvarande grunden existerar knappt eller är väldigt bristfällig.

Vad är nummer 1 att göra i ett sådant här fall? tänker just på grunden.. hur hade ni gjort?
Tyckte inte det så satt ut, kan vad jag som inte ser bilderna på rätt sätt.
Lite hängande innertak behöver inte betyda att huset är satt/skevt/lutar.
Vårt torp från samma ålder har hängande innertak och golv som lutar. Två syllar är slut, men bjälklaget är friskt. Allt går att göra när pengar och tid finnes, tak är det som alltid måste göras omgående om det inte håller tätt. Det gäller hålla koll på husets brister och skador, ta reda på varför dom uppstod, åtgärda det sedan skadan.
Vatten är en stor bov till många skador på ett hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.