Nån som vet om det går att köpa strömkontakten till en bärbar dator (Packard Bell). Och kan man i sådanafall byta den själv?

I uttaget finns en "pinne" i mitten, den är glapp.
 
Svårt att säga utan bild men det låter som ett vanligt tvåpoligt chassiedon. Dessa går att hitta på tex elfa. Att sen löda in det på kortet kan vara lite knepigare.

Känner du dig inte säker på att löda så skulle jag prova med att kontakta någon radio/tv reparatör
 
Hej ...
Jobbar på en dator verkstad och lagar laptops, och just resevdelar till moderkort är svårt ...
Lämnar du in , så bytter dom moderkort för 5000:- till 99%
Vi brukar köpa här på jobbet Laptop DC power jacks , eller "sno" från trasiga kort om vi har några ...
Ibland så kan man reparera dc jacken , det kan vara mittpinnen som gått av och då löder vi ditt en kopptråd istället ..
Kan oxå vara så enkelt som ett lödfel bara , bort med dc jacket och putsa benen rena , och löd dit på nytt ..
En fuskis lösning är bort med jacket , och löd ditt 2st sladdar , ut med kablarna ,en droppe smältlim i hålet som dragavlastning på datorn och ett löst jack på utsidan i sladdarna ..
Att leta jack på elfa och kjell är lönlöst , det är special i alla laptops ;(

Det brukar kunna få det fixat på verkstaden om du har en drulleförsäkring på hemförsäkringen , om du inte vill fixa själv ..


// Linblekinge
 
Jo , mitt pinnen var av. Lämnade in datorn till en kille som lödde dit den.
Men denglapparigen, så har fixerat kontakten och en bit av sladden med eltejp, så nu fungerar den, men det är inte särskilt snyggt. Och det går inte att ta bort sladden förståss.

Men 5000:- för att byta moderkort, då får jag ju nästan en ny om jag lägger på lite till.
 
Kapa kabeln och sätt på en vanlig sladdkontakt?
 
Det brukar vara sot och bränt på pinnarna som löds fast i kretskortet , då fäster inte tennet riktigt ...
Receptet: löd bort dc jacket , gör rent med en glasfiberpenna och löd dit igen med lite fluss så brukar det gå bra ..
Men annars löd dit en kabel istället , kolla bilden så får du se hur det kan se ut ...
(precis som föregående talare sagt , eller köp ett nytt jack "på nätet" och löd ditt)


// Linblekinge
 
  • power-jack-fix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.