Har köpt ett radhus från -89. I innertaket sitter som några plattor, inte snyggt. Vill ha släta tak. Någon som har erfarenhet från att byta till gips. Svårt?
 
J Jeachr skrev:
Har köpt ett radhus från -89. I innertaket sitter som några plattor, inte snyggt. Vill ha släta tak. Någon som har erfarenhet från att byta till gips. Svårt?
Inte så svårt men mkt jobb
 
På vilket sätt är det mkt jobb? Tänker inte göra det själv utan låta hantverkare göra det isf.. hur sitter plattorna? På några reglar?
 
  • Tak med rektangulära gipsskivor som visar skarvar och fästelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana takplattor är lite som ett klickgolv. Fast man skruvar eller spikar dem i spånten.
Under finns med all säkerhet en spånt som gipset kan skruvas i.
 
T Tompafix skrev:
Sådana takplattor är lite som ett klickgolv. Fast man skruvar eller spikar dem i spånten.
Under finns med all säkerhet en spånt som gipset kan skruvas i.
"Under finns med all säkerhet en spånt som gipset kan skruvas i" Under finns med all säkerhet gles som gipset kan skruvas i. Skulle jag skriva :D
 
Har lite samma grejer i vårt hus från -’54. Olika slags mönster och material - inte ens raka på sina håll. Så skiten vill jag byta och då kör jag också rakt och slätt = gips.

Ta den dyrare gipsen som är falsad på alla sidor. Väl känt att den är dyr tyvärr.
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Har lite samma grejer i vårt hus från -’54. Olika slags mönster och material - inte ens raka på sina håll. Så skiten vill jag byta och då kör jag också rakt och slätt = gips.

Ta den dyrare gipsen som är falsad på alla sidor. Väl känt att den är dyr tyvärr.
Väldigt viktigt! Annars kan du riskera att kommer uppstå små sprickor i fogarna om du hat ett
äldre hus, vår andra hantverkare efter den första klåparen sparkades ut fick manuellt falsa ut skivorna
för att kunna spackla rätt... ska tilläggas att den första klåparen hade glesat fel och dessutom använt fel spackelremsor, glasfiber istället för papp.
 
  • Gilla
Trilobiten
  • Laddar…
Bobbeyblade Bobbeyblade skrev:
Väldigt viktigt!
.
Aj vad jobbigt! Där har vi bevis på att man helt enkelt ska köra med den dyrare gipsen från början. Kommer absolut inte sky den kostnaden.
 
Många gånger med tanke på byggåret så kan det där bara vara ~20mm masonitboard som är satt direkt på reglarna i bjälklaget, så det du har ovan är då plast sedan isoleringen. Det gör det lite bökigare(men bara lite) att byta ifall plasten initialt bar isoleringen helt själv - den tenderar att förlita sig mer och mer på boarden efter 32 år. Du får undersöka helt enkelt.
 
Bobbeyblade Bobbeyblade skrev:
Väldigt viktigt! Annars kan du riskera att kommer uppstå små sprickor i fogarna om du hat ett
äldre hus, vår andra hantverkare efter den första klåparen sparkades ut fick manuellt falsa ut skivorna
för att kunna spackla rätt... ska tilläggas att den första klåparen hade glesat fel och dessutom använt fel spackelremsor, glasfiber istället för papp.

Gjorde ni en reklamation? Fick ni betala ny hantverkare? Vi står troligtvis inför samma resa hos oss. Fick nytt tak för ett par månader sedan. Sprickor i mer eller mindre varje springa. Skulle behöva råd om hur man går vidare vid reklamation då vår hantverkare menar att vi får stå för kostnad att reparera hans ursprungliga arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.