Har läst lite om dräneringar här.. Ficken offert på +250.000kr, och omfattar;

-Schakt runt hus 38,88 meter
-Besiktning av grund under mark
-Blästring vid behov och lagning av ev. skador
-Montering av system Platon + 10cm isolering
-Byte av dagvattnledningar samt dränering
-Montering av 2st spolbrunnar för dränering
-Montering av 1st uppsamlingsbrunn för dagvatten samt dränering
-Återfyllning med singel 16-32 + befintligt material samt borttransport av överskottsmaterial
-Grov återställning


Man kommer behöva bila upp betong framför garageporten.. Reservation har gjorts för problem som kan uppstå vid ”tunnling” under entrétrappan (alltså den kan knäckas).

Kostnad i detalj;

Maskin kostnad 67193 kronor
Material kostnad 85243 kronor
Arbets kostnad 100000 kronor
Rotavdrag 30% på arbete kostnaden 100000kronor = -30000 kronor Summa för kund att betala = 222436 kr

(Total kostnad utan ROT 252436:25 kronor ink moms (201949 kronor exkl moms))


—-

Ja... Har tänkt på det lite ikväll. Material på +85.000kr kan tänkas sitta skäligt.

Kom upp till över 30.000kr bara jag räknade på isodrän sist - tillkommer ju platon, dukar, pluggar, rör, brunnar, många ton singel etc De kanske har räknat in bortforslingskostnader där men vet ej - iaf kostar sånt skitmycket.

Men +65.000kr maskin och 100.000kr arbete?
Hmm... Känns påkostat eller hur? Utan tvekan kan dock sägas som det känns - man får vad betalar för och det är en etablerad firma i Södermanland som säkert levererar 100% kvalité, där jobb/lösningar utförs med erfarenhet och säkerhet.

Vad skulle ni tycka och tänka om denna prisuppgift? Vet finns många här som dränerat. Kanske görs normalt för lägre kostnader?!

Ska lägga om taket själv. Är händig av mig. Behöver bara maskiner och verktyg.
Bifråga: Dränering? Varför inte! Hur svårt kan det vara. Dränering runt ett hus med gamla tegelrör sedan 1954 i backen - enkelt att gräva ned till rören som ska veck och köra enligt isodräns manual och er input eller hur?
 
Ring till en firma som själv äger en grävmaskin, på en mindre ort utanför den stora staden. Offerten låter dyr.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Jobbarkompis betalade 110000 efter rot för liknande jobb exkl betongbilning men inkl avloppsbyte till gata.

Ta in fler offerter.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Vi fick en offert som var ganska mycket billigare per meter än den du fick, ändå räknade jag med att jag skulle kunna ta tjänstledigt en månad, hyra en grävmaskin stora delar av den tiden och ändå få det betydligt billigare. Så jag ville dränera själv men min fru lät mig inte göra det, hon var rädd att det skulle dra ut för mycket på tiden. Och visst, sett till mina andra projekt så kanske hon hade rätt i det. Nu var dom 5-6 man och två grävmaskiner i tre dagar och sen var allt klart, det var faktiskt väldigt skönt. Att halva trädgården bestod av lera är en annan femma, men det skulle nog varit än värre om jag grävt själv.
Men jag var med och tittade en del när grävfirman var här. Klart att det är mycket jobb, men inga moment som verkar särskilt avancerade. Det finns några trådar här på forumet med folk som dränerar själva (både med och utan grävmaskin) och det verkar ha gått rätt så bra för dom.
Så om du vill och får ok från övriga familjen så tycker jag absolut att du ska dränera själv.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Första frågan jag ställer mig är varför du skall investera en kvarts million på att ”dränera” om huset?
Är befintlig uttjänt och har du problem med inträngande vatten i källaren?
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Tack killar för responsen. Härlig input så länge. Jo, det känns ju redan lite vad man teoretiskt skulle ge sig in på innan man startar som

Dheri Dheri skrev:
dom 5-6 man och två grävmaskiner i tre dagar och sen var allt klart
Entreprenören sa att ”här åker vi in med 10-tons maskinen :)) Den skulle ju bita sig genom jordlagret som det vore smör. Du har rätt i att det skulle ta tid - men att du känner att det går att göra själv.

Njaa det anses vara uttjänt dränering. 2 strängar 3tums oglacerade tegelrör fr-’54. Vatten tränger inte in. Nej fy fan :) Men det är höga fuktvärden uppmätta (inoficiellt) - fick en kille från anticimex att kolla med sin utrustning när han gjorde en annan undersökning.
GoC GoC skrev:
investera en kvarts million på att ”dränera” om huset?
Är befintlig uttjänt och har du problem med inträngande vatten i källaren?
Skulle säga att medeltempersturen / komfort skulle stiga som hos grannen. Fasaderna skulle bara endast kan bli torrare. Dagvatten från rännorna skulle med säkerhet rinna dit det ska ..idag är det osäkert.

Och det är sådant som är intressant
S Sesulo skrev:
betalade 110000 efter rot för liknande jobb exkl betongbilning men inkl avloppsbyte till gata
Typ priser på 110-150’tskr har jag hört. Och avloppet byttes!! Bra! Det skulle också vara av intresse. Alla rör har sin livstid.
 
  • Gilla
jn124345
  • Laddar…
Pröva offerta.se då får du massor utav offerter
 
  • Gilla
  • Haha
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag - för att snabbt få in kontakter men många firmor som skulle behöva kollas, deras bakgrund. Vill nog helst välja själv känns det som. Kan vara jobbigt när det blir för mycket.
 
Jaha okey förstår men tycker 250 är alldeles för mycket, men du kan se på omdömen i offerta , och bara välja dom som verkar seriösa , jag fick en offert på 130 med dranerimg,stambyte
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Njaa det anses vara uttjänt dränering. 2 strängar 3tums oglacerade tegelrör fr-’54. Vatten tränger inte in. Nej fy fan :) Men det är höga fuktvärden uppmätta (inoficiellt) - fick en kille från anticimex att kolla med sin utrustning när han gjorde en annan undersökning.

Skulle säga att medeltempersturen / komfort skulle stiga som hos grannen. Fasaderna skulle bara endast kan bli torrare. Dagvatten från rännorna skulle med säkerhet rinna dit det ska ..idag är det osäkert.
.
Om någon lyckats lura i dig att två strängar tegelrör skulle vara uttjänta så far dom med osanning. Det är de bästa rör du kan ha. Livslängden på brända tegelrör är flera hundra år. Det enda som blir uttjänt på ett gammalt hus är asfaltstrykningen på grundmuren. Visst kan rören bli fyllda med slam. Mem det går att spola ur med en spolslang på en högtryckstvätt via dräneringsbrunnen. Tegelrör fungerar till och med om dom ligger i lera, medans moderna plaströr är värdelösa. Tegelrör släpper så sakteliga in vatten genom godset och även om dom ligger i lera när ett plaströr blir helt igentäppt.
Visst stinger ”komforten” om du isolerar utvändigt.
Men det är betydligt billigare att tillförs lite mer värme i källaren, installera en luft luft värmepump som både avfuktar och värmer.
Jag själv skulle aldrig gräva bort gamla tegelrör, dom fungerar. Mina är från 1946.
Men vad är de högs fuktvärdena? Är det en inredd källare eller bara en källare?
Jag hade kollat vart regnvattnet tar vägen, troligen till samma brunn som dräneringarna är kopplade till.
Enligt mig är dräneringshysterin lika utbredd som asbesthysterin.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 8 till
  • Laddar…
S Spartans skrev:
250 är alldeles för mycket...se på omdömen i offerta...välja dom som verkar seriösa , jag fick en offert på 130 med dranerimg,stambyte
Låter grymt. Kan nog ge det en chans för nyfikenhetens skull! Kostar ju inget.
 
  • Gilla
Spartans
  • Laddar…
Jag tycker offerten låter relativt rimlig i pris om de kör likvärdigt optidrän system med dubbla lager.

Svårt att säga utan att se förutsättningar, att köra bort massor kan vara snordyrt om du ska köra på deponi med obligatorisk analys av massor.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
En sak är sann - huset står och kommer så även utan dränering nu. Vi har inte mögel. Inget vatten. Höga fuktvärdet - känner ej kvoten - var konstaterat i ena väggen som vätter mot syd varifrån fukt kan trycka på.

Ja vattnet rinner bort 100%. Finns en synlig brun för dagvattnet framför huset - men spolbrun skulle vara häftigt att hitta.

Jo har läst att gamla rör ibland som dessa varit helt rena vid uppgrävningar. Men en sak är ganska säker - att man idag inte med säkerhet vet? Det är ett irritationsmoment.

Hmm luft värmepump vore bra .. har fingrat på ventilationsmöjligheter å andra sidan. Jo det väcker fråga och intresse.

Nej inte inredd. Vi har inte lirat där nere. Ett garage. Tvätt-, tork- o , pannrum samt ett rum. Liksom. I väldigt omålat skick ;)

Man vet bara att allt som liksom är eller kan vara uttjänt bör göras något åt.

Taket - har en läcka nu. Den läckan kan jag åtgärda punkt. Men pappen.. äsch pannorna - hela skiten är uttjänt. Lite samma sak. Funkar men ändå vill man göra något åt det.

GoC GoC skrev:
bästa rör du kan ha. Livslängden på brända tegelrör är flera hundra år. . .enda som blir uttjänt på ett gammalt hus är asfaltstrykningen på grundmuren. . .billigare att tillförs lite mer värme i källaren, installera en luft luft värmepump som både avfuktar och värmer. . .fuktvärdena? Är det en inredd källare eller bara en källare?. .hade kollat vart regnvattnet tar vägen, troligen till samma brunn som dräneringarna är kopplade till..
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
En sak är sann - huset står och kommer så även utan dränering nu. Vi har inte mögel. Inget vatten. Höga fuktvärdet - känner ej kvoten - var konstaterat i ena väggen som vätter mot syd varifrån fukt kan trycka på.

Ja vattnet rinner bort 100%. Finns en synlig brun för dagvattnet framför huset - men spolbrun skulle vara häftigt att hitta.

Jo har läst att gamla rör ibland som dessa varit helt rena vid uppgrävningar. Men en sak är ganska säker - att man idag inte med säkerhet vet? Det är ett irritationsmoment.

Hmm luft värmepump vore bra .. har fingrat på ventilationsmöjligheter å andra sidan. Jo det väcker fråga och intresse.

Nej inte inredd. Vi har inte lirat där nere. Ett garage. Tvätt-, tork- o , pannrum samt ett rum. Liksom. I väldigt omålat skick ;)

Man vet bara att allt som liksom är eller kan vara uttjänt bör göras något åt.

Taket - har en läcka nu. Den läckan kan jag åtgärda punkt. Men pappen.. äsch pannorna - hela skiten är uttjänt. Lite samma sak. Funkar men ändå vill man göra något åt det.
Lägg pengarna på taket istället.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.