Hej,

För renovering av min befintliga fasad söker jag brunt liknande tegel som nedan.

Det jag har är håltegel.
Hör av dig om du har något i liknande kulör
 
  • Brunt håltegel på en vägg för fasadrenovering med tydliga texturer och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Hittade du något liknande? Jag är på jakt efter i stort sett samma för att bygga ut.
 
T Tyro skrev:
Hittade du något liknande? Jag är på jakt efter i stort sett samma för att bygga ut.
Nej tyvärr inte, hör gärna av dig om du mot förmodan hittar fler än du behöver.
 
Det jag hittat är detta, ser bara röd och gul på hemsidan men i produktbladet står det att det finns brun också. Jag ska inte bygga förrän nästa år men tänkte att man kan ju kolla med dem hur den bruna är.
https://www.wienerberger.se/produkter/fasadtegel/skorstenstegel/roed-borstad-skt-19-hal-nf.html

Produktblad där det står att det finns brun borstad: https://www.wienerberger.se/content...es/SE_MKT_DOC_FAC_Skorstenstegel_Murtegel.pdf

Om du kollar med dem, rapportera gärna tillbaka om den bruna matchar!
 
Skrev till Wienerberger, de har lagt ner tillverkningen av brun borstad och ska lägga ner Haga-bruket. Planerar ingen tillverkning av brun borstad igen. Jakten får fortsätta...
 
S
  • Gilla
Tyro
  • Laddar…
.
 
Upp
 
Vi har liknande på vår fasad och lagade en skada för några år sedan. Eftersom vi skulle ta upp ett nytt fönster ett tag senare kunde muraren flytta från fönsterhålet till skadan. Muraren hittade samma färg, men slätt tegel som provisorisk lagning i det framtida fönsterhålet.

Det han dock sade, som kan vara intressant för er, är att på Bygma i Tyresö eller på Bygmas tegelförsäljning kan det finnas borstat, brunt tegel. Kolla med Bygma om det kan stämma. Muraren hette Uffe och jobbade för Sehed. Han var egentligen pensionerad redan då, 2015, men det kan vara ett spår att leta vidare på. Ser även att Sehed har sitt kontor i Tyresö, så det kan även vara deras eget lager han syftade på.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tyro och 1 till
  • Laddar…
Pelle, låter lovande att det gick att flytta tegel. Jag ska bygga ut dvs är en yttervägg som försvinner där tegel finns, samt även göra ett fönster större och sätta i ett till. Så hoppas kunna återanvända tegel men bra tips att kolla upp ifall det inte skulle gå eller räcka till riktigt.
 
Det är inte bara Randers tegel? När är huset byggt? Vi har vad som ser ut som samma fast gult, hittade ett par på återvinningscentralen i Malmö och sedan resten på Beijer i Helsingborg faktiskt. Alla tilläggsteglade hus här i kvarteret har olika former av randers, men det kanske är vanligare i Skåne. I arbetsbeskrivningen till vårt hus står det Lomma tegel vilket efter googling ledde mig till Randers.


https://www.randerstegl.se/se/tegel/produkt/rt308-alpha-roett-borstat
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
Tyro och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sedan vill jag tipsa om malmö återbyggdepån
[länk]
Det var givetvis den jag menade! Insåg att mitt förslag nog är mer rött. Det kan ibland finnas större partier tegel på depån och inte bara enstaka.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hittade detta tidigare och beställde prov på deras RT308, hade den varit brun hade det varit OK trots att mitt tegel har grövre/djupare borstning. Men tyvärr sticker det ut för mycket då den är röd.


M Manfreds skrev:
Det är inte bara Randers tegel? När är huset byggt? Vi har vad som ser ut som samma fast gult, hittade ett par på återvinningscentralen i Malmö och sedan resten på Beijer i Helsingborg faktiskt. Alla tilläggsteglade hus här i kvarteret har olika former av randers, men det kanske är vanligare i Skåne. I arbetsbeskrivningen till vårt hus står det Lomma tegel vilket efter googling ledde mig till Randers.


[länk]
 
  • Gilla
Tyro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.