R
Nu haglar snart svaren in: ta inte betalt, va inte dyr, va inte sen, jävla påslag, gör inte så.
Framförallt va inte människa utan en felfri robot.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Vill bara varna för att man kan få fuskbyggare även via BraByggare.
Det är nog så att man med största sannolikhet får fuskbyggare genom alla dessa tjänster.

wrobel.se wrobel19 skrev:
Det är bara foretag utan egna kunder på BraByggare (nya foretag, eller de med "historia")
Vem skulle betala 4k i månaden bara för möjlighet att skaffa en offert?
Exakt, huvudet på spiken... det räcker att lägga ner en massa timmar "gratis" på att titta på jobb och skriva offerter. ;)

Seriösa hantverkare har oftast jobb upp över öronen ändå och tvingas tacka nej till kunder trots att de ringer på rekommendationer för tiden räcker inte till...
I bästa fall kan man erbjuda dem en tid typ ett halvår framåt och de som fått kontakt via rekommendationer accepterar oftast att vänta.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Heij83
K k0rken skrev:
Jadu, jag har aldrig ifrågasatt honom om jag ska vara helt ärlig. Jag har renoverat större delar av huset under dom här två åren och vi har haft en fin konversation. Han var här och lämna broschyrer med säker vatten i kök innan jag började renoveringen där och sen kom han och kolla till mig med slutskedet. Har alltid känts bra och jag har litat på hans ord.

Svaret jag fick när jag prata med honom angående badrumsrenoveringen var att Länsförsäkringar inte godkänner badrum om inte en auktoriserad firma gjort tätskikten.
Och han sa att jag givetvis kan göra badrummet själv men om det skulle komma bli en vattenskada så tar dom inte i det.
Har precis samma erfarenhet. LF låter mig bygga hela huset, men badrummen ska vara gjorda av firma mars certifikat annars gäller inte försäkringen oavsett om det är fackmannamässigt utfört.
 
Från LF:

  1. Ha koll på grundkraven
    För att försäkringen ska gälla krävs det att arbetet i badrummet är ”fackmässigt” gjort. Det innebär att du och eller de hantverkare du anlitar ska uppfylla Boverkets byggregler, aktuella branschregler och att monteringsanvisningarna följs. Du kan göra vissa arbeten i badrummet själv, men observera att samma krav på fackmässigt utförande gäller även då.


 
Från LF:
Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.
 
Vad säger LF egentligen?

Du kan bygga ditt badrum själv. Men dom rekommenderar starkt att du inte ska göra det.
Om du nu trots allt väljer att göra det och det blir en fuktskada så är steg 1 alltid att få fram en skadeorsak.

Om skadeorsaken skulle vara att du somnat på golvbrunnen (ja, det förekommer faktiskt) och det blir en översvämning ut i angränsande rum med resultatet att även badrumsvågen blir blöt från baksidan och badrummet behöver rivas så är jag helt övertygad om att du för ersättning.

Om skadeorsaken istället beror på tätskiktsläckage runt golvbrunnen så borde tiden och utförandet vara en faktor. Är utförandet korrekt så ska det inte läcka. Då är något felfritt sannolikt. Har det gått 20 år blir det en annan historia under förutsättning att utförandet är gjort enligt för tiden gällande branschregler.
 
H
Staffan_V Staffan_V skrev:
Vill bara varna för att man kan få fuskbyggare även via BraByggare.Märker de att man är missnöjd drar de tillbaks offerten och då kan man inte skriva en recension.
Kvalitén kan också variera mycket. Firman kanske bara är en eller två personer och sedan anlitar de ett par polacker som i sin tur anlitar några vitryssar som gör det egentliga jobbet.
Intressant, vem drar tillbaka offerten? Bra byggare? I så fall är det bra då har de ju uteslutet den hantverkaren, har jag fattat dig rätt då?
Ja, man måste kontrollera hantverkare, skriva avtal. Googla. På en liten ort kan man fråga runt fysiskt. Det bästa är om man har släkt och vänner som kan rekommendera någon bra hantverkare, avråda från hantbåverkare osv. Att be om referenser är värdelöst för inte ger hantverkaren referenser till någon som inte är nöjd!
 
H
S snespikaren skrev:
BraByggare har få som är auktoriserade. Som du sett är det ett krav.
TA INTE NÅGON UTAN AUKTORSATION
Håller med! Har inte någon egen erfarenhet av hantverkare från BraByggare, men alla hantverkare måste kontrolleras, skattemyndigheten, finns företaget, hur länge har företaget funnits, F-skatt, momsreg., kronofogden, Certifierad. Googla. Fråga runt. Det är inte lätt att få rätt seriös hantverkare speciellt på större orter. På mindre orter då är hantverkare mer kända vad de går för.
 
E El-Löken66 skrev:
Det står rekommenderas. Och det kan ju vara det bästa ifall tummen sitter mitt i handen. Men det får var och en avgöra själv.
Nu handlar det ju om en skön slant LF vill TS ska hostan upp, eventuellt i onödan, helst om hen inte jobbar heltid.
@El-Löken66 : Det kan ju vara så att det formellt bara är "fackmannamässigt". Men det kan också bli en enorm strid med Fk bolaget om du inte kan uppvisa att en firma med något slags certifikat/våtrumsbehörighet har gjort jobbet.
Det kan också innebära att ev framtida köpare av huset drar öronen åt sig. Även om det i praktiken inte alls behöver vara sämre.

Jag har själv gjort våtrum (innan 2010 när reglerna blev ännu hårdare och certifikat osv infördes). Dom har hållit hitills (10+ år). Men då har det varit i ett hus med betong (låg risk för ytterligare skador) och sommarstugan (som jag byggde helt själv). Och jag var/är beredd på att då behöva bygga om allt igenom om det skulle bli en skada då försäkringsbolaget ev. inte skulle betala ngt (dom betalar ju nuförtiden inte för ytskikt ändå)...Men iom att jag gjorde det själv så hade jag haft råd att göra det 4-5 ggr för samma pengar som det hade kostat med en hantverkare. Tid/energi tillkommer ju dock :)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
@El-Löken66 : Det kan ju vara så att det formellt bara är "fackmannamässigt". Men det kan också bli en enorm strid med Fk bolaget om du inte kan uppvisa att en firma med något slags certifikat/våtrumsbehörighet har gjort jobbet.
Det kan också innebära att ev framtida köpare av huset drar öronen åt sig. Även om det i praktiken inte alls behöver vara sämre.

Jag har själv gjort våtrum (innan 2010 när reglerna blev ännu hårdare och certifikat osv infördes). Dom har hållit hitills (10+ år). Men då har det varit i ett hus med betong (låg risk för ytterligare skador) och sommarstugan (som jag byggde helt själv). Och jag var/är beredd på att då behöva bygga om allt igenom om det skulle bli en skada då försäkringsbolaget ev. inte skulle betala ngt (dom betalar ju nuförtiden inte för ytskikt ändå)...Men iom att jag gjorde det själv så hade jag haft råd att göra det 4-5 ggr för samma pengar som det hade kostat med en hantverkare. Tid/energi tillkommer ju dock :)
”dom betalar ju nuförtiden inte för ytskikt ändå”
Försäkringsbolag betalar inte för ytskikt om skadeorsaken är en tätskiktskada. Annars gör dom det.
Dom betalar egentligen aldrig ut ersättning för det som har orsakat skadan. Dvs. Om ett avloppsrör går sönder så betalar dom inte för byte av det trasiga avloppsröret. Däremot för följdskadorna som då tex kan vara tät och ytskikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lägger till en länk till mitt inlägg:
[länk]

Där framgick att en FK inte betalades ut om inte intyg fanns och Konsumenternas rekommenderade inte ngn ändring av det bslutet
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lägger till en länk till mitt inlägg:
[länk]

Där framgick att en FK inte betalades ut om inte intyg fanns och Konsumenternas rekommenderade inte ngn ändring av det bslutet
Nu var ju det badrummet inte byggt efter de branschregler som gällde vid byggnadstillfället. Hade inte spelat nån roll vem som byggt då, försäkringsbolaget hade inte betalat oavsett.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Med risk för att låta som arga snickaren men bor man i hus bör man ha en underhållsplan som sträcker sig 5 till 10 år framåt så slipper man som husägare dilemmat som TS är i, även om man bara har bott 2 år i huset, tolkar det som att det inte är någon panik med renoveringen så det borde finnas tid att se över lämpliga hantverkare även om det dröjer ett år till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Med risk för att låta som arga snickaren men bor man i hus bör man ha en underhållsplan som sträcker sig 5 till 10 år framåt så slipper man som husägare dilemmat som TS är i, även om man bara har bott 2 år i huset, tolkar det som att det inte är någon panik med renoveringen så det borde finnas tid att se över lämpliga hantverkare även om det dröjer ett år till.
Du har helt rätt i det med att de inte är någon panik med renoveringen, funkar jättebra att duscha och använda toaletten som de är.
Det var lite därför jag starta den här tråden, för att få lite hjälp och tips angående hur man kikar upp lämpliga hantverkare och har fått jättebra hjälp!
 
Liten update för dem som är nyfikna!

Jag ringde upp firman och frågade angående el, vvs och tätskikt.
El och vvs tar dom hjälp utav andra firmor med.
Men sen kommer vi till tätskikt. Han som monterar tätskikt har utbildats i Litauen hos ardex och kiilto.
Och enligt honom så gäller det över hela Europa.
Frågan är ju bara om det finns något sätt att kolla upp det, för isåfall är ju faktiskt firman grön!
Sen är ju det en fråga hur försäkringsbolagen ställer sig till det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.