• Gilla
basseman
  • Laddar…
Hade också gjort det själv om jag vore er. Jag har bytt panel helt eller delvis på fler än ett hus. Har då byggt ställning själv med rejäla reglar, tar en dag, billigt och bra men lite jobbigare att ta isär o flytta kanske. Grunda panelskarv behöver inte vara så jobbigt om ni har utrymme.
Lycka till.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Ska göra ett fasadbyte i vår är det tänkt.
4500 för 2st ställningar 6x8m (har entré och balkong på mitten) huset är 14m brett.

Köp ändspontad panel och mellanstuken så sparar du en hel del tid.

50mm är det heltäckande isolering då? Annars är det väl 45mm, sen tillkommer luftning med spikläkt på 34mm och panel så runt 11-12cm bygger det
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag köpte fasadpanel 23x120 direkt från sågen för 6.88:- + moms

Sen väntar man till stuvabutiken.se kör sin färgkampanj nu på våren då priserna är 50% av rek pris.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Stort tack! Vi ska ha liggande panel och jag har funderat på det där med skarvar, måste ju vara omöjligt att grunda/måla alla skarvar. Då lär det väl ta ett år och byta panel:)
Enkelt. Olja, grunda och täckmåla en gång innan den monteras.
 
F Fluxor skrev:
Enkelt. Olja, grunda och täckmåla en gång innan den monteras.
Precis, men tänkte köpa mellanstruken och tänkte på de man behöver kapa rent längdmässigt för att få ihop en längd på huset. Men nu när jag skriver kom jag att tänka på att man kan köpa rätt längder innan så man inte behöver kapa.
Om huset är 7m långt borde man väl kunna köpa hälften 4m och hälften 3m och lägga de varannan rad för att förskjuta skarvarna?
 
K Knight skrev:
Jag köpte fasadpanel 23x120 direkt från sågen för 6.88:- + moms

Sen väntar man till stuvabutiken.se kör sin färgkampanj nu på våren då priserna är 50% av rek pris.
Det var billigt, ska kolla upp detta med vår lokala såg! Tack!
 
nino nino skrev:
Ska göra ett fasadbyte i vår är det tänkt.
4500 för 2st ställningar 6x8m (har entré och balkong på mitten) huset är 14m brett.

Köp ändspontad panel och mellanstuken så sparar du en hel del tid.

50mm är det heltäckande isolering då? Annars är det väl 45mm, sen tillkommer luftning med spikläkt på 34mm och panel så runt 11-12cm bygger det
Du har rätt, den är 45mm. Snickarna som var här och lämnade offert sa att det skulle bygga 70mm? Vet dock inte hur de räknade. Visserligen ingen fara om det bygger 12 heller.
 
K Knight skrev:
Jag hade gjort det själv.

Köp en rullar aluminiumställning med extra plattform som tillval

[länk]

Smart! Tack!

När ni är klara säljer ni ställningen för samma kampanjpris eller nån tusenlapp lägre
 
Tycker arbetskostnaden är lite dyr såvida det inte är inklusive målning. Jag bytte själv panel på cirka 60 kvadratmeter på två dagar med hantlagning av en vän. Det som kan göra att det drar iväg är om man måste byta något skadat material innanför panelen. Syllar i synnerhet är ett tidskrävande moment.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
  • Gilla
andhak2802 och 1 till
  • Laddar…
S
K Knight skrev:
Jag köpte en rollbox

[länk]

Den var underbar när man skulle måla brädorna
Den såg väldigt smidig ut, hur lätt är det att rengöra grejerna?
 
S Screew skrev:
Den såg väldigt smidig ut, hur lätt är det att rengöra grejerna?
Jag tillverkade några egna rollerhållare av nå träbitar på så sätt passade vanliga rollrar från jula så jag slapp rengöra dom när jag bytte färg. jag hade 3 st uppsättningar roller, en till grundolja, grundfärg och täckfärg. Då behövde jag bara skölja ur själva lådan.

På grund av all rengöring och uppstartstid så fick man planera lite och helst ska man måla minst 40 bitar om de ska vara värt det men jäklar vilken underbar maskin när man ska måla foder till ett helt hus x3

Främst grundolja var den bästa till och man behöver några extra liter färg bara för att fylla den men de kan man hälla tillbaka till burken
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Vi ska bygga ut vårt hus och i samband med det behöver vi byta panel på ”gamla” delen. Tyvärr har tidigare ägare satt upp innepanel även ute:)

Det är 3 sidor som ska bytas, 7m,8m,7m. Till nock är det ca 8m. Vi har brant sadeltak men lite dålig koll på totala väggytan.

offerter vi har fått ligger mellan 220 000-270 000kr innan rot fördelat på:
Material 45 000 liggande enkelfas och övrigt
Ställning ca 35 000
Resten arbetstid.

Är det vad det kostar? Funderar på om man som novis kan byta själv? Vad tror ni det tar i tid? Eftersom vi ska bygga ut är ställning på plats ändå så ska vi byta själva gör vi det då.

Firman vi anlitat för utbygget var klart dyrast på panelbytet så inte aktuellt att dom gör det.

Tack!
Röstar också på att göra det själva! Det är inte särskilt svårt och så är det rätt kul också. Planera noga men inte för optimistiskt, bara. Att multiplicera tidsuppskattningen med pi brukar vara lagom. :p

Sedan finns ju alltid risken för överraskningar när det börjar rivas. Kan ni få hjälp från någon om det dyker upp något som kräver mer erfarenhet? Till exempel firman som skall göra utbyggnaden? Alltid skönt att kunna bolla lösningar med någon som har gjort saker förut.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Röstar också på att göra det själva! Det är inte särskilt svårt och så är det rätt kul också. Planera noga men inte för optimistiskt, bara. Att multiplicera tidsuppskattningen med pi brukar vara lagom. :p

Sedan finns ju alltid risken för överraskningar när det börjar rivas. Kan ni få hjälp från någon om det dyker upp något som kräver mer erfarenhet? Till exempel firman som skall göra utbyggnaden? Alltid skönt att kunna bolla lösningar med någon som har gjort saker förut.
Ja precis, firman är väldigt bra på att bolla med så det ska nog inte vara några problem, svärfar är också pensionerad snickare och kan nog hjälp till ibland.
Räknar egentligen med att det kommer ta hela sommaren, blir ju mestadels kvällar och helger man kan hålla på. Sen semestern självklart. Hoppas det räcker:)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.