Gjorde en ritning så gott jag kunde men gissar på att den inte kommer vara så exakt som jag behöver.
Sitter som en kil längst ut på varje takstol, varför?

@justusandersson Kan du räkna på sånt här också?
 
  • Handritad skiss av takstol med måttangivelser på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är kilen ute på takfoten eller mellan överarm och underarm? Du behöver måtten på underarmen så att det nya golvet kan hamna på samma nivå. Kommer du inte åt det på kattvinden? Som alla har skrivit det är geometrin på yttermåtten du behöver. Sedan kan du låta en konstruktör räkna på det eller låta en takstolsfabrik göra dem åt dig.
 
T Tompafix skrev:
Är kilen ute på takfoten eller mellan överarm och underarm? Du behöver måtten på underarmen så att det nya golvet kan hamna på samma nivå. Kommer du inte åt det på kattvinden? Som alla har skrivit det är geometrin på yttermåtten du behöver. Sedan kan du låta en konstruktör räkna på det eller låta en takstolsfabrik göra dem åt dig.
Kilen är längst ut på takstolen, alltså på ovansidan av takfoten.
Har inga kattvindar, det är golv överallt på vinden.
 
Några spridda synpunkter. Det skulle kunna vara ett tidigt prefabhus, t.ex. Svenska Trähus i Tranås. Takfotslådan har nog bara en dekorativ funktion. Jag gissar att den är påbyggd i efterhand. Har du inga hanbjälkar? Det finns väl redan golvbjälkar där de nya takstolarna ska sitta? Alla virkesmått är ursprungligen i tum. Att tänka på det underlättar förståelsen. 65x180 skulle kunna vara 2 1/2 x 7 tum. Utan stödben och hanbjälkar behöver du limträ 90x270 eller däromkring till högbenen i snözon 2.
 
J justusandersson skrev:
Några spridda synpunkter. Det skulle kunna vara ett tidigt prefabhus, t.ex. Svenska Trähus i Tranås. Takfotslådan har nog bara en dekorativ funktion. Jag gissar att den är påbyggd i efterhand. Har du inga hanbjälkar? Det finns väl redan golvbjälkar där de nya takstolarna ska sitta? Alla virkesmått är ursprungligen i tum. Att tänka på det underlättar förståelsen. 65x180 skulle kunna vara 2 1/2 x 7 tum. Utan stödben och hanbjälkar behöver du limträ 90x270 eller däromkring till högbenen i snözon 2.
Ingen aning angående takfotslådan, finns som sagt inga ritningar, kollade med kommunen senast idag.

Hanbjälkar finns, eller det är en bräda på varsin sida om takstolarna. Kommer bytas när vinden ska inredas är det tänkt.

Golvbjälkar bör finnas ja, annars vet jag inte hur golvet sitter fast. :)

Jag kan tänka mig stödben men inte så långt ut som nu. Kan man få rimligare mått på takstolar med hanbjälkar och stödbenen halvvägs ut istället? Jag har inte tänkt ha öppet till nock så taket måste ju fästas nånstans.
 
Förekomsten av hanbjälkar och stödben bidrar båda till att reducera dimensionerna på högbenen. Vad som är rimligt i det här fallet beror på höjdmåtten. Hade du tänkt ta bort hanbjälkarna på kvarvarande takstolar? Hanbjälkarna består ofta av två brädor på ömse sida av högbenen. Det går bra att ersätta dem med stålstag.
 
J justusandersson skrev:
Förekomsten av hanbjälkar och stödben bidrar båda till att reducera dimensionerna på högbenen. Vad som är rimligt i det här fallet beror på höjdmåtten. Hade du tänkt ta bort hanbjälkarna på kvarvarande takstolar? Hanbjälkarna består ofta av två brädor på ömse sida av högbenen. Det går bra att ersätta dem med stålstag.
Det finns bara tre hela takstolar, de har en bräda på ena sidan som hanbjälke. Jag kan sätta dit vad som för att förbättra bärigheten, så länge jag kan fästa innertaket i den sen.
 
Har jag förstått rätt om du ska spara 3 takstolar för att sedan sätta dit 6 stycken.
Blir nog enklare att beställa helt nya takstolar från fabrik.
 
T Tompafix skrev:
Har jag förstått rätt om du ska spara 3 takstolar för att sedan sätta dit 6 stycken.
Blir nog enklare att beställa helt nya takstolar från fabrik.
Jag har en takkupa på mitten där resten av takstolarna sitter. Har 6 hela takstolar, tre på var sida om takkupan. Ska dit med två takstolar och en gavelspets per sida för att få sadeltak.
 
Aha då fattar jag :rofl:
 
Mätt lite noggrannare nu.
Spännvidd 8555 mm
Upplagsbredd 125 mm
Tasslängd 235 mm

Nuvarande stödbenen står drygt 2 meter in från ytterväggarna och cc-avstånden på takstolarna är ca 900 mm.

Vad kan jag behöva för dimensioner om jag vill ha stödbenen max 1-1,5m in från ytterväggarna?
 
Om man utgår från nuvarande förhållanden med en högbensdimension kring 65x180 mm, så skulle en utflyttning av stödbenen mot fasaden med 1 m kunna kräva limträ 78x225 mm i stället. Som alltid när det gäller limträ finns det alternativa dimensioner.
 
J justusandersson skrev:
Om man utgår från nuvarande förhållanden med en högbensdimension kring 65x180 mm, så skulle en utflyttning av stödbenen mot fasaden med 1 m kunna kräva limträ 78x225 mm i stället. Som alltid när det gäller limträ finns det alternativa dimensioner.
Men varför så kraftigt virke? Söker jag så verkar alla bygga i max 45x195 till så breda takstolar eller ännu bredare?
 
Läs det jag skrev en gång till. Jag gjorde en jämförelse med nuvarande förhållanden. Dina takstolar kanske är häftigt överdimensionerade? Det är ett enkelt sätt att räkna utan att behöva känna till alla uppgifter.
 
J justusandersson skrev:
Läs det jag skrev en gång till. Jag gjorde en jämförelse med nuvarande förhållanden. Dina takstolar kanske är häftigt överdimensionerade? Det är ett enkelt sätt att räkna utan att behöva känna till alla uppgifter.
Hur får jag reda på vad jag behöver för dimensioner då? Takstolskonstruktör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.