Att mäta snabbt och enkelt är inte enkelt, det tar ca 3 veckor efter att en radonsug av något slag indikerar på en förändring till det bättre, är då för markradon mest, men även väggradon. Så det är enkelt och billigt att göra en själv, helst om det finns en brunn redan nu. .
 
Det är inget aprilskämt. Det funkar. Jag suger i dräneringsrören och har tillgång till bra instrument. Statistiken talar sitt tydliga språk. Om jag växelvis kör fläkten och plottar radonhalten så ser jag tydliga samband. Radonhalten sjunker när fläkten sätter igång, och stiger när fläkten slås av. Och detta gäller i hela källaren på ca 140 kvadratmeter.
 
Har den här mätaren som visar tre värden från att man nollställde, https://www.clasohlson.com/se/Airthings-Corentium-Home,-radonmätare/p/36-6629 En vecka och senaste dygnet. När det gäller att suga ut radon brukar man borra ett eller flera hål i plattan vilket inklusive material brukar kosta mellan 20 000 och upp till 35 000 enligt de offerter jag fick. Fläkten i paketen är av modell simpel datorfläkt med glidlager.
Själv tog jag fram hammarborren och borrade upp alla sprickor i väggar och golv. Fyllde igen alla sprickor och målade golv och väggar med tre lager färg. Radonhalten gick ner till hälften. Borrade då ett 10 cm hål mitt i källargolvet och satte in en fläkt som klarade av 150 liter luft i timmen. Radonhalten låg efter två veckor fortfarande på ca 300Bq uppe i huset och på ca 700 Bq i källaren.
Testade att koppla in en fläkt på rensbrunnen till dagvatten. Tänkte då att eftersom dräneringsröret ligger en bra bit under källargolvet och är inbäddad i sand och grus som avger mer än 9999 Bq enligt min mätare som går upp till max 9999 Bq.
Vid rensbrunnen fick jag upp lite skitluft. Gissar att det berodde på att fläkten jag använde klarade av ca 135 m3 luft i timmen. Runt källar väggen under markytan har jag Platonmatta mot väggen och 30 cm markisolerings skivor och ytterst en matta som förhindrar att lera kryper in i isoleringen. Runt bottenplattan och ovanför dräneringen har jag 10 cm frigolit.
Jag ska fortsätta att experimentera med en mindre fläkt, antagligen av en vinddriven eller en mindre borstlös 12 volts fläkt. Tror att det räcken med att manborrar ett antal 10 mm stora hål i brunnslocket. Tänkte att man kunde bygga en svanhals av vanliga ventilationsrör så att fläkten blir regnskyddad.
Fördelen med att använda dräneringsrören som radonsug är att du slipper få upp radon mellan huset och Platonmattan. Sommartid är radonhalten ca 1000 Bq mellan huset och Platonmattan vilket innebär att radonhalten kan bli högre inomhus när fönster och dörrar står öppna.
Tror definitivt att alternativet med dräneringsrören blir billigaste DIY alternativet. En varm sommar kan man använda en kraftigare fläkt som suger ut fukten.
Eftersom det inte finns någon form av duk som man kan limma på insidan av källarväggen för att få radontät tvivlar jag på att det finns markduk som är radontät!
 
Du kan ta en kanalfläkt som går att sätta i ett 110 mm avloppsrör och kostar inte många kronor, den går att styra med en motordimmer till lämplig fart , har en själv som snurrat i 5 år nu.
 
J
J jonaserik skrev:
Bara inte för mycket undertryck , då kan en den kalluft gå ner utmed grunden och kyla ner rätt hårt och inte bra , det räcker med ett par millimeters undertryck. Det finns hyfsat billiga mätare.

Edit. Så det med att kalla in någon radomgubbe brukar bli dyrt
Har du tips på en lämplig mätare för att mäta undertryck?
 
Satan, det där med avloppslukt kan nog bli ett stort problem då jag inte tror att jag har något vattenlås ut mot dagvattnet i gatan...

Jag tänkte nog pröva att sätta fläkten på dräneringsbrunnen på framsidan ut mot gatan och på det sättet suga luft från rensbrunnarna på baksidan av huset, Jag suger ju säkert upp en del dålig luft från kommunens dagvattensystem också men vi har ingen uteplats på framsidan så det kanske inte är något problem...

Jag vet inte, men det är ju enkelt att testa lite olika lösningar och se om det sänker radon halten utan att skapa dålig luft.

Jag har lyckats fått igång min gamla Airthings mätare så den plottar fint igen.

Ska vänta någon dag och samla data innan jag startar pumpen.

Spännande!!!

BTW: Tänkte förtydliga att det är ett hus med källare och det är markradon som är problemet.
 
Har du inget vattenlås ut från brunnen så kommer det inte att suga något från dräneringen, bara ventilera kommunens rör i mark blir det då och blåsa ut odören hos dig på något olämpligt ställe som kanske inte är så trevligt.
 
J JeLö skrev:
Har du tips på en lämplig mätare för att mäta undertryck
Nja , jag har en gammal undertryksmätare till en oljepanna av större kaliber. Men fått den gratis. Har sök lite och priserna är inte av lägre nivå. Men du kanske kan ringa dom här och fråga vad som finns https://www.manometer.com/ , https://kimo.se/produkt/lu100-u-rorsmanometer/ . Det brukar sitta undertrycksmätare på ventilation med och dom mäter väldigt lågt Har varit uppe tidigare in den här trådenhttps://www.byggahus.se/forum/threads/radonsug-via-kaellardraenering.354572/
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du inget vattenlås ut från brunnen så kommer det inte att suga något från dräneringen, bara ventilera kommunens rör i mark blir det då och blåsa ut odören hos dig på något olämpligt ställe som kanske inte är så trevligt.
Nja, vadå?

Det finns ju två utgångar från brunnen:
1: runt mitt hus i dräneringen och sedan upp i rensbrunnen(som måste vara öppen).
2:Komunens dagvattenledningar tills det finns någon öppning.

Flödet borde ju fördelas mellan dessa beroende på var det är minst motstånd och det borde väl inte vara så mycket motstånd i dräneringsledningen. Jag dränerade för tio år sedan så räknar med att de är ganska tomma.
 
M Mattsan33 skrev:
1: runt mitt hus i dräneringen och sedan upp i rensbrunnen(som måste vara öppen)
Renbrunnar måste vara stängda tätade
M Mattsan33 skrev:
2:Komunens dagvattenledningar tills det finns någon öppning
Utgång till kommunens avlopp måste ha ett vattenlås för att det inte ska suga den vägen . Men kan i princip säga att dränerien ska var en hermetisk del med en fläkt som suger från dem. Om det går att få till ett vattenlås på utgång eller inkommande dränering i brunnen, så går det bra att sätta en fläkt i något rensrör, då ska alla dränslangar stå i förbindelse med varandra. Det är jordluft som ska sugas och det finns alltid i jorden, med undertryck så sugs luften ut och inte går in under eller genom platta/väggar, något som är otroligt viktigt är att alla genomförningar i golv/väggar under jord måste tätas till. Det brukar vara största orsaken till radon i källare om ett undertryck finns där p.g.a. någon form av ventilation ut.
 
J jonaserik skrev:
Renbrunnar måste vara stängda tätade

Utgång till kommunens avlopp måste ha ett vattenlås för att det inte ska suga den vägen . Men kan i princip säga att dränerien ska var en hermetisk del med en fläkt som suger från dem. Om det går att få till ett vattenlås på utgång eller inkommande dränering i brunnen, så går det bra att sätta en fläkt i något rensrör, då ska alla dränslangar stå i förbindelse med varandra. Det är jordluft som ska sugas och det finns alltid i jorden, med undertryck så sugs luften ut och inte går in under eller genom platta/väggar, något som är otroligt viktigt är att alla genomförningar i golv/väggar under jord måste tätas till. Det brukar vara största orsaken till radon i källare om ett undertryck finns där p.g.a. någon form av ventilation ut.
Jag tror att vi blandar två olika metoder nu va?

Det du beskriver är väl mer funktionen av en radonbrunn som skapar undertryck runt huset och det är ju beprövat och bra.

Det förslaget jag fick av Radon-killen var att bara sätta lite ventilation i dräneringsrören och se om det gjorde skillnad. Jag har ett radon värde runt 240 så jag behöver inte ner sådär jättemycket till.
 
Det skulle då med andra ord sköta sig själv då. Luft är som vatten , går lättaste vägen. Har du 2 eller 4 rensrör så kommer det att gå luft i kanske 1 av dom och det som är närmast brunnen och åka lite jojo in/ut beroende på vad det i kommunen rör, undertryck/övertryck. Om nu kommunen har dagvattensystem eller bara avlopp som dagvatten kopplas till, så blir det på samma vis. Du säger bara lite radon men ändå radon som du vill få bort. Det finns inga genvägar, är bara ventilation av någon form. Ventilation i dränrörens rensrör är bra och fungerar, men ska du sätta en fläkt i varje rör då, när det räcker med en, och plugga dom andra. Men sagts tidigare, det måste vara tvärnit för all luft som kan komma in i dränrören utom den jordluft som finns för att fungera som en form av markradonsug..
 
Igår eftermiddag snickrade jag ihop en enklare fläktlösning (24 volts) som jag satte på dräneringsbrunnen, se bilder. Betongklumpen är för att inte barn ska ramla ner i brunnen men tyvärr är den inte pet-säker.
Hemmagjord fläktlösning för ventilation på dräneringsbrunn med sänkhink, spännband och betongklump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-fläktlösning monterad i dräneringsbrunn med betongklump och kablar synliga mellan träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag satte igång fläkten kl 17 igår och de första tre timmarna hände inget med uppmätt radon värde (runt 240) i källaren men sedan dess har det bara sjunkit och nu på morgonen låg det på 168 och verkar fortsätta nedåt. Ska låta den stå på under längre tid och även pröva att stänga rensbrunnarna på baksidan av huset och se hur det påverkar resultatet men det kommer att ta ganska lång tid innan alla mätningar är färdiga så därför ville jag visa de resultat jag har just nu.

Det har hittills inte kommit någon dålig lukt.

Min ursprungliga fråga var ju om det överhuvudtaget kommer att påverka radonvärden med att ventilera dräneringsrören och det verkar verkligen fungera och med en väldigt lite åtgärd.

(Jag måste såklart byta till riktig fläkt, det är bara ett test)
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Tänkte jag också ska testa detta ikväll. Har en gammal badrumsfläkt liggande som jag tänkte sätta på spolröret för att se om det hjälper.
Sjunker radonen kommer jag försöka bygga något permanent med 12v. Bara klura ut hur jag bäst mäter trycket.
 
Jag har inte heller något tryckmätare. Jag tänker väl testa och minska fläktens effekt i omgångar och se hur lite fläkt man klarar sig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.