Behöver täta runt kaminröret högst upp i skorstenen på fritishuset och har hittat silikon som klarar 150 grader. Hur varm kan det tänkas vara högst upp i skorstenen? Från gjutjärnskaminen och upp gissar jag att det är ca 4,5 meter.
 
B Bom53 skrev:
Behöver täta runt kaminröret högst upp i skorstenen på fritishuset och har hittat silikon som klarar 150 grader. Hur varm kan det tänkas vara högst upp i skorstenen? Från gjutjärnskaminen och upp gissar jag att det är ca 4,5 meter.
Normalt inte över 600 grader.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar, då är det bara att klättra upp.
 
Beror helt på hur du eldar, det kan bli mycket värme högt upp.150 C är lite för att klara det beroende på hur högt upp skarven är. Vid vanligt eldning med vedpanna ska vara ca 180 C ca 1,5 metar ner i skorstenen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Tack för svar! Vid riktigt busväder kommer det in regnvatten mellan kortändan av kaminröret högst upp i skorstenen och plåten runt om. Vattnet letar sig efter kaminrörets utsida ner i stugan. Jag behöver täta högst upp i skorstenen alltså. Det enda jag hittat för det är Pattex tak- och tätningsmassa som ska stå pall utomhus åretrunt och klarar temp upp till 150 grader.
 
Då är anslutningen mellan rör och skorstenplåt inte gjord på rätt sätt, normalt så är det en plåt på topp och ett rör valsat på den och går upp till topp på rörkröret, samt invikt i dito. Pattex appliseras med pensel/roller så den verkar vara nästan tunnflytande och kan bli svår att få på i tjockare lager. Ta då hellre en silikon högtemp , https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/silikon/silikon-hogtemperatur-2000017141 den blir inte hård , till att börja med lite akut och tänk till om en ny infodring på skorstenen, gör rent ordentligt på ytorna.
 
Hej, stort tack för bra inspel, tips och förslag. Ska försöka kolla infodringen noga nästa gång jag är i stugan. Pattex finns på tub också, men tål som sagt inte lika hög temperatur som Biltemas silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.