Hej
Vi håller på att bygga en tvättstuga med dusch, hur långt utanför duschdörrarna har man kaklet?
Det är en 90 x 90cm hörna med böjda duschdörrar som låser med magneter.

I övrigt ska det vara klinker på hela golvet men bara kakel i duschörnan.
 
BirgitS
Det är väl en smaksak vad man har på väggarna, det finns ju t.ex. godkända målade system för badrum också. Om det inte gäller en källare på oisolerad betongplatta så ska det ju vara tätskikt på alla väggar.
 
BirgitS

Frågan var hur långt utanför duschdörrarna på båda sidor man ska/bör ha kakel. Resten av tvättstugan ska INTE ha kakel på väggarna, bara målad yta med fuktspärr.
 
BirgitS
Det finns inget ska eller bör när det gäller kakel utan det är en smaksak. Det som spelar roll är att tätskiktet uppfyller kraven för den miljö där det är och då måste du läsa på hur nära duschen just ditt målade system får användas. Om det gäller en källare med oisolerad betongplatta så läs avsnitt 3.1.1 i BKR:s branschregler.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Du har fortfarande inte förstått min fråga, så nu lägger vi ner detta.
Tack!
 
E
Det som gäller att inse här är att kaklet i sig inte tätar väggarna.

Jag tror BirgitS har gett bra svar och du vill väl inte ha fukten i väggarna. Det låter som att du vill ha ett tätskikt, exempelvis påmålat runt duschpartiet, och ett annat för resterande. Och utanpå detta kakel runt samma område vid duschen.

Det finns ju även olika typer av täta skivmateriel med diverse mönster, detta kanske kan vara ett alternativ?
 
Kakel på duk i duschen annat tätskikt utanför annars ser det konstigt ut
 
E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kakel på duk i duschen annat tätskikt utanför annars ser det konstigt ut
Bra Andreas. Och din åsikt om hur långt utanför dörrarna kaklet ska gå?
 
Inte alls man avslutar i linje med dörr om man ska ha den lösningen personligen hade jag släppt duken ca 10 cm utanför duschen och överlappat med målat tätskikt mot duschvägg
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.