GreenYoda
J justusandersson skrev:
Kan du se balkongens konstruktion underifrån? Ta i så fall ett foto som visar den kortsida av balkongen som dessutom vilar på stolpen.
Har efterfrågat ritningar från styrelsen och ev ska jag få ta del av en grannes ritning, dock har han bara förlängt rakt ut, inte i sidled så som vi önskar.

Lite bilder:
1-2-3-4 den kortsida som går från stolpe till husvägg ovanför altandörr.
5-6 motsatta kortsida
7 detalj + mått vid stolpe
8-9 underifrån, mellan plåt och balkonggolv.
10 enkel skiss på det jag lyckats mäta. Fronten på balkongen stödjs alltså av både en tvärgående list/balk på 45mm men under den också 2st brädor som är 2mm tjocka och 9cm breda. Det var inte så lätt att rita in.

De tvärgående balkarna är 3 till antalet plus balk vid husvägg och avslutande balk vid front.
Det sitter en plåt runt hela inre delen av balkongen som sticker ut på undersidan (bild 3-4-5). Jag förstår inte riktigt dess funktion.
Jag kan inte med blotta ögat se hur balkarna fäster i fasaden.
 
  • Blåmålad balkongkant mot gul fasad ovanför vågigt plåttak med skymt av trästolpe och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på balkonggolvet med tegelplattor och en närliggande metallplåt som sträcker sig upp till en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av där en balkongkonstruktion möter en tegelhusfasad, med synligt träarbete och plåtdetaljer underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av balkongkonstruktion med plåt, trälist och blåmålad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av undersidan av en balkong med vit plåt och synliga skruvar samt en del av en mörkblå husvägg och tegelstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av balkongen med plåttak och synliga stolpar vid husvägg, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkongdetalj med måttsatta balkar, en stolpe och en hängränna underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under balkong med synliga tvärbalkar, korrogerad plåt och trall, med mätangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under balkong med träreglar, korrogerad plåt och oklar bräda markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel ritning av en balkong med måttangivelser och detaljer av stödstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
GreenYoda
Några bilder från ovansidan av balkongen också
11-12 vid balkongdörr (rakt ovanför altandörr)
13 i hörnet där stolpen bär
14 motstående hörn där vägg bär

Stolpen går alltså hela vägen upp även ovanför balkongen, dvs tyngden kan inte ligga på stolpen utan bärlinorna måste vara förankrade på sidan av stolpen...
 
  • Trägolv på balkong med synlig balkongdörrtröskel och en stolpens nederdel vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv på balkong med dörrtröskel och blå vägg, indikation på konstruktion vid balkongdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovansidan av en balkong med trägolv, gröna väggar och tegelstolpe i hörnet, visande strukturernas sammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovansida av balkong med blå vägg, gulgrön träplankor och synlig trästolpe i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GreenYoda
Känner mig rätt uppgiven, allt står stilla. Byggkonstruktören har jag inte hört av, de 2 offerter jag väntar på händer inget med, det enda jag gör är att läsa sida upp och sida ned med information långt över min byggvanenivå.

Just nu finns 3 alternativ:
1) Vi struntar i uterummet men förlänger väggen på ena sidan och byter till en längre plåt så det åtminstone inte regnar in under balkongen i sommar. Vi bygger nytt trädäck och den dumma stolpen får stå där den står och vara ivägen.
2) Vi får en konstruktion uppritad för en massa pengar och kan leja bort de kritiska delarna av bygget (tak, bärande stomme, plintar, sen ägnar vi hela sommaren åt att försöka göra färdigt själva. Logisk är jag, en ritning kan jag följa, men den största byggvana jag har är att bygga ett lådhus åt katten. Så jag vill ha allt uppritat och beräknat, sen kommer förberedelser med att skaffa rätt verktyg och förstå vad jag håller på med.
3) Jag försöker lista ut hur varje del görs för sig och gör långsamt en del i taget. Jag blir klar om 10år eftersom jag är så förbaskat noggrann.
 
Såvitt jag kan se fortsätter stolpen upp till i höjd med balkongräcket. Den bär alltså inga andra laster. Jag tolkar dina bilder som att balken som bär den högra sidan (sett utifrån) av balkongen vilar på stolpen och fasadväggen längst in. Då kan man räkna fram att stolplasten är ca 4 kN (400 kg) vilket inte är så mycket. En ny balk som ersätter stolpen och den befintliga balken bör kunna vila på den balk som ska vara över skjutdörrspartiet utan att ha en egen stolpe. Denna balk kan vara av limträ med mycket måttliga dimensioner, t.ex. 90x180 mm. När du bygger uterummet måste balkongen stämpas (få ett tillfälligt stöd) medan du plockar bort stolpe och befintlig balk. Det svåra momentet i detta projekt är att bygga ett tak över uterummet underifrån. Det konstruktiva är ganska enkelt.
 
  • Älska
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Såvitt jag kan se fortsätter stolpen upp till i höjd med balkongräcket. Den bär alltså inga andra laster. Jag tolkar dina bilder som att balken som bär den högra sidan (sett utifrån) av balkongen vilar på stolpen och fasadväggen längst in. Då kan man räkna fram att stolplasten är ca 4 kN (400 kg) vilket inte är så mycket. En ny balk som ersätter stolpen och den befintliga balken bör kunna vila på den balk som ska vara över skjutdörrspartiet utan att ha en egen stolpe. Denna balk kan vara av limträ med mycket måttliga dimensioner, t.ex. 90x180 mm. När du bygger uterummet måste balkongen stämpas (få ett tillfälligt stöd) medan du plockar bort stolpe och befintlig balk. Det svåra momentet i detta projekt är att bygga ett tak över uterummet underifrån. Det konstruktiva är ganska enkelt.
Stort tack för svaret. Insåg inte förrän jag såg bilderna att stolpen ju faktiskt går upp hela vägen till räcket och därför omöjligen kan bära så stor del av balkongens tyngd :lying::seenoevil:. Ibland tänker man inte så långt.

Offerten från byggkonstruktör kom igår på 26.000 + moms :oops: så det blir inte av i nuläget. Jag fortsätter researcha själv och ser om det går att komma ned i pris genom att förbereda mer underlag.

Men - då bör alltså bärigheten i stommen inte vara för svår att få till.
Det som nu förefaller vara problematiskt är taket. Jag var hos ytterligare en granne och tittade på hur deras uterum var byggt, se bilder. Dubbla fönster på en vitmålad vägg under ett vitmålat tak, med synlig reflektion av ett uterumstak i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt paneltak med genomskinliga plattor för ljusinsläpp, över soffa och kuddar framför ett fönster i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkonggolv med trallplattor och synlig vattenskadad papp vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr var det inte korrekt byggt, balkongen kändes som att gå på en vattensäng. Vet ej vad de har gjort förutom lagt papp under trallplattor (se bild). Men underifrån sett var det en väldigt snygg lösning för taket som gjorde rummet ljust, så hade det varit möjligt att göra korrekt hade det varit bra.

Så, nuläget:
- Stolplasten är ca 4kN (400kg) och kan ersättas på det sätt som jag hoppades från början (förutom att takbalkarna på min skiss går åt fel håll....)
- Efter att ha skruvat loss plåten för att kolla känns det inte hopplöst att skruva bort trallbrädorna på balkongen för att komma åt att göra ett ordentligt tak. Jag tror jag ska skapa en ny tråd om det med fokus på tätskikt mot panel, avrinning och isolering. Om vädret tillåter får jag ägna helgen åt att skruva bort hela plåten och se vilka dimensioner nuvarande konstruktion har.
- Jag behöver lista ut hur många markplintar jag behöver för att bära upp hela alltet, och rita upp en ny skiss med mått på balkarna. Men ritningen kan jag inte göra förrän jag vet hur taket ska konstrueras. Däremot är jag tacksam för tips om det är några andra bärande punkter jag ska tänka på eller läsa på om.
 
Det finns skäl till att jag misstänker att dina grannar har fuskat: Det är ett knepigt byggprojekt, med inte så lite Moment 22 inbyggt i sig. På något sätt måste balkongens tätskikt integreras med uterummets. Det kräver antagligen att du plockar ner delar av balkongen. Många känner heller inte till att man måste räkna med ganska stora nyttjandelaster på balkonger. Jag tycker det är bra att du tar det lugnt och är metodisk.
 
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det finns skäl till att jag misstänker att dina grannar har fuskat: Det är ett knepigt byggprojekt, med inte så lite Moment 22 inbyggt i sig. På något sätt måste balkongens tätskikt integreras med uterummets. Det kräver antagligen att du plockar ner delar av balkongen. Många känner heller inte till att man måste räkna med ganska stora nyttjandelaster på balkonger. Jag tycker det är bra att du tar det lugnt och är metodisk.
Äntligen ljusnar det!
Har nu fått tag i den snickare som tidigare bott i ett likadant hus och byggt ett uterum. Det uterummet är byggt 1985, varmt, torrt och visar inga tecken på skavanker trots sin ålder.

De stora problemen med projektet är är
a) balkongens last (att ersätta stolpen) samt
b) balkongens, och sedemera uterummets, tätskikt.

Balkongens last har vi redan konstaterat bör kunna bäras upp av en tvärgående balk som vilar på främre horisontell balk över skjutdörrarna. Det löser problem A.
För att förenkla konstruktionen har jag dessutom bestämt mig för att strunta i sidoförlängningen, den ger helt enkelt för mycket huvudbry. Så uterummet får gå rakt ut framför balkongen men inte åt sidan, se ny skiss (måttet som är 340cm kan ev vara 360cm, det ska kontrollmätas).
Skiss av planerat uterum med måttangivelser och balkongens struktur framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därtill så blir lösningen som sådan att balkongens tätskikt bibehålls och är helt separat från uterummets (återkommer till detta längre ned).
Ett grönt uterum med skjutdörrar under en balkong med svart droppbleck och en grön vågplåtstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar alltså det uterum som byggdes 1985. Vinkelbeslaget som stöttar balkongen är troligtvis specialbeställt.
Den enda skillnaden jag hoppas kunna göra är att låta skjutdörrarna gå utanpå teglet, på bilden skjuts de in bakom tegelväggen. Med 3 sektioner á ca73cm blir det en dörröppning på ca 140cm i max öppnat läge, det räcker gott.
Skiss av en tredelad skjutdörrskonstruktion som planerad för ett uterum, markerad med öppningsriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av uterum med markerade bärlinor, skjutdörrar och fönster framför en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikt/avrinning: Nuvarande avrinning från balkong ser ut så här:

Skiss av balkong med vattenavrinning och stödbeslag, plan för utbyggnad av uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya konstruktionen innebär helt enkelt att den korrugerade plåten under balkongen tas bort, och befintligt droppbleck (den svarta plåten) böjs ut eller ersätts om det behövs. Den vägg som saknar droppbleck och tegelbitarna i resp. sidovägg förses också med droppbleck (tätning mot tegelbitar återstår att lösa). Under denna monteras kanalplasttak hela vägen in, det är inte det vackraste men det är gott nog. Jag tänkte öka upp i tjocklek, till 35mm eller 50mm, i syfte att göra övergången mellan mörkt och ljust i taket mjukare/mer diffus. Vattnet leds på ovansidan av kanalplasttaket till främre hängränna.
Skiss av balkong och uterum med markerad konstruktion och avrinning, inklusive kanalplasttak och droppbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är lösningen från det välbyggda uterummet från 1985, så jag hoppas att detta nu ska lösa mina bekymmer. Synpunkter mottages gärna!

Nästa steg är att:
- kontrollmäta
- beräkna dimensioner på alla delar i stommens konstruktion
- beräkna vilken grund som är lämplig, dels för uterummet men också för resterande trall. Jag misstänker att uterummet kräver en annan grund än trallen som ju klarar sig på plattor om det behövs. Vad kan uterummet kräva för underlag? Markskruv? Gjuta platta?

Grunden och stommens konstruktionen är det jag känner att jag definitivt inte klarar själv... Droppbleck, lägga kanalplast, lägga trall och montera skjutdörrar borde jag kunna klara.
 
Det verkar som om snickaren visste vad han gjorde. Att skippa uterummets utskjutande del i sidled tyccker jag är klokt. Grundläggningen beror helt på vilken typ av mark du har framför balkongen. Stolpar bör alltid förankras i plintar så att de inte kan röra sig i sidled.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det verkar som om snickaren visste vad han gjorde. Att skippa uterummets utskjutande del i sidled tyccker jag är klokt. Grundläggningen beror helt på vilken typ av mark du har framför balkongen. Stolpar bör alltid förankras i plintar så att de inte kan röra sig i sidled.
En annan grannes erfarenhet säger matjord ca 20-30cm sedan packad makadam. Det är ca 100 hus uppförda -79 så jorden borde vara bearbetad.
Jag lutar åt att ta in företag för markskruv (typ slutagräv.se) så slipper jag kånka grus och gräva landmassor. Visserligen vore det kul att hyra en minigrävare men altan + uterum vill jag mest bara bli klar med...och jag kommer kämpa nog med resten....sparar grävning till stenläggning på andra sidan huset :). Gjuta platta med L/U-element verkar också kul men är troligtvis overkill.
 
GreenYoda
Då har den lelle Yodan varit iväg och köpt sig en vettig skruvdragare och börjat montera ned plåten under balkongen.
Undersidan av en balkong med träbjälkar, plåtmontering pågår, bredvid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av balkongkonstruktion med märkt stolpe och extra regel, samt dimensioner för bärlina/takbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på undersidan av ett balkonggolv med träbjälkar och anteckningar om mått och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på träkonstruktion under balkong, med dimensioner för bärlina och stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas tillräcklig info framgår av bilderna.

Nuvarande stolpe står förskjuten 7cm in från höger kant.
Närbild på blå balk och gula paneler under balkong vid tegelvägg, montering av stolpe synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag vill är att den nya hörnstolpen ska förskjutas maximalt åt höger.
Tanken är att den inre delen av stolpen bär höger bärlina (nr 2) och den yttre delen av stolpen bär en extra regel över skjutdörrarna. Jag vill att sidodörrarna börjar på teglet, precis som balkongens yttre gröna panel gör på ovan bild.

Ny skiss på stomme:
Skiss av balkongstomme med måttangivelser och numrerade delar för konstruktionsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balk nr 2 är då den som beslaget som bär upp balkongen kommer fästas i, tillsammans med stolpe nr 4.

De mellanliggande takbalkarna kan jag nog hitta själv, men om t ex @justusandersson skulle kunna hjälpa mig med vilka dimensioner jag behöver ha på de numrerade balkarna så vore jag oändligt tacksam. Stolpe och främre balk är önskvärt att de är så smala som möjligt för att främja utsikten, samtidigt som jag såklart vill ha en stabil konstruktion.
Tyvärr har jag dyskalkyli och därför svårt att läsa dimensioneringstabeller.

Tanken är att uterummet får en egen plintgrund med isolering och trädäcket runt byggs separat för att undvika att fukten går in via bärlinorna i golvlaget.
 
Jag har förenklat det för mig något vilket innebär en lätt överdimensionering, vilket du får stå ut med. Limträ 66x225 bör räcka till de tre balkarna. Stolpe i limträ 90x90. Det går med konstruktionsvirke också men limträ blir redigast. Vill du ha balkarna smalare går det bra med 42x270.
 
Glömde berömma de fina och pedagogiska bilderna med förklarande text. Vilket program har du använt för det?
 
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Jag har förenklat det för mig något vilket innebär en lätt överdimensionering, vilket du får stå ut med. Limträ 66x225 bör räcka till de tre balkarna. Stolpe i limträ 90x90. Det går med konstruktionsvirke också men limträ blir redigast. Vill du ha balkarna smalare går det bra med 42x270.
J justusandersson skrev:
Glömde berömma de fina och pedagogiska bilderna med förklarande text. Vilket program har du använt för det?
Tusen tusen tack för detta Justus! Jag hittar inga limträbalkar som är 66x225 (finns bara 56x225 eller 66x315) men jag ska i veckan ta mig till bygghandeln och se om det går att få tag i. Det vore fantastiskt om det gick att lösa så att höjden stannar på 225, bredden spelar ingen roll men höjden på balkarna är viktig så att glasdörrarna får utrymme till minst 2000 i höjd. Går det åt andra hållet också, dvs att det skulle gå med 90x180 också?

Ritprogram: Efter att ha prövat Sketchup (och velat kasta ut datorn genom fönstret...) återvände jag till hederliga Paint, dock Paint 3D (standard Windows-program). Så det är frihand och 2D-former. Det har sina begränsningar men funkar. I brist på att kunna hantera siffror (räkna/överslagsräkna kan jag, det är bara siffrorna som bråkar) har jag fått en hyfsad känsla för proportioner och bra ögonmått. Tack för berömmet! :giggle:
 
140x180 är likvärdig med 66x225.

Tyvärr är jag en inbiten Macintoshanvändare så jag har inte Paint för Windows. Jag har letat efter ett program som kan hantera både raster- och vektorgrafik samtidigt utan att kosta en förnögenhet. Just nu testar jag Affinity Designer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.