Hej! Hade byggarna kunnat sätta fönstret mitt i bärande vägg? Krypvind ovan. Nu sitter fönstren (3 i rad) med olika mellanrum...
 
  • Ojämnt placerade fönster i en gulmålad vägg med isolering synlig och en stolpe mellan fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en balk över fönstren går det
 
  • Gilla
Kajkaj och 1 till
  • Laddar…
Kort svar nej.
Om väggen öppnas upp och den byggs om med hjälp av en bärande balk över fönsterna så är det möjligt.
 
  • Gilla
Kajkaj
  • Laddar…
Ok tack för era svar, men om det löses som på bilden..? Det är 3 st Velfac fönster i rad.
 
  • Ritning med tre Velfac fönster i rad, indikerande öppningsriktning för varje fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kajkaj skrev:
Ok tack för era svar, men om det löses som på bilden..? Det är 3 st Velfac fönster i rad.
Nu ser man inte på bilden hur de är monterade. Vilka mått har fönstren och vilket mått är det mellan reglarna i den bärande ytterväggen? Mellan reglarna kan man fritt placera fönster utan större bekymmer.

Är det bara regel på bild som är bärande?
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Nu ser man inte på bilden hur de är monterade. Vilka mått har fönstren och vilket mått är det mellan reglarna i den bärande ytterväggen? Mellan reglarna kan man fritt placera fönster utan större bekymmer.

Är det bara regel på bild som är bärande?
karmmåtten (tror 115) får plats mellan de bärande elementen 120 cm. Det är liksom byggt som ramar, reglarna sitter var 60 cm.
 
K Kajkaj skrev:
karmmåtten (tror 115) får plats mellan de bärande elementen 120 cm. Det är liksom byggt som ramar, reglarna sitter var 60 cm.
Sitter det endast takstolar mot det bärande elementen 120cm så är det troligtvis inte bärande där emellan och då kan du sätta fönster emellan.
 
Kanske lite of topic men finns det någon anledning till att de har tätat fönsterna med fogskum?
Personligen hade jag aldrig accepterat det med tanke på att de är öppningsbara och att fogskum över tid tenderar att vittra sönder med rörelser som är i ett trähus.
Fogskum är i min värld en nödlösare och bör inte användas om det inte är enda alternativet.
 
  • Gilla
Kajkaj
  • Laddar…
MultiMan
Fogskum fungerar utmärkt även med öppningsbar fönster i ett gammalt trähus, som mitt. Av olika anledningar har jag fortfarande några fönster som inte är salade på insidan. Fogskummet är opåverkat efter mer än 15 år, endast lite mörkare på ytan, troligen beroende på UV-påverkan. Man ska klä in och inte vänta eftersom många skum inte tål ljus över tid, även om som sagt mitt inte vittrat än trots så pass många år. Då är ändå mina riktigt tunga 2- och 3-luft sidohängda trä/alu-fönster i 11x15 och 16x15, i tunna träväggar med stående reglar som bär, och spikat med blankspik för snart 100 år sedan.
 
  • Gilla
Kajkaj
  • Laddar…
tack!
 
N nodden skrev:
Kanske lite of topic men finns det någon anledning till att de har tätat fönsterna med fogskum?
Personligen hade jag aldrig accepterat det med tanke på att de är öppningsbara och att fogskum över tid tenderar att vittra sönder med rörelser som är i ett trähus.
Fogskum är i min värld en nödlösare och bör inte användas om det inte är enda alternativet.
TACK... OK
 
MultiMan
Kan tillägga att jag valde fogskum eftersom öppningen var synnerligen ojämn med gamla avsågade plattjärn, ojämna liggande plank, ditsatt förstärkning i underkant mm, och fogskum både tätar perfekt och stabiliserar montaget samtidigt. En utmärkt lösning i gamla hus helt enkelt.
 
  • Gilla
Kajkaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.