Hej jag har googlat och läst men inte hittat den info jag sökt ifrån tillverkaren. Jag har skrivit till tillverkaren men inte fått svar.
Det gäller GoodWe växelriktare 3fas.
Det står att växelriktaren får matas med Max 1000v dc!
Men denna växelriktare har två mppt där det framgår att man får matas vardera mppt med max 850v var.
Så man får alltså mata 2x850v=1700v!
Men samtidigt framgår det att inte mata mer än 1000v.
Kan nån ge en vettig förklaring och gärna hänvisning till den infon.
 
Hej Allexx

Ellära är inte lätt.....
I det här fallet kommer inte de 2 ingångarna att kopplas seriellt utan parallellt. Dvs 850 + 850 blir inte 1700 utan bara 850. Däremot får man ut mer ström (Ampére) när de kopplas parallellt.
Ex 760 V per slinga som ger 6 KW blir 7,9 A. Om man kopplar in 2 såna så blir det fortfarande 760 volt men strömmen och därigenom effekten fördubblas.

Själv kör jag FerroAmp Växelriktare med 2 SSOer. Då får man fasutjämning och lite andra godsaker på köpet.
Samt svensk support :)
 
  • Gilla
Lord Vader och 1 till
  • Laddar…
Bägge siffrorna är korrekta; du kan max mata växelriktaren med 1000VDC fördelat på två MPPT. I ett optimalt scenario, där du har två lika stora strängar som överskrider växelriktarens max kW med några procent, kommer det inte att bli några problem. Du kommer helt enkelt inte upp i den maximala spänningen om du inte har överdimensionerat dina solpaneler.

Min anläggning: GoodWe 8kW (Hybrid) matad med två strängar på totalt 8.5kW. Den ena strängen ger 14x325 Wmax vid ca 10A = ca 455V. Den andra strängen har lite äldre paneler och ger 14x280 WMax = ca 392 V. Totalt 847 V vid optimal solinstrålning och låg utetemperatur.
Det är långt under 850V per MPPT, men inte så långt ifrån växelriktarens maximala arbetsspänning på 950VDC.

Det här ger möjlighet att laborera med olika stora strängar, ex vis på olika tak, där man inte får ut max från bägge strängarna samtidigt. Om man lägger paneler på öst- och västriktade tak kan man ju öka varje sträng upp mot 850V, men de kommer aldrig att ge den spänningen samtidigt, och därför underskrider man alltid max 1000V.

För GoodWe gäller samma max 1000VDC upp till modellen på 10kW, men där börjar man närma sig gränsen och jag hade nog inte överdimensionerat en sådan anläggning.

Det här kanske blev lite rörigt, förhoppningsvis hoppar någon in med ett elegantare resonemang :)
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Ok i mitt fall så har jag 28st solpaneler på 365watt med 10,4-11,4A.
Så två slingor på 574v och 11,4A
Som då går in i Goodwe 10kw
Och i den så blir slingorna parallellkopplade till 574v och 22,8A?
Panelerna sitter på samma tak i samma riktning.
Står max input A 11/11 för denna växelriktare
Teknisk datablad för Goodwe solar inverter GW10KN-DT med specifikationer, markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan fråga! när det står No. of Input Strings per Tracker 2. Betyder det att man skulle kunna sätta en till slinga som man då parallellkopplar med en av dem befintliga slingorna som redan är inkopplad i en mppt. Och att man håller sig under max V och A såklart?
 
allexx allexx skrev:
Ok i mitt fall så har jag 28st solpaneler på 365watt med 10,4-11,4A.
Så två slingor på 574v och 11,4A
Som då går in i Goodwe 10kw
Och i den så blir slingorna parallellkopplade till 574v och 22,8A?
Panelerna sitter på samma tak i samma riktning.
Står max input A 11/11 för denna växelriktare
[bild]
Du har med andra ord 10.2kW paneler på en 10kW växelriktare, vilket ligger väl inom marginalerna. 365W vid 11A innebär ca 33V x 28 paneler = 930V, så fortfarande under 1000V. Men som jag borde skrivit i förra inlägget: alla siffror går ihop i praktiken när man matchar paneler och växelriktare.

Din andra fråga: Större modeller har ofta 3 ingångar på två MPPT. Då sker en parallellkoppling internt i den andra trackern.

Här någonstans går förresten min teoretiska gräns kring växelriktare ;) Förhoppningsvis finns det riktiga proffs som hittar tråden och kan korrigera mig vid behov.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
I ditt fall pga solpaneln ger runt 10A så skulle du då parallellkoppla en slinga med annan så är du över 20A redan per mppt ingång o seriekopplar du tvåslingor så hamnar du över 1000v

Du räknar med 41V vilket är en olastad panel, när den jobbar så ligger r den senare på 36V
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
I ditt fall pga solpaneln ger runt 10A så skulle du då parallellkoppla en slinga med annan så är du över 20A redan per mppt ingång o seriekopplar du tvåslingor så hamnar du över 1000v

Du räknar med 41V vilket är en olastad panel, när den jobbar så ligger r den senare på 36V
H håbbe1961 skrev:
I ditt fall pga solpaneln ger runt 10A så skulle du då parallellkoppla en slinga med annan så är du över 20A redan per mppt ingång o seriekopplar du tvåslingor så hamnar du över 1000v

Du räknar med 41V vilket är en olastad panel, när den jobbar så ligger r den senare på 36V
Ok. De jag tänkte på var om jag hade haft en större växelriktare tex den på 17kw
Jämförelse av tekniska data för olika modeller av växelriktare med fokus på en 17 kW-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D deBrissac skrev:
Du har med andra ord 10.2kW paneler på en 10kW växelriktare, vilket ligger väl inom marginalerna. 365W vid 11A innebär ca 33V x 28 paneler = 930V, så fortfarande under 1000V. Men som jag borde skrivit i förra inlägget: alla siffror går ihop i praktiken när man matchar paneler och växelriktare.

Din andra fråga: Större modeller har ofta 3 ingångar på två MPPT. Då sker en parallellkoppling internt i den andra trackern.

Här någonstans går förresten min teoretiska gräns kring växelriktare ;) Förhoppningsvis finns det riktiga proffs som hittar tråden och kan korrigera mig vid behov.
Så om jag har förstått det rätt så om det står tracks 1/1 så blir slingorna seriekopplade i växelriktaren? O
Ellet tänker jag helt fel. Då jag undrar är för att ena slingan i min anläggning brann av efter ca 2-3dagar efter den slogs igån. Och om jag inte mins fel så dagen innan så gav den slingan ca 4000watt och ca 580v
 
allexx allexx skrev:
Så om jag har förstått det rätt så om det står tracks 1/1 så blir slingorna seriekopplade i växelriktaren? O
Ellet tänker jag helt fel. Då jag undrar är för att ena slingan i min anläggning brann av efter ca 2-3dagar efter den slogs igån. Och om jag inte mins fel så dagen innan så gav den slingan ca 4000watt och ca 580v
Nu närmar vi oss pudelns kärna! Det låter mycket märkligt att en sträng skulle brinna av; var det en MPPT som gav upp eller något fel på kablaget?
Jag utgår ifrån att en firma har installerat din anläggning, och det är ju där ansvaret då ligger.

Nu nämner du en 17kW modell som en tänkbar ersättare, men det är ju inte aktuellt såvida du inte samtidigt funderar på att utöka anläggningen. Det är lika dumt att överdimensionera en växelriktare som att välja en för liten. Om jag är fel på det så får du nog förtydliga lite.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
D deBrissac skrev:
Nu närmar vi oss pudelns kärna! Det låter mycket märkligt att en sträng skulle brinna av; var det en MPPT som gav upp eller något fel på kablaget?
Jag utgår ifrån att en firma har installerat din anläggning, och det är ju där ansvaret då ligger.

Nu nämner du en 17kW modell som en tänkbar ersättare, men det är ju inte aktuellt såvida du inte samtidigt funderar på att utöka anläggningen. Det är lika dumt att överdimensionera en växelriktare som att välja en för liten. Om jag är fel på det så får du nog förtydliga lite.
Det är en firma som monterat. Kommer få en Goodwe 17kw utbytt mot min Goodwe 10kw. Och jag har yttligare takyta ca 10kw i paneler. Så tanken är att utöka i framtiden.
Röd Goodwe solenergiinverterare monterad på vägg med anslutna elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
allexx allexx skrev:
Det är en firma som monterat. Kommer få en Goodwe 17kw utbytt mot min Goodwe 10kw. Och jag har yttligare takyta ca 10kw i paneler. Så tanken är att utöka i framtiden.
[bild]
Wow! Aldrig sett förr, men all utrustning kan ju fallera...

Men då förstår jag bättre, och det är ju perfekt att få en större vxlriktare nu om du ändå ska utöka.
17kW-modellen har 4 DC-ingångar, då vore det ju bäst att fördela om strängarna så att belastningen blir jämn framöver också. Något som dock innebär lite merarbete.

Hoppas allt funkar bra framöver!
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Hoppas det jag med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.