D David Grimfors skrev:
Hej

Vi lät en firma ta ner 2 träd åt oss. Inget att anmärka på i utförandet. Priset var överenskommet genom en offert med posten "Trädfällning", inget nämns om några övriga kostnader.
När nu fakturan kom har han lagt på reseersättning. En ganska modest sådan så jag skulle kunna betala och se glad ut, men tycker det är lite märkligt. Är det verkligen rimligt att lägga på den i efterhand så? Om jag köper en tjänst med fast pris är det väl rimligt att transporten ingår i det fasta priset?

//David
Enl. nya skatteregler man måste fakturera för reseersättning vid ROT/RUT-fakturan.
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Enl. nya skatteregler man måste fakturera för reseersättning vid ROT/RUT-fakturan.
Så om jag anlitar någon till fast pris utan ROT/RUT gäller det fasta priset. Men det tillkommer resekostnader i ROT/RUT-fallet?
Fast pris är fast pris!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
wrobel.se wrobel19 skrev:
Enl. nya skatteregler man måste fakturera för reseersättning vid ROT/RUT-fakturan.
Vid fast pris så får man då uppskatta vilken del som berör resan och bryta ur den i priset vid hanteringen av avdragen. Du kan inte öka ett fast pris, det är en gällande överenskommelse om priset.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett ROT-jobb 2017 på fastpris, de kunde inte ge mig exakt summa för vad ROT-avdraget landade på för de kunde bara ge ROT-avdrag på tid de faktiskt jobbade, så om jobbet tog längre tid än beräknat blev avdraget större, och tog det kortare tid blev det lägre.
Vill minnas att de inte drog ROT på resekostnader.
 
Men det där med timkostnad. Det är väl för övrigt tveksamt att ha samma timkostnad för rese tid som för kvalificerat jobb. Resekostnaden är en klart separat kostnad, kan debiteras separat och kan läggas i grunden, utifrån utifrån kvalifikation.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vid fast pris så får man då uppskatta vilken del som berör resan och bryta ur den i priset vid hanteringen av avdragen. Du kan inte öka ett fast pris, det är en gällande överenskommelse om priset.
Man kan inte ha fast pris och ROT faktura. Bara timersättning. Man kan inte dra ROT på reseersättning.
 
Cheesen
RACS RACS skrev:
Men det där med timkostnad. Det är väl för övrigt tveksamt att ha samma timkostnad för rese tid som för kvalificerat jobb. Resekostnaden är en klart separat kostnad, kan debiteras separat och kan läggas i grunden, utifrån utifrån kvalifikation.
Så du menar att snickarens lön är lägre när denne kör bil? Timkostnaden är då högre då bilens Timkostnaden måste räknas med...

Du är dessutum diskriminerande mot andra yrkesgrupper med en sådan kommentar. Även om det är sant att taxichauffören tjänar sämst i landet så behöver du inte skriva det på näsan.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
A
wrobel.se wrobel19 skrev:
Man kan inte ha fast pris och ROT faktura. Bara timersättning. Man kan inte dra ROT på reseersättning.
I beg to differ.

vi installerade bredband i sommarstugan i julas, det var fastprisavtal och ROT-avdrag. Inga furstliga pengar i avdrag, men det gjordes. Det handlar väl bara om att material och arbetstid ska specas på fakturan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
I beg to differ.

vi installerade bredband i sommarstugan i julas, det var fastprisavtal och ROT-avdrag. Inga furstliga pengar i avdrag, men det gjordes. Det handlar väl bara om att material och arbetstid ska specas på fakturan?
De jobbade 2 timmer. Hur borde de specifera det på RUT fakturan? Enligt ROT/RUT regler MÅSTE man lägga resekostnader på fakturan:

Resa till kund - 1 timme á 400kr
Resa från kund - 1 timme á 400kr.
Arbete - 0 timmar. :crysmile::crysmile:
RUT-avdrag - 0kr
Moms - 200kr
Att betala - 1000kr

Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
 
A
Du måste redovisa körkostnad. Du måste inte ta 400:-/h för resa. Jag betalar 100:- i fast körersättning till en som gör jobb åt mig.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
Man kan inte ha fast pris och ROT faktura. Bara timersättning. Man kan inte dra ROT på reseersättning.
Det kan man. Om nu hantverkaren är tydlig och lägger till typ "Debitering för milersättning tillkommer på fakturan och ingår ej i offererat pris"..
 
Claes Sörmland
wrobel.se wrobel19 skrev:
Man kan inte ha fast pris och ROT faktura. Bara timersättning. Man kan inte dra ROT på reseersättning.
Inga problem alls. Jag har köpt många tjänster med fast pris och fått avdrag för RUT och ROT.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MPinje skrev:
Det kan man. Om nu hantverkaren är tydlig och lägger till typ "Debitering för milersättning tillkommer på fakturan och ingår ej i offererat pris"..
Då är det inte ett fast pris utan en s. k. prisberäkningsgrund som man har avtalat om.
 
Claes Sörmland
wrobel.se wrobel19 skrev:
De jobbade 2 timmer. Hur borde de specifera det på RUT fakturan? Enligt ROT/RUT regler MÅSTE man lägga resekostnader på fakturan:

Resa till kund - 1 timme á 400kr
Resa från kund - 1 timme á 400kr.
Arbete - 0 timmar. :crysmile::crysmile:
RUT-avdrag - 0kr
Moms - 200kr
Att betala - 1000kr

Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Japp och det får företaget göra genom att bryta ut den delen i det fasta priset som man kan göra RUT- eller ROT-avdrag för.
 
Så här funkar det. Du får ett fast pris på att måla ett tak och dra fram el till en lampa. Offerten är på 10 000 kr inkl moms. Efter rot 8 000 kr.
När arbetet är klart får du en faktura enligt offert på 10 000 kr att betala efter rot 8 000 kr.
När du betalt din faktura kan hantverkaren ansöka om rotavdrag.
DÅ ska hantverkaren mot Skatteverket redovisa arbetad tid, materialkostnader och servicebil.
Denna redovisade arbetstid ska vara faktiskt arbetad tid och inte det du kalkylerade på offerten och som rotavdraget i offerten kalkylerades på.

Ex. Du beräknar att arbetet tar 10 Tim a` 500 kr / Tim. Kunden får en offert på 5000 kr - Rot.
Arbetet tar 5 Tim. Du fakturerar 5000 kr - Rot enligt offert.
I ansökan till Skatteverket skriver du 5 Tim. Arbetskostnad 5000 kr.

Enligt vad jag har hört är detta ett regeringsbeslut för att föra någon form av statistik.
 
  • Haha
wrobel.se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.