Ja, som tyvärr inte används idag av något byggföretag/konsult om det inte är någon som känner till fördelarna med detta. Som tex konsulter som sysslar inom Energiförbättringar
 
Enrörssystem är väl rätt ovanligt? Förekom vad jag vet mest en kort period 1965-1975 när man skulle tokspara, Jag har aldrig hört talas om tvårrsystem som är så underdimensionerade att elementen längst bort från värnekällan får för litet flöde.

Har man för små radiatorer är det bara att byta, kostnaden för detta är inte enorm i sammanhanget och det gör att VP:n kan jobba effektivare. De bvp jag tittat på har inte haft optimal COP vid 654 grader utan man brukar få bästa verkningsgrad vid lägre framledningstemperatur.

Har någon ett bra argument mot att byta förutom att det kostar pengar? Ok vissa 70-talshus har fönster som går väldigt lågt ner men då finns ju trippelpanel.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Enrörssystem är väl rätt ovanligt? Förekom vad jag vet mest en kort period 1965-1975 när man skulle tokspara, Jag har aldrig hört talas om tvårrsystem som är så underdimensionerade att elementen längst bort från värnekällan får för litet flöde.

Har man för små radiatorer är det bara att byta, kostnaden för detta är inte enorm i sammanhanget och det gör att VP:n kan jobba effektivare. De bvp jag tittat på har inte haft optimal COP vid 654 grader utan man brukar få bästa verkningsgrad vid lägre framledningstemperatur.

Har någon ett bra argument mot att byta förutom att det kostar pengar? Ok vissa 70-talshus har fönster som går väldigt lågt ner men då finns ju trippelpanel.
Enrörssystem användes iallafall fram till 95 när jag jobbade med modulhus och har hört att det fortfarande används hos vissa tillverkare av just modulhus.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi byggde ett attefallshus 2016.
Det är ett lofthus med luft-luft värmepump, Grabben bor där och har så gjort sedan det var nytt. Ingen tvättmaskin (han har nåt form av tvättservice ;-)
Vi har haft en förbrukning på 6000 kWh per år i genomsnitt (har egen mätare)
Då bor vi precis vid havet på västkusten så här blir aldrig kallare än -15....

Om vi ponerar att ditt attefall drar ca 7000 kWh per år så har ni fått en minskning med 10 000 kWh vid installation av bergvärme. Det är trots allt ganska bra vid byte från Frånluftsvärmepump.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Enrörssystem är väl rätt ovanligt? Förekom vad jag vet mest en kort period 1965-1975 när man skulle tokspara, Jag har aldrig hört talas om tvårrsystem som är så underdimensionerade att elementen längst bort från värnekällan får för litet flöde.

Har man för små radiatorer är det bara att byta, kostnaden för detta är inte enorm i sammanhanget och det gör att VP:n kan jobba effektivare. De bvp jag tittat på har inte haft optimal COP vid 654 grader utan man brukar få bästa verkningsgrad vid lägre framledningstemperatur.

Har någon ett bra argument mot att byta förutom att det kostar pengar? Ok vissa 70-talshus har fönster som går väldigt lågt ner men då finns ju trippelpanel.
Detta var enrörsysstem som det gällde med kallare element längst bort på slingan.
1965-1975 lanserade man miljonprogrammet också så det byggdes något fruktansvärt många bostäder i Sverige.
Absolut du sliter massor mer på kompressorn på BVP, och får betydligt sämre verkningsgrad när man måste pressa BVP upptill dess maxkapacitet.
Håller med om att man kan byta ut lite radiatorer just för att kunna sänka framledningen och spara på BVP.
Men det går att använda bergvärme till äldre hus även från 1975.
 
Portabel ac är en dålig lösning.
Installera frikyla istället med en eller två inneenheter (konvektorer?).
Vi gav ca 25k för våran med installation och den går 24/7 på sommaren och kostar bara några hundra i el på hela sommaren. Bara en cirkulationspump och en fläkt i innedelen. Tror jag får ut ca 11 grader som kallast ur den men den går hela tiden och stor volym på luften så det blir riktigt skönt inne. Bästa investeringen ever. Använder vätskan från borrhålet men går förbi bergvärmepumpen.
 
  • Gilla
Tbr53 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
J Jan_G skrev:
Vi byggde ett attefallshus 2016.
Det är ett lofthus med luft-luft värmepump, Grabben bor där och har så gjort sedan det var nytt. Ingen tvättmaskin (han har nåt form av tvättservice ;-)
Vi har haft en förbrukning på 6000 kWh per år i genomsnitt (har egen mätare)
Då bor vi precis vid havet på västkusten så här blir aldrig kallare än -15....

Om vi ponerar att ditt attefall drar ca 7000 kWh per år så har ni fått en minskning med 10 000 kWh vid installation av bergvärme. Det är trots allt ganska bra vid byte från Frånluftsvärmepump.
Det har ju som du säger många faktorer i spelet. Här i Norrland är nog bergvärme och ved bästa lösningen.

Hör bara hur grannens luft luft utedel gnisslar och har sig.

Sedan har det mycket att göra att hur öppen planlösningen är.
Vi har så stängd planlösning att inte ens en stor bakugn klarar av att ge värme till hela huset. I rumnet där den är kan jag få över +30. Medans på övervåning är det då +12-14. Dock är det inget jag nu tänker riva. Bra göra mat i den, mysfaktor och bra om det blir strömavbrott för då är bergvärmen lika värdelös som luft luft.

Nu med bergvärme är det jämn värme på +22 i samtliga rum (y)

Dock skulle jag ha luft luft om det gäller en mindre yta och öppet typ 1 och samma rum som tex attefall är och som ett garage etc.
 
M MagnusLiljeqvist skrev:
Portabel ac är en dålig lösning.
Installera frikyla istället med en eller två inneenheter (konvektorer?).
Vi gav ca 25k för våran med installation och den går 24/7 på sommaren och kostar bara några hundra i el på hela sommaren. Bara en cirkulationspump och en fläkt i innedelen. Tror jag får ut ca 11 grader som kallast ur den men den går hela tiden och stor volym på luften så det blir riktigt skönt inne. Bästa investeringen ever. Använder vätskan från borrhålet men går förbi bergvärmepumpen.
,0

Har också satt in fläktkonvektor kopplat på returen till borrhålet. Förbrukning på fläkten är mellan 7 och 60 w. Dessutom blir det lite varmare vätska som går ner i borrhålet. Fungerar bättre än förväntat.
 
M MagnusLiljeqvist skrev:
Portabel ac är en dålig lösning.
Installera frikyla istället med en eller två inneenheter (konvektorer?).
Vi gav ca 25k för våran med installation och den går 24/7 på sommaren och kostar bara några hundra i el på hela sommaren. Bara en cirkulationspump och en fläkt i innedelen. Tror jag får ut ca 11 grader som kallast ur den men den går hela tiden och stor volym på luften så det blir riktigt skönt inne. Bästa investeringen ever. Använder vätskan från borrhålet men går förbi bergvärmepumpen.
Vad är det för märke på konnektorerna? Låter dom ?
 
P Per Knudsen skrev:
Vad är det för märke på konnektorerna? Låter dom ?
Märket på inneenheten är climaveneta.
Edit: CLIMAVENETA MHD2-50 för att vara exakt.
Låter som en vanlig luftpump när den är igång. När den är avstängd låter den pyttelite om det i övrigt är helt tyst då våran cirkulationspump går året om då vi är varma av oss och även kör den lite på vintern några minuter då och då. Svagt susande ljud av vätskan tror jag men inget man normalt tänker på.
Vet inte om man ska eller inte ska ha pumpen igång även under vintern annars.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.