Hej!
Jag kommer få en ny termostat till golvvärmen i vårt badrum skickad till mig som garantiärende. Det förefaller busenkelt att byta denna då den nya är kompatibel med befintlig golvgivare. Kan en termostat likställas med en infälld strömbrytare som jag får byta själv om jag kan?

Om det inte är tillåtet men jag ändå byter den själv tänker jag att jag dokumenterar att det är korrekt gjort. Om någonting sedan skulle hända med termostaten som gör att den t.ex. orsakar en brand, blir jag då ändå ansvarig även om jag kan bevisa att den är korrekt installerad?

Generellt är väl frågan egentligen om man går fri om man har dokumentation på att arbetet är korrekt utfört även om man gjort det själv?

Mvh
Tomas
 
Generellt sett tror jag inte dokument och intyg har någon betydelse vid en brandutredning. Man söker orsaken till branden, och om det går att visa att du installerat den fel på ett sätt som orsakat branden så spelar det ingen roll vilka dokument du har. Du får ersättning av försäkringsbolaget, men de kanske tar tillbaka lite med andra handen då de gärna vill kunna hitta någon att rikta anspråk på. Där kan en faktura från en elfirma vara till hjälp. Men hur ett försäkringsbolag agerar från fall till fall går itne att säga generellt.

Vad som är "fel" kan du förstås bero på vad installationsanvisningen säger. Anvisningen kan ju vara felaktig... Så om jag skulle finna skäl till att dokumentera något så vore det i så fall foton på hur installationen är gjord. I vilket fall är ju det bästa att undvika försäkringsärenden, dvs använda huvudet och se igenom tillverkarens anvisningar.

Det är inga konstigheter att byta en termostat om man inte har tummen mitt i handen. Då golvgivaren inte behöver bytas så handlar det bara om att elektrisk koppla in den nya termostaten. Bara du ser till att vara 100% säker på att det är rätt kopplat, att skruvarna är lagom hårt dragna, inga spretande kardeler eller synlig kopplar osv så har du gjort allt som kan göras.
 
Tack! Ja, jag får ju så klart se till att det blir rätt kopplat. Jag tänkte mer att dokumentationen kunde vara bra om en brand skulle uppstå i termostaten men inte bero på felaktig installation. Som bevis på att termostaten måste ha varit defekt eftersom installationen varit korrekt och att jag således inte bär ansvaret.

Men jag fattar att det kanske inte finns några enkla svar kring hur ansvar skulle utkrävas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.