Hej. Jag tänker koppla in en flödesvakt på röret frånexpansionskärlet, som skall stänga en magnetventil på ingående vatten till huset. jag har har gjort en slags ritning. Så om det är någon som vet hur man kopplar in det så är jag tacksam för svar.

/Mats Nilsson
 
  • Skiss av kopplingsschema med flödesvakt, magnetventil och vattenmätare på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså stänga ingående vatten om det flödar vatten i expansionskärlets skvallerrör.
Varför vill du göra så:thinking:
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du vill alltså stänga ingående vatten om det flödar vatten i expansionskärlets skvallerrör.
Varför vill du göra så:thinking:
Ja varför, Jo jag har en gammal beredare i en acktank, så om den börjar läcka så går det ut i exp. kärlet, sägs det, så en säkerhet bara om man inte är hemma.
 
Är det inte bättre att skaffa en riktig vattenfelsbrytare? Det brukar även ge en viss rabatt på försäkringspremien.

Annars får du dra skvallerröret från expansionskärlet till en golvbrunn och stänga av inkommande vatten manuellt vid längre bortavaro.
 
useless useless skrev:
Är det inte bättre att skaffa en riktig vattenfelsbrytare? Det brukar även ge en viss rabatt på försäkringspremien.

Annars får du dra skvallerröret från expansionskärlet till en golvbrunn och stänga av inkommande vatten manuellt vid längre bortavaro.
Bättre är det inte om man ser på priserna på vattenfelsbrytare!
Jag har skvallerröret till ett golvbrunn, det kan vara lätt att glömma stänga, eller händer det på natten.

Min fråga var om hur man kopplar in delarna, jag ska väl inte behöva förklara varför jag skall koppla in.
 
Monkort Monkort skrev:
Min fråga var om hur man kopplar in delarna, jag ska väl inte behöva förklara varför jag skall koppla in.
Men vad är det mer specifikt du behöver hjälp med?
Vad är det för flödesvakt och magnetventil du tänkt koppla in?
Är väl inte svårare än att koppla in en lampa?
 
Enligt ritningen jag gjort, kanske behöver jag en kontaktor? Flödesvakten skall vara stänga magnetbrytaren. Jag kan koppla in om jag vet hur.
 
Det behövs väl någon form av manuell återställning också? Annars kommer ju magnetventilen att stängas och öppnas hela tiden eftersom flödet blir beroende av ventilen.
 
Ja det har du rätt i, tänkte inte så långt, tanken va att det skulle vara stängt när magnetventilen stänger. Vad kan man då göra?
 
Du behöver inte förklara dig varför. Vattensäkerhetsbrytare ska vara stängda i strömlöst läge och att då ha en flödesvakt som regerar på ett flöde förbi den, det blir att ha ett relä som självhåller sig normalt, men blir även att återställa manuellt efter yttre strömavbrott. Den ska för att fungera ha ett blad som påverkas av ett flöde och viker sig i sidled ,monterat i ett rör. Lämpligt är nog då att montera magnetventilen på röret strax före infart till VVB , då finns KV kvar men inget VV. Det finns många varianter på vakter, du får söka på flödesvakt och se vd du vill ge för en. tänk på att den ska bryta och inte sluta.
 
Det lät invecklat för mig, jag får nog stänga manuellt.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.