Men vad är ett rimligt timpris för en elektriker inkl. moms innan ROT och vad ska ingå i det priset?

Vad är ett rimligt material påslag?
 
P Paxman skrev:
Och skulle du som kund komma på att du vill ha strössel, som inte ingår i det fasta priset, på Storstruten under tiden den förbereds då blir det rejäla påslag...kanske lika mycket som priset på en ytterligare Storstrut.
Ja, för det ör ju en ÄTA!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kick-back finns. Det är inte alla som får det (jag har inget sådant) och om jag fattat det rätt är den inte på så fantastiskt många procent heller, det är inte några ytterligare 80% rabatt som det kan vara mellan GNP och inköpspris. Kan jag gissa på några procent, kanske uppåt 10% också. Som sagt, så vet jag inte riktigt, då detta är lite mer okänt och hemligt än de vanliga rabattbreven.

Varför finns kickback då? Jag kan tänka mig att det kan ha att göra med att det blir allt vanligare i ram-avtal och liknande att det avtalas om max påslag på inköpspriset, samt att verifikat ska bifogas eller uppvisas på anmaning.
Då blir kickbacken en liten extra förtjänst.
Det är min bästa gissning, men det kan vara andra skäl också.

Är kickbacken något vi konsumenter ska bry oss om?
Egentligen inte, på sätt och vis. Det är ju vad vi faktiskt betalar för prylarna som är intressant, inte hur olika rabatter är konstruerade. Om elektrikern har 60% rabatt på GNP och sen 10% i kickback blir ju ingen skillnad mot att han har 66% på GNP och sen ingen kickback.
Jag vet inte riktigt vad kunden har med det att göra?
Men däremot tycker jag kunden har rätt i att han inte ska behöva betala speciellt mycket mer än vad han kan köpa sakerna för själv. Frågan är väl dock lite vad som ska jämföras med, Bauhaus eller elbutik.se har rätt olika priser.
Det är svårt detta, det finns ju inga av leverantören fastställda jämförpriser, och det är ju dessutom förbjudet enligt konsumentlagstiftning. Och det skulle garanterat gnällas på det också.

I slutänden handlar det om att man inte får luras samt SKA tillvarata sin kunds intressen, DET står i lagen. Sen är det ju också bra om man kan lyckas med att få kunden att inte heller KÄNNA sig lurad.


Jag kan ge ett exempel ifrån en elfirma som jag haft bra kontakt med ifrån skedet när de vara bara 4 st. När de hade börjat växa och börjat fundera på detta med materialpriser alltmer, insåg att de faktiskt handlade för bra över en miljon om året, så började de aktivt bearbeta grossisterna, och gjorde avtal om bättre rabatt-brev och som motprestation la de mesta inköpen hos den grossisten.
Så det blev lite olika grossister år från år. Och numera har de dessutom någon kickback också.
Och nu till lite av en poäng. Detta är ju ett målmedvetet arbete som de bedrivit, för att pressa sina inköpskostnader. De hade ju även kunnat skita i det och tänka att det spelar ingen roll, det är ju ändå någon annan som betalar.
Är de värda att behålla denna ökade vinst själva, eller ska man anse att de samtidigt måste sänka sina materialpriser mot kund?
Om de lyckas sänka kostnaden för sin företagsförsäkring, eller tvingar alla elektriker att köra ytterligare två år med sina bilar, innan byte, ska det också tvunget gå till kundens fördel?

Nu har jag inga svar på detta, jag anser att det inte finns något "rätt" svar.
Man kan välja på lite olika vis. Jag ville bara ge lite att fundera på.
Själv skulle jag kanske tycka att ca 50/50 eller nåt sånt kunde vara vettigt, dvs kunden får delvis fördel, det skulle stärka min konkurrenskraft, och själv tar jag även en ökad vinst, så det har varit lönsamt att kämpa med kostnadsreduceringar.

Men det är alltså inget facit, utan bara ett möjligt sätt att tänka.
För mig handlar det om kulturen som en hel bransch har, där många anser sig ha någon rättighet att ha en framgångsrik firma, oberoende hur denna framgång uppnås. Det finns en utbredd "går det så går det"-attityd gentemot slutkund där sådant som moral (och faktiskt juridiskt reglerad omsorg gentemot slutkund som du nämner) helt är slängd ut genom servicebilens sidoruta. "Jag har rätt att tjäna pengar på min firma, och om jag då måste trixa med faktureringen så att slutkund inte förstår vad det i slutändan kommer kosta så må det vara så." Jag läser också mycket om en hantverkarinställning där kunden alltid har fel och det egna beteendet ALLTID måste försvaras...hur tokigt det än blivit. Normalt sett brukar det ju heta att kunden alltid har rätt...men uppenbarligen har många hantverkare precis motsatt inställning.

Att detta sedan understöds av branschlobbys, blåögda lagstiftare samt de största grossisterna är i mina ögon ett stort bedrägeri mot folket, vilket också visar sig i de undersökningar som gjorts gällande privatkunders förtroende samt onödiga kostnader de haft.

Och för att inte trigga alla hantverkare som läser detta: ta inte detta personligt...det är inte just dig jag skriver om. Det finns många väldigt duktiga hantverkare med hög moral också...dessvärre syns de inte i siffrorna från de olika undersökningar som görs.
 
  • Gilla
Micke_Svl och 6 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Ja, för det ör ju en ÄTA!
ÄTA glass (y):rofl:

Vill man däremot ta bort en glasskula är den inte värd mycket medan ytterligare ÄTA kulor är dyra.
 
  • Haha
sunqan och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
ÄTA glass (y):rofl:

Vill man däremot ta bort en glasskula är den inte värd mycket medan ytterligare ÄTA kulor är dyra.
Varit där och sett snopen ut.. Precis så fungerade det i praktik, när hantverkaren var i farten här om året. Blev bestritt, tog två år. Och han fick inget rätt på det. Tröttsamt!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kick-back finns. Det är inte alla som får det (jag har inget sådant) och om jag fattat det rätt är den inte på så fantastiskt många procent heller, det är inte några ytterligare 80% rabatt som det kan vara mellan GNP och inköpspris. Kan jag gissa på några procent, kanske uppåt 10% också. Som sagt, så vet jag inte riktigt, då detta är lite mer okänt och hemligt än de vanliga rabattbreven.

Varför finns kickback då? Jag kan tänka mig att det kan ha att göra med att det blir allt vanligare i ram-avtal och liknande att det avtalas om max påslag på inköpspriset, samt att verifikat ska bifogas eller uppvisas på anmaning.
Då blir kickbacken en liten extra förtjänst.
Det är min bästa gissning, men det kan vara andra skäl också.

Är kickbacken något vi konsumenter ska bry oss om?
Egentligen inte, på sätt och vis. Det är ju vad vi faktiskt betalar för prylarna som är intressant, inte hur olika rabatter är konstruerade. Om elektrikern har 60% rabatt på GNP och sen 10% i kickback blir ju ingen skillnad mot att han har 66% på GNP och sen ingen kickback.
Jag vet inte riktigt vad kunden har med det att göra?
Men däremot tycker jag kunden har rätt i att han inte ska behöva betala speciellt mycket mer än vad han kan köpa sakerna för själv. Frågan är väl dock lite vad som ska jämföras med, Bauhaus eller elbutik.se har rätt olika priser.
Det är svårt detta, det finns ju inga av leverantören fastställda jämförpriser, och det är ju dessutom förbjudet enligt konsumentlagstiftning. Och det skulle garanterat gnällas på det också.

I slutänden handlar det om att man inte får luras samt SKA tillvarata sin kunds intressen, DET står i lagen. Sen är det ju också bra om man kan lyckas med att få kunden att inte heller KÄNNA sig lurad.


Jag kan ge ett exempel ifrån en elfirma som jag haft bra kontakt med ifrån skedet när de vara bara 4 st. När de hade börjat växa och börjat fundera på detta med materialpriser alltmer, insåg att de faktiskt handlade för bra över en miljon om året, så började de aktivt bearbeta grossisterna, och gjorde avtal om bättre rabatt-brev och som motprestation la de mesta inköpen hos den grossisten.
Så det blev lite olika grossister år från år. Och numera har de dessutom någon kickback också.
Och nu till lite av en poäng. Detta är ju ett målmedvetet arbete som de bedrivit, för att pressa sina inköpskostnader. De hade ju även kunnat skita i det och tänka att det spelar ingen roll, det är ju ändå någon annan som betalar.
Är de värda att behålla denna ökade vinst själva, eller ska man anse att de samtidigt måste sänka sina materialpriser mot kund?
Om de lyckas sänka kostnaden för sin företagsförsäkring, eller tvingar alla elektriker att köra ytterligare två år med sina bilar, innan byte, ska det också tvunget gå till kundens fördel?

Nu har jag inga svar på detta, jag anser att det inte finns något "rätt" svar.
Man kan välja på lite olika vis. Jag ville bara ge lite att fundera på.
Själv skulle jag kanske tycka att ca 50/50 eller nåt sånt kunde vara vettigt, dvs kunden får delvis fördel, det skulle stärka min konkurrenskraft, och själv tar jag även en ökad vinst, så det har varit lönsamt att kämpa med kostnadsreduceringar.

Men det är alltså inget facit, utan bara ett möjligt sätt att tänka.
Kick-back är ett elände – och används bara som ett dåligt försvar för - från början för höga priser. Det är ungefär lika dumt som ICA:s Stammis-program efter dess senaste ”modernisering” härom året.

Fick ett brev för ett tag sedan från ICA med en gratulation att ”Du uppnådde ditt mål på 1200 kr” för inköp under december 2020. Jag har aldrig hört något så idi ….. dumt kan vi säga. Jag har inte satt upp några mål att ”under december skall jag handla för minst 1200 kr på ICA – det skulle vara fjärran. Jag köper det jag behöver, och inget annat.

Men det är så de tänker i Stammis-programmet – kunden skall tvingas hålla reda på exakt hur mycket man hittills handlat under månaden för att precis komma upp till nästa steg i bonustrappan – och vid månadens sista inköpstillfälle – handla på sig ett paket tändstickor för att passera gränsen. Man vill stimulera till köp av något man inte för tillfället behöver. Har man inget annat att fundera på – då har man inte mycket värt att fundera på.

Men efter gallan över ICA – åter till kick-backen. Kick-backen snedvrider projektkalkylerna så att man inte vet om de gått runt eller inte. Om det rör sig om någon tusenlapp är det väl skit detsamma – men där jag jobbade tidigare med Supply Management, kunde det röra sig om miljoner.

Om man skall vara korrekt, måste man distribuera en kick-back, tillbaks till respektive projektkalkyl – ett näst intill omöjligt Sisyfosarbete. För att få avsedd effekt, måste i princip alla köpordrar revideras med avseende på pris – och detta långt efter att domen fallit huruvida projektet lämnat förväntat ekonomiskt resultat – eller inte.

I stället hamnar de som regel på något slaskkonto där de inte gör någon nytta eller är till glädje – för vare sig kund eller leverantör – utan bara snedvrider och förvillar. För att inte tala om risken att de också kan ses som mutor.

Som sagt, kick-back är ett otyg – och leverantörer som nedlåter sig till att tillämpa detta – borde diskvalificeras som godkända leverantörer.:mad::mad::mad:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Mycket väl skrivet RACS...
tack
 
E El-Löken66 skrev:
Kom inte här och säg att Mikael_L är för dyr, det är tvättäkta kvalitet som utlovas för den slanten. Och har din polske elektriker bra pensionsavtal, skattar friskt och får en avtalseblig peng i fickan på vägen hem?
Våra kunder precis som alla klagar på här att alla hantverkare är dyra, får billiga bra jobb utförda. Det är det som ni vill ha, annars skulle väl ingen anlita billig arbets kraft och köpa el prylar på Biltema, billigt import skräp..
Sedan att utlänningar jobbar i Sverige, dom kommer ju hit och erbjuder sig så är dom nöjda är det fullt tillräckligt för mig... Varför säger du skattar friskt ? Detta är det som är EU... Hacka inte på mig. Titta bara på Skanska som omsätter miljarder och gör jobb för stat och kommun, dom har egna komtor i bl.a. Polen som rekryterar arbetare billigt... Gå på samhället och inte vi fotfolk...
 
Fairlane
Ö Örjan Johansson skrev:
Våra kunder precis som alla klagar på här att alla hantverkare är dyra, får billiga bra jobb utförda. Det är det som ni vill ha, annars skulle väl ingen anlita billig arbets kraft och köpa el prylar på Biltema, billigt import skräp..
Jag tror inte att alla tycker att hantverkare är för dyra, utan det är mest den oklara debiteringsmodellen som folk klagar på.
Själv har jag inte köpt elmaterial på Biltema, bortsett från någon kopplingsdosa.
Däremot köpte jag kabel sist på Bauhaus (Draka) och vägguttag på Jula (Elko, inte Anslut)
 
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men vad är ett rimligt timpris för en elektriker inkl. moms innan ROT och vad ska ingå i det priset?

Vad är ett rimligt material påslag?
Jag tycker det timpris du har, ditt materialpåslag och din tydlighet är väldigt bra. Ska jag kritisera något så är det att du borde höja ditt timpris. Du är helt enkelt för billig. Däremot verkar du vara hederlig och tydlig, vilket uppskattas. :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det timpris du har, ditt materialpåslag och din tydlighet är väldigt bra. Ska jag kritisera något så är det att du borde höja ditt timpris. Du är helt enkelt för billig. Däremot verkar du vara hederlig och tydlig, vilket uppskattas. :)
Vad fuskar hen med, menar du, eller vilka moment känner hen inte till som ska ingå? :thinking:
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vad fuskar hen med, menar du, eller vilka moment känner hen inte till som ska ingå? :thinking:
???
Jag förstår ärligt talat inte din fråga. Jag tycker helt enkelt att han kan ta mer betalt.
Jag har väl inte påstått, eller antytt, att han fuskar eller hoppar över moment?
 
  • Wow
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
???
Jag förstår ärligt talat inte din fråga. Jag tycker helt enkelt att han kan ta mer betalt.
Jag har väl inte påstått, eller antytt, att han fuskar eller hoppar över moment?
Så du menar att hen jobbar till självkostnadspris och struntar i sin pension?
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Så du menar att hen jobbar till självkostnadspris och struntar i sin pension?
Jag menar att jag tycker att han kan ta mer betalt. Jag har inte pratat pension eller självkostnadspris.

Vad är så svårt att förstå?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att jag tycker att han kan ta mer betalt. Jag har inte pratat pension eller självkostnadspris.

Vad är så svårt att förstå?
Du skriver att personen ifråga tar för lite betalt. Då bör det vara någon parameter från hens sida som är missad. Påverkar den dig eller hen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.