Hejsan!

Funderar på att sätta in tvättpelare (alltså tvätt+tork) i kök pga platsbrist i badrum. Det jag är orolig för är ljudvolymen. Vi har en öppen planlösning mellan kök/v-rum och matplats, dessutom etagelägenhet och därmed öppet mellan våningarna med takhöjd 5-6 m. Känns som att ljudet kan fortledas rätt fritt i hela lägenheten...

Vår tvättmaskin idag är visserligen av äldre modell men låter väldigt mkt. Antar att det finns mer tystgående modeller idag, dessutom kommer ju maskinerna placeras i någon form av skåp, men kanske ändå inte kan dämpa ljudet tillräckligt?

Tacksam för era kloka åsikter!
 
Det kommer nog att låta rätt mycket. Vi har en ny av lite dyrare modell och den både plaskar och låter när den centrifugerar. Ni kanske får välja vid vilka tillfällen ni tvättar.
 
  • Gilla
Isakan
  • Laddar…
I Storbritannien är det oerhört vanligt att ha tvättmaskin i köket.

En kollega här i Sverige hade en tvättpelare i sitt kök. Hon hade skåpsdörr för så att det inte syntes men jag tror att hon hade öppet när hon tvättade för luftcirkulationens skull.

Det går inte att få det tyst men om man annars inte skulle kunna ha tvättmaskin tycker jag att det definitivt är rimligt. Speciellt om man inte måste äta i köket när maskinen centrifugerar. Torktumlaren är kanske det som skulle irritera mig mest. Vår torktumlare tar evigheter på sig och har ett dovt, rätt störigt ljud. Men vi tittade inte på ljudnivån när vi köpte den efter som vi har tvättstuga.
 
  • Gilla
Isakan
  • Laddar…
Hallå. Jag ska göra det väldigt enkelt för dig. Om detta är ett långtidsboende, och speciellt om det handlar om en barnfamilj, Bara glöm det. (sorry!).

Jag har också en öppen planlösning. Vi har satt extra isolering kring diskmaskinen, och därtill valt en köksfläkt som är relativt tystgående. De två låter ändå fullt tillräckligt.

Lägg sedan till en två snurrande maskiner. Föreställ dig hur du har ett blixtlås eller två som ligger och slår emot trummorna under de 1- 2,5h det tar att köra en maskin tvätt. Påminn sen dig själv om hur ofta ni sitter i vardagsrummet. Hur bakgrundsljudet får alla att tala högre, hur stämningen blir stimmigare. Mindre avkopplande.

Du har inget annat utrymme i anslutning till badrummet du kan trycka in pelaren i? Har sett lösningar där folk sätter maskinerna inne i en skjutdörrsgarderob.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Det kommer nog att låta rätt mycket. Vi har en ny av lite dyrare modell och den både plaskar och låter när den centrifugerar. Ni kanske får välja vid vilka tillfällen ni tvättar.
Ta
oskar8889 oskar8889 skrev:
Hallå. Jag ska göra det väldigt enkelt för dig. Om detta är ett långtidsboende, och speciellt om det handlar om en barnfamilj, Bara glöm det. (sorry!).

Jag har också en öppen planlösning. Vi har satt extra isolering kring diskmaskinen, och därtill valt en köksfläkt som är relativt tystgående. De två låter ändå fullt tillräckligt.

Lägg sedan till en två snurrande maskiner. Föreställ dig hur du har ett blixtlås eller två som ligger och slår emot trummorna under de 1- 2,5h det tar att köra en maskin tvätt. Påminn sen dig själv om hur ofta ni sitter i vardagsrummet. Hur bakgrundsljudet får alla att tala högre, hur stämningen blir stimmigare. Mindre avkopplande.

Du har inget annat utrymme i anslutning till badrummet du kan trycka in pelaren i? Har sett lösningar där folk sätter maskinerna inne i en skjutdörrsgarderob.
Haha, tack för tydligt svar! Tar till mig det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.