M MrBilo skrev:
Där ser man! Då har ni god tid att planera
Hur mycket i procent fick ni lägga till lån av tomt?
Vilken bank hade ni ursprungligen och förklarade ni att ni enbart önskade lån för tomtköp eller hela kalaset?
Vi löste det med att sälja vårt hus och cashade tomten. Bor nu i hyresrätt under byggtiden så har litet annat utgångläge än vad ni har. Vi hade Swedbank från utgångspunkt och hade vi inte sålt huset hade vi fått en blancolån. Men vi sa att vi ville köpa tomt, sälja hus och sedan bygga. Vår kontantinsats är större än 15% så var aldrig något problem.
 
Vi hade bekanta som hade samma problem - det löste sig genom att byta bank som många andra tipsat om.

I grunden beror det nog på att osäkerheten kring en obebyggds tomt värde är större än om det står ett hus på tomten. Spontant låter dock 2-2,5 mkr för allt utom tomten som en rätt optimistisk budget.

Samtidigt har ni ju absolut ekonomin för att köpa tomt och hus så jag tycker nog att det är väl "fegt" av banken i detta läge att inte ge er lån.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dagens tips:
Sälj bilen och fixa en tjänstebil/förmånsbil via arbetsgivaren.
Risken är väl bara stor att det inte blir billigare än att ha en privat bil. Har man inget behov av bilen i tjänsten tillämpar de flesta företag ett (för företaget) kostnadsneutralt upplägg med bruttolöneavdrag. Tillsammans med förmånsvärde blir det sällan så mycket billigare än att äga bilen privat. I många fall är det t o m mindre dyrt att privatleasa en bil än att ha förmånsbil med bruttolöneavdrag

Största fördelen med förmånsbil/privatleasing är istället att man slipper använda sparande eller låna till bilen och på så sätt har lite större kontantinsats och/eller låneutrymme hos banken.

/Krille
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Risken är väl bara stor att det inte blir billigare än att ha en privat bil. Har man inget behov av bilen i tjänsten tillämpar de flesta företag ett (för företaget) kostnadsneutralt upplägg med bruttolöneavdrag. Tillsammans med förmånsvärde blir det sällan så mycket billigare än att äga bilen privat. I många fall är det t o m mindre dyrt att privatleasa en bil än att ha förmånsbil med bruttolöneavdrag

Största fördelen med förmånsbil/privatleasing är istället att man slipper använda sparande eller låna till bilen och på så sätt har lite större kontantinsats och/eller låneutrymme hos banken.

/Krille
Precis som du är inne på så är det inte värt i mitt fall då bilens kostnad drar ner lönen.
 
Hej alla!

Vill börja med att tacka alla som svarat och deltagit i mina funderingar. Känns Super trevligt att hamna i ett Forum med seriösa medlemmar, vad jag hittills erfarit

Fick samtal igår utav ytterligare en bank som menar att de inte erbjuder endast köp av tomt. Känner mig väldigt frustrerad då bankerna menar att detta inte är möjligt samtidigt som om ni skrivit att det Visst går vilket jag även erfarit när jag hört med med vänner.

Funderar på om jag ska börja om och ringa bankerna och säga att jag enbart vill köpa en tomt för investeringssyfye i framtiden och önskar lån för detta. Alltså inte diskutera något om husbygge för att inte komplicera till deras kärnverksamhet då de till och med låtit lite osäkra när de lämnat negativt besked.

Vilket träsk att ge sig in i ...

Om någon av Byggahus medlemmarna bor i Stockholm och känner någon bankhandläggare på någon bank som är mer resonabel tar jag gärna emot information via PM
 
Hör och häpna! Idag ringde jag Nordea för att även kolla med dom om lån till tomtköp. Enbart. Till att börja med...


Det gick att ta lån på tomt som vi är intresserade av på runt 3 milj. Dessutom utan någon kontantinsats?!


Räntan ligger på 3,39% för enbart tomtköp. När vi sedan bestämt för att bygga så bakas lånet in i byggnadskreditiv med samma ränta. När bygget färdigställs övergår lånet till bolån med, idag, ca 1,7 % ränta.


Ska snart boka möte med banken för att eventuellt gå vidare med det hela.


3 milj tomt blir ca 8400kr / månad i ren ränta... vi behöver inte amortera något.

Kanske tar ca ett år att spara till kontantinsats för husbygge. Då har vi betalat ca 100 000 kr i enbart ränta. Samtidigt kanske tomten (sthlm) gått upp motsvarande?

Tankar kring det? Tips på strategier ☺?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Som sagt det verkar väldigt olika från person till person och banker emellan.

Vi är i slutskedet nu och medan vi väntar på svar verkar det som att handläggaren vill få det till att vår kontantköpta tomt, som är värd 800k, bara är värd 650.000 om man använder den som insats eftersom vi betalt 150.000 för den. Förstår inte riktigt hur det går ihop. Den är ju redan betald och inte skuldsatt?! Vi har ju inget lån.

Någon som kan förtydliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.