Hej, och tack på förhand.
Har lite grundläggande frågor som jag inte lyckats hitta på nätet, misstänker att detta är självklart för väldigt många här på forumet så skulle vara tacksam om någon kan dela med sig.


Scenariot:
Tomten består av lerjord och ligger i Skåne. Ska dra 2 parallella kabelskyddsrör på tomten, mellan bostadshuset, garage och uteplats. Det ena röret kommer vara starkström, det andra fiberkabel. Sträckning per linje blir ca 150m, varav sträckan är uppdelad på 4 punkter så kabeln kommer dras ca 40m i taget.

Frågorna;
1. Det talas om kablar som tåler olika tryck. 250n, 450n, 750n etc. var används dessa?
2. För skyddsrör som dras under gräsmatta, trädäck etc. räcker det med 250n?
3. För skyddsrör som dras under uppställningsyta för bil, räcker det då med 450n?
4. Vet någon hur stor radie det ska vara på eventuella krökar för att elektrikern ska bli nöjd? Besvarad!
5. Har förstått att det inte finns något bestämt förläggningsdjup på egen tomt. Någon som vågar sig på att rekommendera ett "minsta" djup? Besvarad!
 
Redigerat:
Tack Håbbe, den länken besvarar fråga 4 & 5! (y)

Jakten på fråga 1-3 går vidare. Någon som vet?
 
hittar även de skyddsklasser på röret som normalt man använder men ej kopplat till marktrycket

Tabell som listar olika typer av kabelskydd och kabelmärkning med beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H håbbe1961 skrev:
hittar även de skyddsklasser på röret som normalt man använder men ej kopplat till marktrycket

[bild]
Tack, den hjälper nog när det är dags att jämföra olika kandidater. (y)

Jag söker däremot fortfarande information angående just styvheten. För när dessa produkter säljs till privatpersoner är det nämligen styvheten som många gånger framhålls av försäljarna. Känns rimligt då det sannolikt inte är många privatpersoner som t.ex. plogar ner rör i trädgården.
 
Räcker utmärkt med srn, gulslang. Välj den något dyrare med slät insida.
Lägg dig inte för grunt under parkeringen, då kan det bli svårt att dra igenom kabel senare.
Lägg ner extra kanalisation när du har öppet schakt, kommer alltid till användning.

Skyddsfyll röret med finkornigt material. Kosta gärna på dig ett markeringsband ~1dm över rören för att ge extra skydd vid framtida plantering osv.

Minst 40cm fyllnadshöjd rekommenderas i grönyta, då klarar sig ledningen från ett spadblad. Lägger själv med 55-65cm fyllnadshöjd om det går i trädgårdar.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag är inne på ditt spår en srn lär det bli.

F faf skrev:
Räcker utmärkt med srn, gulslang. Välj den något dyrare med slät insida.
Men SRN finns i olika styvhet. Vad jag förstår är standard 450 N, men det finns även 750 N. Jag är osäker på vilken som används i trädgård, samt vilken som läggs under en uppfart.
 
Puffar på denna.

Söker alltså svar på de ursprungliga frågorna 1-3 enligt nedan. Nog måste det väl finnas någon här på forumet som har koll på detta? :)


1. Det talas om kablar som tåler olika tryck. 250n, 450n, 750n etc. var används dessa?
2. För skyddsrör som dras under gräsmatta, trädäck etc. räcker det med 250n?
3. För skyddsrör som dras under uppställningsyta för bil, räcker det då med 450n?

mvh Oskar
 
Som sagt ovan, det har med olika fyllnadsdjup att göra. Får du 55 cm fyllning över röret behövs inget skyddsrör men du måste lägga fina massor runt kabeln istället (som lera). På tomtmark kan du gå grundare men jag antar att du ändå inte kommer hand gräva 150m så det är lika bra att få grävaren att gräva 65 djupt på en gång.

För kraftkabel kan vanlig gula SRN t.om. läggas under väg om du kommer ner tillräckligt djupt. Ju mindre fyllning du får och med sämre massor så kommer du behöva kraftigare rör. T.ex. SRE-P kan du lägga utan täckning direkt på marken

Hur mycket effekt tänker du ta ut i änden på kabeln? 150m är rätt långt att dra och ska du upp i effekt och klara utlösningsvillkor blir det en väldigt grov kabel. Kolla med elbolaget vilken förimpedans du har och räkna på vilken kabel du behöver.

Här är regelverket elbolagen bygger efter
https://www.energiforetagen.se/forlag/ebr-teknik/kabelforlaggning-max-145-kv-kj-41/
 
Redigerat:
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Som sagt ovan, det har med olika fyllnadsdjup att göra. Får du 55 cm fyllning över röret behövs inget skyddsrör men du måste lägga fina massor runt kabeln istället (som lera). På tomtmark kan du gå grundare men jag antar att du ändå inte kommer hand gräva 150m så det är lika bra att få grävaren att gräva 65 djupt på en gång.
Tack för förtydligandet. Det är säkert jag som var okunnig, men jag missade totalt att det hade med fyllnadsdjupet att göra. Tror jag ska lyckas få rätt på grävdjupet nu, efter lite läsning :thinking:

På tal om vilken kabel som ska användas. Kan man lita på att elektrikern löser detta, eller är detta något som kanske inte kan göras i alla hus? Det kommer i huvudsak röra sig om belysning, men kanske även något eluttag för handverktyg, högtalare eller robotgräsklipparen.
 
Elektrikerna ska klara detta.

Enfas "handverktyg" behöver ju ändå 10A, 2400w för att vara något att ha. Beroende på förimpedansen så är det inte orimligt att du landar på en 10mm2 kabel om du dessutom fortfarande vill ha 240volt i andra änden. Räcker det med 6A så kommer du undan med billigare kabel men gör det ordentligt när du ändå håller på.

Ladda ner eldim och kolla lite.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Elektrikerna ska klara detta.

Enfas "handverktyg" behöver ju ändå 10A, 2400w för att vara något att ha. Beroende på förimpedansen så är det inte orimligt att du landar på en 10mm2 kabel om du dessutom fortfarande vill ha 240volt i andra änden. Räcker det med 6A så kommer du undan med billigare kabel men gör det ordentligt när du ändå håller på.

Ladda ner eldim och kolla lite.
Tusen tack för rekommendationen. Ordentligt är ledordet, jag hatar att behöva göra om saker. (y) Nu vet jag vad jag behöver läsa på inför snacket med elektrikern. Och frugan blir glad för vi har något att snacka om i helgen...:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.