H hemmabyggaren91 skrev:
Hej.

Funderar på att köpa en sådanhär 3d skrivare. Min undran är detaljerna man skriver ut, blir dom så hårda att det kan användas i gjutningar av betong?

Så man kan tillverka det som en detalj att gjuta runt för att sen plocka ut? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Mvh
Det är inga problem, här har du ett exempel

Men sen är det ju ganska begränsat hur stora saker en 3d-skrivare kan skriva ut, när du skriver "gjuta i betong" så hänger det ju mycket på hur stora saker du vill göra...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kul tråd! Jag har en ender-3 pro sedan ett drygt år. Har skrivit ut en hel del grejer och även moddat skrivaren en hel del. Många saker är nämnda och en del moddning har nog i ärlighetens namn inte gjort mer än marginell skillnad. Men en sak jag särskilt vill tipsa om är att skaffa octoprint. Det är ett program som tillåter dig att fjärrstyra skrivaren. Som i mitt fall är skrivaren i källaren och även om jag jobbar hemifrån vill jag slippa springa ner i källaren för att kolla hur utskrifterna går. Nu har jag en dator där jag kan se en videoström från skrivaren så jag ser hur det går, hur lång tid det gått och hur lång tid det är kvar. Jag kan även avbryta utskriften om jag ser att nåt skiter sig. Allt detta är ju supersmidigt att kunna göra från arbetsrummet när man sitter i skypemöten, etc.

Octoprint installeras på en raspberry Pi och själva mjukvaran är kostnadsfri och det finns en massa plug-in för t.ex. att göra time-laps filmer eller annat.

https://octoprint.org/
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
S
D Dublin skrev:
Kul tråd! Jag har en ender-3 pro sedan ett drygt år. Har skrivit ut en hel del grejer och även moddat skrivaren en hel del. Många saker är nämnda och en del moddning har nog i ärlighetens namn inte gjort mer än marginell skillnad. Men en sak jag särskilt vill tipsa om är att skaffa octoprint. Det är ett program som tillåter dig att fjärrstyra skrivaren. Som i mitt fall är skrivaren i källaren och även om jag jobbar hemifrån vill jag slippa springa ner i källaren för att kolla hur utskrifterna går. Nu har jag en dator där jag kan se en videoström från skrivaren så jag ser hur det går, hur lång tid det gått och hur lång tid det är kvar. Jag kan även avbryta utskriften om jag ser att nåt skiter sig. Allt detta är ju supersmidigt att kunna göra från arbetsrummet när man sitter i skypemöten, etc.

Octoprint installeras på en raspberry Pi och själva mjukvaran är kostnadsfri och det finns en massa plug-in för t.ex. att göra time-laps filmer eller annat.

[länk]
+1 på denna.

Rekommenderar även Ikea tradfri plugin för att starta skrivaren samt automatisk avstängning efter utskrift! Supersmidigt och smart! Kräver en trådlös plugg och gateway.

Även arcwelder är ett intressant program! Den försöker räta till noggrannheten som försvinner då slicer mjukvaran inte hanterar kurvor. (alla kurvor representeras av n antal räta linjer), med arcwelder konverteras dessa områden till liknande kommandon för kurvor som vid fräsning. Obs! arcwelder kräver uppdaterad mjukvara på många skrivare! Den måste stödja arc-commands
 
S Sniken skrev:
+1 på denna.

Rekommenderar även Ikea tradfri plugin för att starta skrivaren samt automatisk avstängning efter utskrift! Supersmidigt och smart! Kräver en trådlös plugg och gateway.

Även arcwelder är ett intressant program! Den försöker räta till noggrannheten som försvinner då slicer mjukvaran inte hanterar kurvor. (alla kurvor representeras av n antal räta linjer), med arcwelder konverteras dessa områden till liknande kommandon för kurvor som vid fräsning. Obs! arcwelder kräver uppdaterad mjukvara på många skrivare! Den måste stödja arc-commands
Intressant - arcwelder måste jag testa. Märkte du stor skillnad på utskrifterna?
 
En annan fråga...har ni experimenterat med inställningar för snabbare utskrifter vs kvalitet? Det beror så klart på form och storlek, men det är ju segt värre ibland att vänta.

För egen del har det hittills mest blivit små saker som behöver vara starka, så jag har använt ganska låg hastighet och mycket infill och flera lager på sidorna. Bara provat PETG som filament.
 
Jag skriver bara ut fort om jag gör prototyper, annars får det oftast gå över natten. Inte värt att försöka gena i kurvorna i längden, jag tycker det är värdefullt med ett konsekvent och förutsägbart resultat och då får det ta den tid som behövs.

PETG är aningen svårare än PLA och kräver lite långsammare utskriftshastighet, framförallt på första lagret. Både med PLA och PETG lägger jag första lagret med 0,7-1 mm lagerbredd och 0,35 mm höjd. Betydligt tjockare än standardinställningarna i både PrusaSlicer och Cura. Förutom det i princip standardinställningar.
 
S Smoothie skrev:
En annan fråga...har ni experimenterat med inställningar för snabbare utskrifter vs kvalitet? Det beror så klart på form och storlek, men det är ju segt värre ibland att vänta.

För egen del har det hittills mest blivit små saker som behöver vara starka, så jag har använt ganska låg hastighet och mycket infill och flera lager på sidorna. Bara provat PETG som filament.
Jag har försökt testa mig fram, men när jag väl fått till en kombo av hastighet och kvalitet som funkar har jag hållit fast vid den. Sen finns det olika saker man kan jobba med för att få ner tiden för en utskrift, utöver hastighet/kvalitet, man kan fundera över design och position så man inte behöver skriva ut mer support än nödvändigt, hur tät (i %) support och infill behöver vara. Man kan även gå över och använda större munstycken, något jag inte testat ännu.
 
S
S Smoothie skrev:
En annan fråga...har ni experimenterat med inställningar för snabbare utskrifter vs kvalitet? Det beror så klart på form och storlek, men det är ju segt värre ibland att vänta.

För egen del har det hittills mest blivit små saker som behöver vara starka, så jag har använt ganska låg hastighet och mycket infill och flera lager på sidorna. Bara provat PETG som filament.
Hej! Ja, jag tycker ofta det går för sakta... Egentligen har jag kommit fram tills att det är ungefär 4 saker som är dom lättaste för att reducera utskriftstiden.
1. Nozzle size
2. Line width
3. Layer height
4. Minimum speed/time per layer


Dessa 4 utgör så mycket mer än vad hastigheten på rörelsen gör. Det ända du ska akta dig för är om du maxar ditt max flöde genom din hotend! Jag hittade en kille som hade kört ett flödestest med liknande hotend som jag har själv och gjorde detta excelarket för att bedöma om jag pushar det lite långt eller inte.

Där kan du lägga till dina egna parameter och ändra utifrån dina egna erfarenheter..
Ladda gärna ner det och använd själv.

Gröna fält: Ändra för att evaluera dina parameter för varje enskild utskrift
Grå: anpassa till din skrivare (dessa passar ender 3 pro/v2)
Blå: Ändra utifrån flödestestet (se bilderna) eller dina egna test. Högre temp = ger högre max volumetric flow
Ark två (settings): ändra om du vill ha andra rekommendationer för lower/upper settings

Dessutom: om du vill ha mer noggranna prints (utöver att kalibrera) så tänk på att designa dina objekt utifrån dina parameter... T.ex. om du kör med 0,4 nozzle så använd 0,5mm line width och designa dina delar i 0,5mm steg. Inte välj en bredd på 99,75mm men 100 istället. Det är särskilt enkelt med 0,4mm nozzle och 0,8mm för då kan du ha line width 0,5/1 och hålla dig till hela eller halva mm när du designar. En extra bonus är att om du kör line width > nozzle size så blir vidhäftningen bättre för första lagren.
 
S
D Dublin skrev:
Intressant - arcwelder måste jag testa. Märkte du stor skillnad på utskrifterna?
Inte reflekterat så mycket på det än, och själv använder jag alltid hög upplösning på mina stl'er så inget nämnvärt än. Kolla in denna videon för bättre analys!
 
PTEG verkar som skrevs mer känsligt för snabba hastighet, testet blev helt kasst. Trådigt och hållbarhet noll.

Till höger ser man testet med högre hastighet men även tjockare lager. Till vänster är defaultinställningar.
 
  • 3D-utskrifter i PTEG med varierande lager och hastighet, trådigt resultat till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smoothie skrev:
PTEG verkar som skrevs mer känsligt för snabba hastighet, testet blev helt kasst. Trådigt och hållbarhet noll.

Till höger ser man testet med högre hastighet men även tjockare lager. Till vänster är defaultinställningar.
Vilka hastigheter har du testat med? Jag kör både PLA och PETG på 60 mm/s (men med olika retraction settings) med bra resultat.
Här finns mycket hjälp för intrimning och kalibrering: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro
 
engs
Följt 3d skrivandet lite på avstånd sådär men nu känns det som tekniken mognat lite och fick ett plötsligt sug...

En snabb skanning av marknaden så verkar Creality Ender-3 v2 vara en bra ingång. Hyfsat stor skrivyta i förhållande till priset. Är det korrekt uppfattat?
Skulle ni köpt nått annat i dagsläget?
 
engs engs skrev:
Följt 3d skrivandet lite på avstånd sådär men nu känns det som tekniken mognat lite och fick ett plötsligt sug...

En snabb skanning av marknaden så verkar Creality Ender-3 v2 vara en bra ingång. Hyfsat stor skrivyta i förhållande till priset. Är det korrekt uppfattat?
Skulle ni köpt nått annat i dagsläget?
Jag har inte skannat marknaden så mycket på sistone, men jag har en ender-3 sedan 1,5 år och tycker att det är en bra instegsmodell. Det man kan tänka på är att 3d-skrivarna i den här prisklassen kräver ändå att man gillar att fixa och trixa lite med dem, det är inte riktigt så enkelt som att köpa en vanlig (pappers) skrivare som man pluggar in i datorn och sen krånglar det inte på 5 år :).
Men har man den läggningen är ender 3 en bra skrivare ur det perspektivet att det finns hur mycket om den på nätet som helst. Gillar man inte att fixa och trixa behöver man nog gå upp nån prisklass och köpa typ en Prusa i3.

Här är några favoritkanaler på youtube för inspiration:
https://www.youtube.com/c/MakersMuse
https://www.youtube.com/user/beginnerelectronics
https://www.youtube.com/c/CNCKitchen
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
engs
D Dublin skrev:
Jag har inte skannat marknaden så mycket på sistone, men jag har en ender-3 sedan 1,5 år och tycker att det är en bra instegsmodell. Det man kan tänka på är att 3d-skrivarna i den här prisklassen kräver ändå att man gillar att fixa och trixa lite med dem, det är inte riktigt så enkelt som att köpa en vanlig (pappers) skrivare som man pluggar in i datorn och sen krånglar det inte på 5 år :).
Men har man den läggningen är ender 3 en bra skrivare ur det perspektivet att det finns hur mycket om den på nätet som helst. Gillar man inte att fixa och trixa behöver man nog gå upp nån prisklass och köpa typ en Prusa i3.

Här är några favoritkanaler på youtube för inspiration:
[länk]
[länk]
[länk]
Jo jag tittade på denna nyligen för att få en uppfattning om hur det var att komma igång, känns inte ogörligt.

Prusan kollade jag lite på också men tror det landar på runt tre ggr pengarna och det känns lite mycket innan man vet hur mycket man fastnar i det.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jo jag tittade på denna nyligen för att få en uppfattning om hur det var att komma igång, känns inte ogörligt.
[media]
Prusan kollade jag lite på också men tror det landar på runt tre ggr pengarna och det känns lite mycket innan man vet hur mycket man fastnar i det.
Det låter bra. Det är bara att slänga ut lite frågor här också om du behöver några tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.