Tänkte att det finns kanske några akvarie vänner här på byggahus också.
Har ett Fluvalflex 50l som jag försöker hitta en tyst pump till.
Den som ingick var ju diskvalificerad direkt, Det blev en ehemin compact 300 som fick jobbet, Den har gått fint i 6 månader men började sedan brumma med en perfekt ton som gav resonans genom hela trossbotten på huset och jag har inte fått bort det.
Nästa på tur blev en Osae biocompatc 25 som med lite pill gick in. 1v var den ljudlös, Sen började den leva om.

Efter att ha tittat runt blev det en Tunze silenze 1703.008 som 3:dje alternativ. Den landade i akvariet idag och åkte ut efter 1 timme. Den låter mer än alla tidigare 3 pumpar tillsammans och hörs i hela huset.
Så vad har ni att rekommendera?

Just nu sitter där en gammal pump som jag hittade i min skrottlåda. Den är inte tyst, men låter bra mycket bättre än tidigare försök.
 
V viggen_l skrev:
Tänkte att det finns kanske några akvarie vänner här på byggahus också.
Har ett Fluvalflex 50l som jag försöker hitta en tyst pump till.
Den som ingick var ju diskvalificerad direkt, Det blev en ehemin compact 300 som fick jobbet, Den har gått fint i 6 månader men började sedan brumma med en perfekt ton som gav resonans genom hela trossbotten på huset och jag har inte fått bort det.
Nästa på tur blev en Osae biocompatc 25 som med lite pill gick in. 1v var den ljudlös, Sen började den leva om.

Efter att ha tittat runt blev det en Tunze silenze 1703.008 som 3:dje alternativ. Den landade i akvariet idag och åkte ut efter 1 timme. Den låter mer än alla tidigare 3 pumpar tillsammans och hörs i hela huset.
Så vad har ni att rekommendera?

Just nu sitter där en gammal pump som jag hittade i min skrottlåda. Den är inte tyst, men låter bra mycket bättre än tidigare försök.
Jag har också haft det problemet. Jag har två Fluval flex och till det ena har den medföljande pumpen varit perfekt. Men pumpen till det andra karet gjorde mig tokig. Jag rotade också fram en gammal pump och dessutom satte jag en bit grov filtermassa vid pumpen, då blev det bra. Pumparna syns ju inte i mina kar så det går att göra lite fullösningar.
Edit: när din ehemin compact 300 började brumma, antar jag att du provade att plocka i sär den och rengöra?
 
Redigerat:
Har haft nere pumpen i och rengjort, även gjort som du och lindat in den i filtermassa, Köpte även en extramjuk silicon slang för att för att får bort vibrationerna men inget har hjälpt tyvärr.
 
Vad synd.
Jag upplever att det är väldigt individuellt med pumpar. Jag har haft större kar förut med alla möjliga slags pumpar. Både billigare och finare. Man skulle vilja provköra pumparna innan man köper dem:rofl:.

Mina akvarier har dessutom en annan viktig funktion, dricksfontän till katten. Så det är ju inte aktuellt att vara utan. :crysmile:
 
Mitt blev en avknoppning från att jag stängde ner ett 400l. Någon som har erfarenhet av oase filtosmart 60?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.