Efter gårdagens yrsnö märkte jag hur det droppade vatten där röret från kaminen går upp i taket.
När jag gick upp på vinden så låg där en del snö på isoleringen vid röret och uppe under huven.

Jag kunde även se snö mellan inner och yttertak någon meter bort där det är hål till utrymmet.

Jag tog bort all snö jag kunde komma åt och tejpade sedan temporärt upp byggplast i förhoppning om att det hindrar ytterligare nedfall av snö.

Vad mer behöver jag göra? Jag gissar att det inte kan vara särskilt bra att det fortfarande är en massa snö mellan inner- och yttertak Rör från kaminen som leder upp genom ett takfäste, synliga tecken på vattenläckage kring genomföringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt ventilationsrör som går igenom ett träbeklätt tak, med synliga vattenskador kring röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö syns genom öppningen där ett rör för kaminen passerar genom en isolerad trävägg upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö ansamlad runt ett rör som går genom takisoleringen på en vind, tecken på läckage efter snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttertak med snötäckt skorsten under ett snöfall, med synlig snö på och runt taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Huven är ju inte tät när man ser dagsljus där,finns det tätningsband i nedre kant mot taket mm,du får se över det när snön är borta kanske:)
när det yr snö behövs det ingen stor springa för att få in snön.
Vad är det för avlångt hål man ser i taket?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tonytwist
  • Laddar…
Okej, ja snön försvinner väl förhoppningsvis under dagen så man kan se.

Det avlånga är en öppning till vad jag gissar är någon form av ventilationsutrymme/luftspalt eller liknande?

Just den öppningen sitter ca 1,5 meter bredvid röret. Det finns ytterligare hål längre bort men där finns åtminstone ingen snö vad jag kan se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.