Hej!

Vi har köpt en tomt i Värmdö Kommun, utan byggnad på i ett detaljplanerat område. Detaljplanen tillåter utöver huvudbyggnaden om 150 BTA i 2 plan också totalt 60 kvm komplementsbyggnader.

Vi hade tanken att söka bygglov både för huvudbyggnaden och för en gäststuga (komplementsbyggnad) om 60 BTA och sedan början med att bygga gästhuset först för att tillfälligt flytta in i det innan huvudbyggnaden är klar.

Detaljplanen säger dock inte hur hög nockhöjd man får ha på komplementsbygganden. Det står bara "maximal byggnadshöjd 3m". Alltså ingenting om nockhöjd, totalhöjd eller max takvinkel (så att man skulle kunna räkna ut nockhöjden.

Vet någon hur man ska tolka detta? Jag förstår att jag kan kontakta kommunen direkt, men jag vill inte heller väcka björnen... :giggle:
 
Byggnadshöjd är ju ett vanligt använt mått och det är tydligt definierat oxå. (höjden till den punkt där yttertaket skär en fiktiv linje som ligger i liv med fasaden).
Ofta kombineras kravet på byggnadshöjd med en maximal takvinkel, men inte alltid, speciellt i äldre planer saknas ofta krav på max takvinkel.

Med max byggnadshöjd 3m så går det att få till enplanshus med en invändig takhöjd runt 2.4-2.5, mer än så blir svårt om man samtidigt vill ha vettig isoleringstjocklek i taket.
 
Jo, jag har koll på byggnadshöjden. Men givet att man kan ha t ex 45 graders vinkel på taket och att man har ett 6m brett hus så kan man ju teoretiskt få till en nockhöjd på 6m. Då kan man ju ha både en takhöjd på 2,50 och ett loft med ca 2,50 i högsta läge.
 
Ja, du kan ha väldigt hög nockhöjd och samtidigt en låg byggnadshöjd. Givet att man accepterar det lite speciella utseende som byggnaden får.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Instämmer med Gabbe1. Jag bidrar med en relevant bild som jag postat i en annan tråd:

 
Jag förstår hur man räknar byggnadshöjden. Det jag undrar är om det är fritt fram att välja takvinkel om inget står i detaljplanen. Se bifogad bild. Så önskar jag göra, så att jag får till ett litet loft.

jag vet ju att det finns dem som inrett en lägenhet ovan ett gammalt dubbelgarage, borde vara samma sak?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med måttangivelser för att diskutera takvinkel och loftkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus med angivna mått och ett möjligt loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det bör står dig fritt att väja takvinkel.(med viss reservation för att kommunala handläggare ofta brukar älska att få komma med egna synpunkter)
Tänk dock på att 3m byggnadshöjd inte räknas från golvnivå (som du har ritat) utan från en genomsnittlig marknivå utanför byggnaden. Eftersom hus vanligtvis har en sockel på åtminstone några dm så försvinner motsvarande i tillgänglig byggnadshöjd.
 
Lite OT men får man bygga och få slutbesked på komplementbyggnaden innan huset?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Lite OT men får man bygga och få slutbesked på komplementbyggnaden innan huset?
Nja, normalt krävs att det finns en huvudbyggnad som är klar. Eventuellt kan du få bygga ett fristående garagefd/verkstad som är bygglovspliktigt först om planer medger det.
 
Då tänker vi likadant . :) Jag kommer att bygga platt på mark, och lägga marknivån utanför på mer eller mindre samma höjd som färdigt golv (ca 50mm över).

G Gabbe1 skrev:
Ja, det bör står dig fritt att väja takvinkel.(med viss reservation för att kommunala handläggare ofta brukar älska att få komma med egna synpunkter)
Tänk dock på att 3m byggnadshöjd inte räknas från golvnivå (som du har ritat) utan från en genomsnittlig marknivå utanför byggnaden. Eftersom hus vanligtvis har en sockel på åtminstone några dm så försvinner motsvarande i tillgänglig byggnadshöjd.
 
G GladanS skrev:
Lite OT men får man bygga och få slutbesked på komplementbyggnaden innan huset?
Jag tänker att vi söker bygglov på både huvudbyggnaden och komplementsbyggnaden i samma ansökan. Sedan börjar man med komplementsbyggnaden och söker interimistiskt slutbesked för den.

Observera att detta inte är en sk ”attefallare”. En sådan kräver ett eget ”lov” (bygganmälan) och det förutsätter att det redan finns en huvudbyggnad på fastigheten.
 
Jag undrar om ytan för komplementbyggnader får användas för att göra ett bostadshus? Som det i praktiken blir ifall du har fullt kök och bad.Tillåter DP två bostadshus på samma tomt?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag undrar om ytan för komplementbyggnader får användas för att göra ett bostadshus? Som det i praktiken blir ifall du har fullt kök och bad.Tillåter DP två bostadshus på samma tomt?
Vår tomt är över 2000kvm. Såhär står det i dp:
 
  • Dokument med planbestämmelser för markanvändning, byggnadsbefogenheter och administrativa föreskrifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muthai Muthai skrev:
Vår tomt är över 2000kvm. Såhär står det i dp:
"garage och uthus"

Tycker du själv att den ritning du visar ovan är ett uthus?
Tror du att din kommun kommer att tycka det?

Om det var jag som tolkade planen så skulle jag inte göra det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
"garage och uthus"

Tycker du själv att den ritning du visar ovan är ett uthus?
Tror du att din kommun kommer att tycka det?

Om det var jag som tolkade planen så skulle jag inte göra det.
Tack för peppandet! ;)

Jag tror inte så mycket, utan ställer öppna frågor. Jag skiter ärligt talat om det ser ut som ett uthus, utan måste ju gå på rent juridiska underlag. Har de sagt att man har rätt att bygga en sekundär byggnad på tomten och att den får vara 60 kvm stor och ha 3m byggnadshöjd, samt att det är OK att installera badrum och WC i denna byggnad, så anser jag att jag faller inom de ramarna med föreslagen byggnad. Vad skulle kommunen kunna slå ner på?

Om bakgrunden till detta är intressant så är det så här att min mor bor 25 mil bort från oss och har några år kvar till pension. Vår tanke är ju att hon ska ha någonstans att bo när hon förhoppningsvis hälsar på oss under lite längre perioder, framöver. Eventuellt flyttar hon hem till Thailand efter pensionen, för att komma på lite längre besök hos oss. Däremellan hoppas vi att vi även kan hyra ut stugan veckovis under sommaren, när min mor inte är på besök. När barnen blir lite äldre så tänker vi oss att de ska kunna flytta ut till stugan som ett första steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.