Hej! Jag och min sambo har en fundering. Angående boende o hur man delar på allting.


Som det ser ut idag så äger jag huset vi bor i. Jag köpte det runt tiden vi träffades av min mor då hon ville flytta till lägenhet detta var planerat sen något år tillbaka.

Jag köpte det givetvis inte till fullpris eftersom min mor ville att det skulle gynna mig utan jag betalade ca 60%av vad huset var värt vid köptillfället.

Nu har ju givetvis värdet ökat lite o även familjen har ökat i storlek i form av en liten kille.

Vi har ju pratat endel om att renovera/bygga ut för o få ett bättre planerat hem. O även kunna få plats med ett eventuellt framtida barn.

Min sambo är inte alls lika pepp på o renovera o fixa som jag, vilket ju är helt förståeligt iomed att hon inte står med på huset o gynnas inte på samma sätt jag utav det.

Det är väl egentligen det som är problemet det är lite för mycket du o jag istället för att det är "vi" som ett team.

Därför skulle vi vilja se över möjligheten att hon blir skriven som ägare tilll huset o hur man skulle göra isåfall...

Hon har ingen nämnvärd insats o lägga så att hon skulle köpa in sig på halva känns som att det är svårt o göra. Dels är det inte heller det hon vill.

Hon vill bli inskriven som ägare vara med o betala hälften av allt. Men hon har inget intresse av att få tillbaka mer pengar än det hon har lagt in i huset om vi skulle gå isär. Alltså iform utav amorteringar/renoveringar.

Det är hon noga o påpeka just för att det är jag som lagt manken till med all renovering hittils samt pengar till huset iövrigt.

Det jag känner blir min fördel eller ja egentligen till familjens fördel. Vi då lättare kan få lån till en utbyggnad utan att jag behöver närma mig maxbelåning. Samt även att vi då ka lägga upp en mer gemensam ekonomi för att inte behöva hålla på o swisha pengar hit o dit.

Kan jag då rent krasst skriva in henne som ägare bara. Sen tar vi hjälp av en jurist o skriva papper på hur ägandet o allt ska vara? Eller hur gör man sånt här? Det är ju inte direkt något jag fått lära mig så mycket om.

Vad händer sen om vi eventuellt skulle gifta oss någon dag? Blir avtalet vi skrivit nu isåfall ogiltigt och hon får hälften ändå?

Jag uraäktar om det blev ett rörigt inlägg men hoppas ni har tid o ork att läsa o ge eran input på det!

Mvh Torgny
 
Det verkar inte helt klart vad ni vill åstadkomma. Vill ni ha gemensamt ägande och gemensam ekonomi är det enklaste att ni gifter er. Om ni vill fortsätta precis som idag behövs inget mer. För allt mellan detta, som t.ex. delat ägande men att du skulle få mer ut vid en separation/skilsmässa, bör ni ta hjälp av en jurist för att det ska bli rätt gjort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Överväg också att skriva testamente iom ni skaffar barn. Ifall något händer dig så blir det krångligt att bo kvar i ett hus som endast omyndiga barn äger. Och svårt att vid behov byta boende när sambon inte får något av arvet att kunna investera i det.

Sen tycker nog jag att sambon ska lägga pengar i relation till sin ägarandel till renoveringar och underhåll. Inte hälften ifall hon bara ska äga en liten andel.
Driftkostnader som är att betrakta som utgifter för att bruka bostaden (VA, el, värme, renhållning osv.) är naturligt att dela utifrån hur ni har vardagsekonomin upplagd (50/50, efter resp. storlek på inkomst, eller vad ni kör för princip)

Fundera på om hon ska ha en större andel mot att det skrivs ett skuldebrev till dig. Om syftet är att ni ska vara lika delaktiga i huset så faller det lite om hon bara har råd att köpa typ 10%.
Tänk på skatteeffekten av köp resp. gåva också.
 
Jag tycker ni ska ta hjälp av en jurist, själv varit i samma situation där vi köper gemensam bostad men med olika insattser mm , det är så lätt det kan bli jättefel kring detta, finns en hel del fallgropar och blandar man in barn i bilden blir det ännu flera, jag kunde få gratis rådgivning via banken när vi tog lån och sen behövde vi lägga till några jurist timmar för att få till avtal och papper som ska ge det vi ville uppnå, det kostade några tusen men det känns värt det, hade innan försökt själv att få till det men de hade blivit en del fel om vi gått på det
 
KristinaRT
Rent konkret kan antingen du ensam eller båda två vara ägare till huset - officiellt.
Men hur man löser ekonomin bakom det är en annan femma, och kan individualiseras stort beroende på just era förutsättningar och önskemål.

Det man kan säga är att äktenskapslagstiftningen är enklare och tydligare än sambolagstiftning. Speciellt när det finns barn med i bilden.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ni behöver ta hjälp av en jurist men så här kan juristen lägga upp det.

1 ni skriver ett samboavtal där det framgår att ni äger huset tillsammans men att du lånat ut pengar till sambon för att köpa det.

2 ni upprättar ett skuldebrev på lånet till sambon.

Då kan sambon äga ex. halva huset men hon har en skuld till dig på ex. halva värdet. Går ni i sär får hon värdet av halva huset eftersom hon äger halva huset men måste betala skulden till dig som är reglerad i skuldebrevet så du får dina pengar. Hon får eventuell mellanskillnad mellan värdet vid försäljning och skulden till dig, vilket är rimligt då hon varit med och värdehöjt huset med ex. renovering.
 
T Torgny77 skrev:
Hej! Jag och min sambo har en fundering. Angående boende o hur man delar på allting.

Som det ser ut idag så äger jag huset vi bor i. Jag köpte det runt tiden vi träffades av min mor då hon ville flytta till lägenhet detta var planerat sen något år tillbaka.

Jag köpte det givetvis inte till fullpris eftersom min mor ville att det skulle gynna mig utan jag betalade ca 60%av vad huset var värt vid köptillfället.
Mvh Torgny
En viktig faktor för er del som sambos är i vilken ordning saker skedde, det är inte tydligt i din beskrivning. Det avgörande är om du köpte huset och flyttade in själv först eller om ni flyttade in gemensamt, det är viktigare än vem som står skriven som ägare. Om huset köptes för gemensamt bruk så är det samboegendom som ni äger gemensamt, samma gäller för alla renoveringar. Om du köpte huset för eget bruk, flyttade in och senare fick en sambo är huset ditt. När detta är klarlagt så är det lämpligt att ni bestämmer hur ni vill ha det och sedan går till en kunnig familjejurist för att få allt på papper. När ni har gemensamma barn är det klokt att även skriva testamente.
 
K klimt skrev:
En viktig faktor för er del som sambos är i vilken ordning saker skedde, det är inte tydligt i din beskrivning. Det avgörande är om du köpte huset och flyttade in själv först eller om ni flyttade in gemensamt, det är viktigare än vem som står skriven som ägare. Om huset köptes för gemensamt bruk så är det samboegendom som ni äger gemensamt, samma gäller för alla renoveringar. Om du köpte huset för eget bruk, flyttade in och senare fick en sambo är huset ditt. När detta är klarlagt så är det lämpligt att ni bestämmer hur ni vill ha det och sedan går till en kunnig familjejurist för att få allt på papper. När ni har gemensamma barn är det klokt att även skriva testamente.
Jag köpte huset innan o var skriven där själv i 3 månader innan hon skrev sig där! Så som jag tolkar sambolagen så ska huset vara mitt inte samboegendom.

Stort tack för input från alla. Det är intressant o läsa allt. Det låter ju som att det är en jurist vi får vända oss till o styra upp ägandet. Så att det blir som vi har tänkt oss.


Mvh Torgny
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tre månader är kort tid. Om ni redan hade ett förhållande och ni hade börjat diskutera att bo ihop innan/när du köpte huset skulle man kunna tolka att du köpte huset med avsikten att ni skulle bo där tillsammans. Ett samboavtal rekommenderas för att ta bort denna risk.
 
De där 40% som du "fick" kanske kan ses som en enskild gåva.
Möjligtvis väldigt försenad......
Dela på de sista 60% om det är rimligt.
Sen tycker jag ni ska hitta andra vägar att bli "vi" än genom att skänka bort halva huset, det hade nog inte varit tänkt så från början.

Se till att sambon sparar mycket pengar privat så ni hittar någon form av balans är en variant.

Lycka till.

/W
 
Har ni några barn sen tidigare, eller är det bara det gemensamma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.