Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår gamla vedkap snurrar bra, elmotorn verkar må fint. Men när man kapar ved som är tjockare än ett par tum så börjar den sakta ner, för att nästan stanna om man inte slutar såga och låter klingan få fart igen. Vet ni om vi kan ge den nytt liv genom att spänna drivremmen eller byta ut den?
Vad är det som slirar. är det remmen mellan motor och sågaxel , brukar gå att spänna lite med spännskruvar, sen finns det remspray och det gör att remmen liksom klibbar fast på remskivorna Läs även här https://www.byggahus.se/forum/threads/slirande-rem-i-pelarborr.288528/
Nej. Det finns inga spännskruvar.
Remmen ser ut att vara så sliten så att den bottnar. Köp en ny rem så kommer det säkerligen att funka. En slö klinga bidrar ju också till att det går tungt.
Remmen ser ut att vara så sliten så att den bottnar. Köp en ny rem så kommer det säkerligen att funka. En slö klinga bidrar ju också till att det går tungt.
Den där typen av klinga ska man fila, och man bör göra det ganska ofta. Tycker man att det är svårt och tråkigt kan man byta till en klinga med tänder i hårdmetall. De behöver inte slipas på länge. Däremot bör man se till att hålla tänderna rena från uppbyggnad av harts. Annars upplevs de som slöa. HM- klingor lämnas normalt in för slipning.
Tack för alla svar! Då beställer jag en ny rem pronto. Och kollar på detta med att fila klinga. En underbar liten arbetshäst till motor i den här maskinen, jag tror den har stått på tomten i några decennier och sågat utan att gnälla. Elmotorer är underbart underhållsfria jämfört med förbränningsdito. Men om man ska göra nåt för att förlänga livet på den (förutom att byta rem, fila klinga (och ge den en bättre plats än utomhus med utskjutande tak som enda skydd) - vad kan det vara? Bör jag ge motorn olja på några delar, nu när jag ändå går över den med rembytet?
Jag tror jag skulle köra med en dremel. så har jag vässt bandsågsblad, gjorde en jig för det också.mattiasp skrev:Den där typen av klinga ska man fila, och man bör göra det ganska ofta. Tycker man att det är svårt och tråkigt kan man byta till en klinga med tänder i hårdmetall. De behöver inte slipas på länge. Däremot bör man se till att hålla tänderna rena från uppbyggnad av harts. Annars upplevs de som slöa. HM- klingor lämnas normalt in för slipning.