Hej!
Mitt uppe i storrenovering i lägenhet, och vi har passat på att göra om planlösningen för att få ett rejält badrum. I sagda badrum har vi förberett ett utrymme för en liten bastu för 2 pers. Utrymmet är cirka 1.5 meter brett och 1.1 meter djupt.

Eftersom bastuutrymmet 1) ligger i direkt anslutning till övriga badrummet, och 2) framtida ägare av lägenheten kanske hellre vill ha ett badkar än en bastu, har jag instruerat hantverkarna att fixa tätskikt överallt, inklusive bastun. All folie och annat är sedermera kaklad, inklusive utrymmet vi tänkte ha bastu i.

När vi nu ser resultatet blir jag sugen på att inte "slösa bort" de fina kaklade väggarna och bygga ett helt flytande rum i rummet för bastu, utan kanske hellre bygga upp lavar och en vägg med panel, men i övrigt behålla de kaklade väggarna.

Är det en dålig idé? Frågor jag funderar på:
  • Hur OK är det att ha en bastu där 3 av 4 väggar är isolerade, tätskiktade och kaklade, och 1 av väggarna är betongvägg som gipsats, tätskiktats och kaklats. Tänker till exempel på hur värmebeständigt tätskiktsfolie är.
  • Om man endast moterar panel på en vägg och sätter upp lavar där, finns det en risk att man behöver förankra reglar genom tätskikt. Om det görs med sedvanlig fyllning av silikon i hål osv, är det ett problem ur tätskiktsperspektiv?

En faktor som såklart också spelar in är att om vi sätter upp fristående regelverk, isolerar igen, sätter upp bastufolie (om man nu ska ha det), och panel på det, så äter det upp en det ytterligare utrymme i den redan trånga bastun.

Har googlat mycket på detta men svårt att hitta guidning.
 
Tänkte jag skulle förtydliga med några inspirationsbilder så att ni förstår hur jag tänker inredningsmässigt.narvavagen3_per-jansson-800x533.jpg

9204c3df87467fda38bf1c573d90720a.jpg
 
  • Gilla
ami39 och 1 till
  • Laddar…
Hittade du ngt mer svar? ur gjorde du? är inne på samma lösning. Är det problem med värmen för normala tätskigtet? hur gör man i takanslutning och hur gör man taket. Många frågor :)
 
Har inget perfekt svar tyvärr. Men jag rådgjorde med mina hantverkare, som menade att tätskiktet inte tar skada, i synnerhet inte där det fyller viktigast funktion (golvet) (är inte speciellt varmt på golvet i bastun). Så jag har gjort en lösning som liknar den på bilden jag postade.

Vi har ett uppreglat tak som är nedsänkt för att passa bättre för en bastu, som vi satt panel på. Verkar fylla sin funktion bra!
 
I teorin är varken tätskikt eller gips specade för att klara värmen i en bastu. Men...i ditt läge hade jag nog kört på ändå. Det blir varmast längst upp mot taket där tätskiktet fyller minst funktion, så i praktiken ser jag små problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.