Röd gammal vedkapmaskin står utomhus i snö vid en rödmålad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal vedkaps drivrem och varumärkesetikett från AS Perfekt, Arendal-Norway.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten drivrem på en vedkap med suddig sågklinga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd gammal vedkapmaskin står utomhus i snö vid en rödmålad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ni, mäktiga kunskapsbank!

Vår gamla vedkap snurrar bra, elmotorn verkar må fint. Men när man kapar ved som är tjockare än ett par tum så börjar den sakta ner, för att nästan stanna om man inte slutar såga och låter klingan få fart igen. Vet ni om vi kan ge den nytt liv genom att spänna drivremmen eller byta ut den?
 
Nej. Det finns inga spännskruvar.
Remmen ser ut att vara så sliten så att den bottnar. Köp en ny rem så kommer det säkerligen att funka. En slö klinga bidrar ju också till att det går tungt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för svar! Nej spännskruvar finns inte, det är nån slags fjädring som håller remmen sträckt mot sågaxeln. Jag ser om jag kan plocka av remmen så jag kan kolla status lite bättre!
 
Tack för svar! Nej spännskruvar finns inte, det är nån slags fjädring som håller remmen sträckt mot sågaxeln. Jag ser om jag kan plocka av remmen så jag kan kolla status lite bättre!
 
Remmen är totalt slut och klingan ser ut att behöva vässas. Normalt underhåll. Ser ut att vara en bra maskin värd att satsa på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Remmen är totalt slut och klingan ser ut att behöva vässas. Normalt underhåll. Ser ut att vara en bra maskin värd att satsa på.
Tack! Då monterar jag av remmen så jag kan se till att hitta en ny helt enkelt.
Har du något tips om hur jag vässar klingan på bästa sätt?
 
Hur ser man / känner man att remmen är slut? Gummit känns flexibelt, det är inte torrt och sprucket nånstans. Jag kanske borde testa sån där spray innan jag köper ny rem?
 
En förstorad del av ett svart gummiföremål mot en bakgrund av träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När remmen blir sliten så blir den smalare, när den blir tillräckligt smal så bottnar den i remskivorna och då får man inte den automagiska antislir funktionen som kilremmar normalt ger.
 
På fotot ser det ut som en kant på remmen och då är remmen slut, den går i botten på remskivan/orna
 
Den där typen av klinga ska man fila, och man bör göra det ganska ofta. Tycker man att det är svårt och tråkigt kan man byta till en klinga med tänder i hårdmetall. De behöver inte slipas på länge. Däremot bör man se till att hålla tänderna rena från uppbyggnad av harts. Annars upplevs de som slöa. HM- klingor lämnas normalt in för slipning.
 
J jonaserik skrev:
...sen finns det remspray och det gör att remmen liksom klibbar fast på remskivorna...
Använd absolut inte remspray!
Spån, damm och annan skit kommer att fastna på både rem och remskivor.
/M
 
Tack för alla svar! Då beställer jag en ny rem pronto. Och kollar på detta med att fila klinga. En underbar liten arbetshäst till motor i den här maskinen, jag tror den har stått på tomten i några decennier och sågat utan att gnälla. Elmotorer är underbart underhållsfria jämfört med förbränningsdito. Men om man ska göra nåt för att förlänga livet på den (förutom att byta rem, fila klinga (och ge den en bättre plats än utomhus med utskjutande tak som enda skydd) - vad kan det vara? Bör jag ge motorn olja på några delar, nu när jag ändå går över den med rembytet?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Den där typen av klinga ska man fila, och man bör göra det ganska ofta. Tycker man att det är svårt och tråkigt kan man byta till en klinga med tänder i hårdmetall. De behöver inte slipas på länge. Däremot bör man se till att hålla tänderna rena från uppbyggnad av harts. Annars upplevs de som slöa. HM- klingor lämnas normalt in för slipning.
Jag tror jag skulle köra med en dremel. så har jag vässt bandsågsblad, gjorde en jig för det också.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.