Hej

Jag fick ett förslag av en firma att koppla en radonsug till dräneringen på huset via en rensbrunn. Då hamnar ju hela installationen utomhus.

Är det någon som prövat liknande upplägg? Det verkar ju smidigt om det fungerar.

Vi skulle pröva först under en vecka utan sug och mäta radonet (med elektriskt instrument) och sedan en vecka med en sug för att se effekten.

//M
 
En utmärk ide att använda dräneringen om det är markradon ni har. Den tar även en del radon i huset med , då det blir ett lätt undertryck utanför. En brunns om dräneringen ansluts till med ett lock och en fläkt i toppen, det ska då vara ca 2 mm undertryck och fläkten styrs via en motortyristor, det är inga störa pengar. Fläkten behöver inte vara av herrejösses typ och övriga kostnader blir grävning/brunn/el, så kom gärna tillbaka med vad du fått för pris. Radongubbar har en förmåga att hugga för sig "" Det är ju radon och farligt ""
 
J jonaserik skrev:
En utmärk ide att använda dräneringen om det är markradon ni har. Den tar även en del radon i huset med , då det blir ett lätt undertryck utanför. En brunns om dräneringen ansluts till med ett lock och en fläkt i toppen, det ska då vara ca 2 mm undertryck och fläkten styrs via en motortyristor, det är inga störa pengar. Fläkten behöver inte vara av herrejösses typ och övriga kostnader blir grävning/brunn/el, så kom gärna tillbaka med vad du fått för pris. Radongubbar har en förmåga att hugga för sig "" Det är ju radon och farligt ""
Jag har också problem med radon i mitt hus. Testade att lyfta bort locket till dagvatten ledningen dit mina dräneringsrör och tak avvattningen gick. Monterade en fläkt på en plywood skiva som jag la på brunnen.
När jag kom hem sen på kvällen kände jag en ganska stark avloppslukt som visade sig komma från kommunens dagvattenrör. Efter någon vecka sjönk radonhalten till under 100Bq eftersom sandlagret under minkällare kommer från ett sandtag där det var mycket hög radonhalt. 9999 Bq enligt min radonmätare . Att använda dräneringsrör till radonsuget fungerar bra men risken är att om röret är kopplat till kommunala avloppet kan fläkten suga in skitlukten. Kanske skulle det gå att montera in en ventil så att vattnet kan rinna ut men att det inte kan bli undertryck i röret. Jag använde denna https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-2000028257 som klarade av 145 m3 på 15 watt Fast den var kanske lite väl kraftig. Gissar att des skulle räcka med en medelstor 12 volts datorfläkt som du kan bygga in i en plastlåda. Borra några hål i locket och ställ lådan ovanpå hålen.
.
 
  • Gilla
Nybyggren
  • Laddar…
PÅ utgående rör som går till kommunens rör eller ut i en stenkista eller annat ställe ska det var ett vattenlås. det kan göras med en 90 graders krök och den delen ska då gå ner under en vattenyta för att fugera. Då kommer hela undertrycket att arbeta mot/från dräneringen och det behövs inte mycket till undertryck Ca 2 mm , det är det ständiga suget som gör verkan.
 
Japp. Jag satte lite undertryck på dräneringsrören med en fläkt på ett brunnslock. Det tog bort nästan allt radon på ett par timmar.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Bara inte för mycket undertryck , då kan en den kalluft gå ner utmed grunden och kyla ner rätt hårt och inte bra , det räcker med ett par millimeters undertryck. Det finns hyfsat billiga mätare.

Edit. Så det med att kalla in någon radomgubbe brukar bli dyrt
 
Något förslag på var jag kan hitta en lämplig fläkt som tål kyla och fukt. Var själv inne på att det skulle fungera med en vinddriven fläkt av den runda typen som brukar sitta på båtar https://www.elkatalogen.se/produkte...ygguu718yFD-If9wASQL-aCZHelmG0CUaAnYIEALw_wcB Dom här brukar snurra i mycket lätt vind och så kanske man inte behöver borra så många hål i brunnslocket. Dessutom slipper man dra en elkabel. Kanske kan man bygga en enkel ventil genom att borra hål i ventilationsröret och ha en gummiflärp som öppnar sig när det blåser för mycket och blir för stort undertryck i brunnen.
Mitt hus är ganska högt beläget så jag har aldrig vatten i dränerings röret. Kanske därför vattenlåset torkat ur och luktar avlopp.
 
Jag använder en vanlig 125mm kanalfläkt som jag seriekopplat med en gammal glödlampa så att varvtalet blir otroligt lågt. Ett svagt drag bara om man känner med handen. Detta har tuffat och gått ett antal år nu. Vid köldknäppar brukar jag stänga av fläkten för säkerhets skull. För att inte riskera att dra ner kyla i dräneringen.
 
M Mattsan33 skrev:
Hej

Jag fick ett förslag av en firma att koppla en radonsug till dräneringen på huset via en rensbrunn. Då hamnar ju hela installationen utomhus.

Är det någon som prövat liknande upplägg? Det verkar ju smidigt om det fungerar.

Vi skulle pröva först under en vecka utan sug och mäta radonet (med elektriskt instrument) och sedan en vecka med en sug för att se effekten.

//M
Radon stiger upp under hus speciellt under vintertid då mark utanför har tjäle. Så fattar inte denna lösning. Skall något vädras så är det källare alt. krypgrund. Men dränering ligger normalt utanför dessa områden.
 
Tanken är att man ventilerar luften under plattan innan den tar sig in i källaren.
Plattan och dränering ligger på grus. Så tanken är att suga bort det som samlas i håligheterna där innan det går in i källaren.
 
Låter obeprövat, annars lägger man radonduk under plattan innan bygg pga att radon tar sig i sprickor och otätheter så att suga ur luften under plattan med vanlig dränrör utanför grund verkar lite som ett aprilskämt.
 
Tack för många bra idéer!

Firman har inte kommer med något offert ännu återkommer när de gör det.
 
Det är väldigt enkelt att testa på sin egna kåk, precis som man tidigare pratat om. En fläkt på ex pumpbrunnen och göra en mätning. Sedan får man väl avgöra om det är ett aprilskämt eller inte.
 
H håbbe1961 skrev:
Låter obeprövat, annars lägger man radonduk under plattan innan bygg pga att radon tar sig i sprickor och otätheter så att suga ur luften under plattan med vanlig dränrör utanför grund verkar lite som ett aprilskämt
Att komma med något som ett aprilskämt är är att ta i och att säga det med radonduk och annat, tydligen vet du intet något om detta och då uttala sig som något är inte bra. Vad vet du om huset NADA , gammalt eller nytt vet du inget om heller. Bara som ett info så gå in på den här länken shttps://www.google.com/search?q=radunbrunn&oq=radunbrunn&aqs=chrome..69i57j0i13l5j0i10i13j0i13j0i13i30j0i5i13i30.10772j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 så får du många exempel på vad en radonbrunn är. Och att då använda dräneringen som transport av radom är en beprövad metod, och en vanlig åtgärd som förordas av många företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.