Hej!

Först och främst vill jag tacka för ett fantastiskt forum. Så många kunniga och hjälpsamma personer här. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa här under tiden jag valrit medlem.

Gör mycket själv hemma, men nu ska ett av husets två badrum renoveras och där går gränsen för mig, i alla fall med rådande kunskapsnivå.

Jag har en granne som gjorde ett badrum för inte så länge sen, han sa att firman han anlitade, en lokal sådan på orten, var grymt duktig och han var kanonnöjd. Fint tänkte jag och hade över samma firma för att lämna en offert. Jag undrar nu bara om priset är rimligt. Det här är lite av en svart fläck för mig, jag vet inte riktigt vad som är dyrt och billigt i sammanhanget, så därför vänder jag mig till er. Ska nämnas innan också att jag, precis som min granne, fick ett riktigt gott intryck. Goa gubbar som det gick att snacka med och som verkade kunna sitt jobb.

Lite info då:

Hus byggt -80. Badrummet standard sen dess. Plastmatta, tapet (gräsligt ful för övrigt, hade folk ingen smak på den tiden?) osv. Dusch, handfat, toalett. 2,7x1,6 m plus minus några cm.

Det ska totalrenoveras. Allt ska ut och allt ska in

Fått följande offerter. Det är två för tydligen är rörisen egen och dem samkör sina verksamheter. (Klippta och klistrade).

Beräknad arbetstid tre veckor

Avstängning mot vardagsrum/täckning av golv i hall och trappa.
Rivning av ytskickt på väggar och golv.
Borttagning av element. (vvs)
Upprätning/ut-salning/förstärkning av väggar.
Nya gips och plyfaskivor på väggar.
Byte samt flytt av golvbrunn i dusch. (vvs)
Förstärkning i väggar för upphängning av möbler.
Montering av ny karm och dörr med ram.
Nya smygar och foder på dörr. (Släta vita 56mm)
Ny tröskel i ek pga av höjning av golv.
Nya knappsatser, med dimmer.
Nytt hunonit-tak vitmålad slät.
2st 7w + 2st 1w i dusch led-spottar med dimmer.
Elkontakt dubbel till badrumsskåp.
Elburen golvvärme T-2 RÖD, intelligent kabel med 20-års Garanti.
Flytspackling med extra fall till golvbrunn.
Tätskickt enl Byggkeramikrådets branschregler BBV 2018.
Standard montering av vitt ca 25x45 kakel på samtliga väggar och grå Klinkers på golv.
Rivning av undertak i tvättstuga.
Vi följer konsumetköplagens regler och garantier,därutöver lämnar vi 1års EXTRA garanti på utfört arbete.

Ingår i Offert:
Elektriker/Material.
Snickerier/Material.
Kakelmästare.
Målare/Material.
Täckningsmateriel.
Dammfälla används under rivningsarbete för god inomhusmiljö.
Kakel/Klinkers som jag lämnat prov på!

Ingår ej:
Vvs/Vitvaror.
Eventuell rötskada/asbest på väggar/golv

Arbetskostnad 200,00tim a 637,50 = 127 500 kr
Material enl underlag 38500 kr
Service Bil /Mil Ers.15,00st a 375 kr = 5625,00 kr

Sen har jag lagt in att samtidigt byta ut mitt gamla proppskåp mot en modernare historia:

Arbete 7650 kr
Material 3520 kr
Milersättning 375 kr

Grand total 183 170 kr
Efter rot 142 625 kr



Rörkillens offert:

Demontering, proppning av befintliga vattenrör samt avloppsrör.
Ny rördragning av vattenrör om möjligt i vägg och golv (RIR), ev. dito rördragning på vägg/tak.
Byte av avlopp och golvbrunnar fram till lämpligasteanslutningspunkt.
Erforderligt installationsmtrl och arbetstid för att säkerställa den nya vvs anläggningen.
Ihopkoppling/Inkoppling med befintliga vatten och avloppstammar.

Summa
30 300.-

Resor
500.-

Rotavdrag
-5 590.-

Totalt
25 210.-

Så, totalt med allt ovan, 167 835 kr.

Är det schysst eller blir jag lurad?

Tack på förhand för all input.
 
Redigerat:
R
G Gestahl skrev:
Hej!

Först och främst villjqg tacka för ett fantastiskt forum. Så många kunniga och hjälpsamma personer här. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa här under tiden jag valrit medlem.

Gör mycket själv hemma, men nu ska ett av husets två badrum renoveras och där går gränsen för mig, i alla fall med rådande kunskapsnivå.

Jag har en granne som gjorde ett badrum för inte så länge sen, han sa att firman han anlitade, en lokal sådan på orten, var grymt duktig och han var kanonnöjd. Fint tänkte jag och hade över samma firma för att lämna en offert. Jag undrar nu bara om priset är rimligt. Det här är lite av en svart fläck för mig, jag vet inte riktigt vad som är dyrt och billigt i sammanhanget, så därför vänder jag mig till er. Ska nämnas innan också att jag, precis som min granne, fick ett riktigt gott intryck. Goa gubbar som det gick att snacka med och som verkade kunna sitt jobb.

Lite info då:

Hus byggt -80. Badrummet standard sen dess. Plastmatta, tapet (gräsligt ful för övrigt, hade folk ingen smak på den tiden?) osv. Dusch, handfat, toalett. 2,7x1,6 m plus minus några cm.

Det ska totalrenoveras. Allt ska ut och allt ska in

Fått följande offerter. Det är två för tydligen är rörisen egen och dem samkör sina verksamheter. (Klippta och klistrade).

Beräknad arbetstid tre veckor

Avstängning mot vardagsrum/täckning av golv i hall och trappa.
Rivning av ytskickt på väggar och golv.
Borttagning av element. (vvs)
Upprätning/ut-salning/förstärkning av väggar.
Nya gips och plyfaskivor på väggar.
Byte samt flytt av golvbrunn i dusch. (vvs)
Förstärkning i väggar för upphängning av möbler.
Montering av ny karm och dörr med ram.
Nya smygar och foder på dörr. (Släta vita 56mm)
Ny tröskel i ek pga av höjning av golv.
Nya knappsatser, med dimmer.
Nytt hunonit-tak vitmålad slät.
2st 7w + 2st 1w i dusch led-spottar med dimmer.
Elkontakt dubbel till badrumsskåp.
Elburen golvvärme T-2 RÖD, intelligent kabel med 20-års Garanti.
Flytspackling med extra fall till golvbrunn.
Tätskickt enl Byggkeramikrådets branschregler BBV 2018.
Standard montering av vitt ca 25x45 kakel på samtliga väggar och grå Klinkers på golv.
Rivning av undertak i tvättstuga.
Vi följer konsumetköplagens regler och garantier,därutöver lämnar vi 1års EXTRA garanti på utfört arbete.

Ingår i Offert:
Elektriker/Material.
Snickerier/Material.
Kakelmästare.
Målare/Material.
Täckningsmateriel.
Dammfälla används under rivningsarbete för god inomhusmiljö.
Kakel/Klinkers som jag lämnat prov på!

Ingår ej:
Vvs/Vitvaror.
Eventuell rötskada/asbest på väggar/golv

Arbetskostnad 200,00tim a 637,50 = 127 500 kr
Material enl underlag 38500 kr
Service Bil /Mil Ers.15,00st a 375 kr = 5625,00 kr

Sen har jag lagt in att samtidigt byta ut mitt gamla proppskåp mot en modernare historia:

Arbete 7650 kr
Material 3520 kr
Milersättning 375 kr

Grand total 183 170 kr
Efter rot 142 625 kr



Rörkillens offert:

Demontering, proppning av befintliga vattenrör samt avloppsrör.
Ny rördragning av vattenrör om möjligt i vägg och golv (RIR), ev. dito rördragning på vägg/tak.
Byte av avlopp och golvbrunnar fram till lämpligasteanslutningspunkt.
Erforderligt installationsmtrl och arbetstid för att säkerställa den nya vvs anläggningen.
Ihopkoppling/Inkoppling med befintliga vatten och avloppstammar.

Summa
30 300.-

Resor
500.-

Rotavdrag
-5 590.-

Totalt
25 210.-

Så, totalt med allt ovan, 167 835 kr.

Är det schysst eller blir jag lurad?

Tack på förhand för all input.
Samtliga här kommer meddela dig att du är grundlurad.

Själv tycker jag att ett badrum för 150 inkl rot är helt rimligt.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut att vara ett rimligt pris
 
Ungefär vad vi med betalade. Så känns rimlig för mig.
 
G Gestahl skrev:
Hej!

Först och främst vill jag tacka för ett fantastiskt forum. Så många kunniga och hjälpsamma personer här. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa här under tiden jag valrit medlem.

Gör mycket själv hemma, men nu ska ett av husets två badrum renoveras och där går gränsen för mig, i alla fall med rådande kunskapsnivå.

Jag har en granne som gjorde ett badrum för inte så länge sen, han sa att firman han anlitade, en lokal sådan på orten, var grymt duktig och han var kanonnöjd. Fint tänkte jag och hade över samma firma för att lämna en offert. Jag undrar nu bara om priset är rimligt. Det här är lite av en svart fläck för mig, jag vet inte riktigt vad som är dyrt och billigt i sammanhanget, så därför vänder jag mig till er. Ska nämnas innan också att jag, precis som min granne, fick ett riktigt gott intryck. Goa gubbar som det gick att snacka med och som verkade kunna sitt jobb.

Lite info då:

Hus byggt -80. Badrummet standard sen dess. Plastmatta, tapet (gräsligt ful för övrigt, hade folk ingen smak på den tiden?) osv. Dusch, handfat, toalett. 2,7x1,6 m plus minus några cm.

Det ska totalrenoveras. Allt ska ut och allt ska in

Fått följande offerter. Det är två för tydligen är rörisen egen och dem samkör sina verksamheter. (Klippta och klistrade).

Beräknad arbetstid tre veckor

Avstängning mot vardagsrum/täckning av golv i hall och trappa.
Rivning av ytskickt på väggar och golv.
Borttagning av element. (vvs)
Upprätning/ut-salning/förstärkning av väggar.
Nya gips och plyfaskivor på väggar.
Byte samt flytt av golvbrunn i dusch. (vvs)
Förstärkning i väggar för upphängning av möbler.
Montering av ny karm och dörr med ram.
Nya smygar och foder på dörr. (Släta vita 56mm)
Ny tröskel i ek pga av höjning av golv.
Nya knappsatser, med dimmer.
Nytt hunonit-tak vitmålad slät.
2st 7w + 2st 1w i dusch led-spottar med dimmer.
Elkontakt dubbel till badrumsskåp.
Elburen golvvärme T-2 RÖD, intelligent kabel med 20-års Garanti.
Flytspackling med extra fall till golvbrunn.
Tätskickt enl Byggkeramikrådets branschregler BBV 2018.
Standard montering av vitt ca 25x45 kakel på samtliga väggar och grå Klinkers på golv.
Rivning av undertak i tvättstuga.
Vi följer konsumetköplagens regler och garantier,därutöver lämnar vi 1års EXTRA garanti på utfört arbete.

Ingår i Offert:
Elektriker/Material.
Snickerier/Material.
Kakelmästare.
Målare/Material.
Täckningsmateriel.
Dammfälla används under rivningsarbete för god inomhusmiljö.
Kakel/Klinkers som jag lämnat prov på!

Ingår ej:
Vvs/Vitvaror.
Eventuell rötskada/asbest på väggar/golv

Arbetskostnad 200,00tim a 637,50 = 127 500 kr
Material enl underlag 38500 kr
Service Bil /Mil Ers.15,00st a 375 kr = 5625,00 kr

Sen har jag lagt in att samtidigt byta ut mitt gamla proppskåp mot en modernare historia:

Arbete 7650 kr
Material 3520 kr
Milersättning 375 kr

Grand total 183 170 kr
Efter rot 142 625 kr



Rörkillens offert:

Demontering, proppning av befintliga vattenrör samt avloppsrör.
Ny rördragning av vattenrör om möjligt i vägg och golv (RIR), ev. dito rördragning på vägg/tak.
Byte av avlopp och golvbrunnar fram till lämpligasteanslutningspunkt.
Erforderligt installationsmtrl och arbetstid för att säkerställa den nya vvs anläggningen.
Ihopkoppling/Inkoppling med befintliga vatten och avloppstammar.

Summa
30 300.-

Resor
500.-

Rotavdrag
-5 590.-

Totalt
25 210.-

Så, totalt med allt ovan, 167 835 kr.

Är det schysst eller blir jag lurad?

Tack på förhand för all input.
Jag kanske missar något men vill ge dig följande tips. Renovera badrummet med en totalentreprenör. Dvs. Kör inte VVS separat. Se till att få inskrivet att du ska få våtrumsintyg från resp. Branschorganisation. I ditt fall Bkr och säker vatten. Om inte din totalentreprenör har dessa kompetenser vilket inte är ovanligt. Se till att få respektive firma som din totalentreprenör kommer använda inskrivet i kontraktet. Kontrollera så dom faktiskt är behöriga enligt Bkr och säker vatten.
Se till att det i kontraktet står att badrummet ska byggas enligt gällande branschregler.

Jag tycker inte priset ser orimligt ut. Det kan vara för billigt eller för dyrt. Man måste förstå vad som verkligen ska utföras.
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
Ser rimligt ut(y)
 
Kanske kan spara en del av att göra all rivning själv?
Håller själv nämligen på med badrumsrenovering och beslutat göra så mycket jag kan själv.
Har än mindre budget vad din offert är så jag hoppas jag får ner priset.
Det känns inte som du blir lurad.
 
T
Tar typ 4-6 timmar för mig att riva ett badrum så du sparar kanske 2000-3000 kr på att riva själv och ibland när kunden tvunget ska riva själv så gör dom det så jävla dåligt att man får göra klart det själv
 
T tank77 skrev:
Tar typ 4-6 timmar för mig att riva ett badrum så du sparar kanske 2000-3000 kr på att riva själv och ibland när kunden tvunget ska riva själv så gör dom det så jävla dåligt att man får göra klart det själv
”Tar typ 4-6 timmar för mig att riva ett badrum”
:rofl::crysmile::crysmile::crysmile::rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
Jenzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Gestahl skrev:
Vi följer konsumetköplagens regler och garantier,därutöver lämnar vi 1års EXTRA garanti på utfört arbete.
Det är konsumenttjänstlagen som ska följas. Dessutom bör det finnas ett juridiskt korrekt avtal som Hantverkarformuläret.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Renoverade precis klart vårt badrum på 2,2x3,5m och det gick totalt på 135tkr.

Då är de granitkeramik på golv och väggar, golvvärme, spottar, badkar.

Jag gjorde en del själv och med hjälp av vänner:

- Rivning
- Byte av fönster
- Påsalning av alla väggar och nya reglar för att uppfylla säkervattenväggen.
- plyfa och Våtrumsgips på alla väggar
- byte av innerdörr
- läggning av golvvärme
- all El
- innertak
- all samordning med hantverkarna

En kollega gjorde samtidigt om ett badrum på 2x2m på totalentreprenad för ca 160tkr.


Så jag skulle säga att ditt pris inte alls är så dumt.
 
Jag tackar så jättemycket för alla svar. Låter ju som att det är en rimlig summa då.
 
ärligt talat, vad är det människor? du sitter i styrelsen - ni ska diskutera detta och komma fram till lösningen vilket är kort sagt att det måste omedelbart kopplas bort. styrelsemedlemmen som är partisk ska avgå från alla diskussioner gällande detta. behöver ni juridisk hjälp så tar ni in det. klart.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
BirgitS
D Daos69 skrev:
ärligt talat, vad är det människor? du sitter i styrelsen - ni ska diskutera detta och komma fram till lösningen vilket är kort sagt att det måste omedelbart kopplas bort. styrelsemedlemmen som är partisk ska avgå från alla diskussioner gällande detta. behöver ni juridisk hjälp så tar ni in det. klart.
Nu är du nog allt i fel tråd.
 
  • Haha
TreeView och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är du nog allt i fel tråd.
Det är det värdelösa upplägget när man är inne på sidan med mobil som orsakar sån här.
Vansinne om man bläddrar ner och hamnar på en annan tråd helt plötsligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.