Hej,
Köpte ett ett hus för fyra månader sedan.
I fastigheten finns en gjuten pool. Huset är från -70. Poolen troligen från -80. Fastigheten är ett dödsbo därav så saknas det en hel del info om fastigheten.
Poolen har under en tid haft en viss avdunstning av vattnet. Detta är enligt poolkillen som skött poolen de senaste 15 åren normalt bortfall då vi har barn hemma som badar i poolen. Dock du upptäckte jag att vi tappat ve 5cm i vattennivån på en vecka. Troligen inloppsventil enligt poolkillen. Hans råd var att låta det sjunka illa det avstannar och då kan han avgöra vart felet är. min fråga:
Vad är livslängd på inloppsventilerna? Skulle jag som köpare förmoda att dessa skulle gå sönder. Således inte gå under dolda fel?
 
Snabb motfråga: Vilken ventil har en garanterad livslängd på mer än 40 år?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Brukar inte dödsbon säljas med friskrivningsklausul?

Oavsett vilket, så kan det inte finns mycket teknisk tid kvar på en pool som är 30-40 år gammal. Min gissning är att du kan gå ut mycket nära 0 kr oavsett fel på poolen, om du inte har en skriftlig utlåtelse om att den är i nyskick.
 
Martin odenjung Martin odenjung skrev:
Hej,
Köpte ett ett hus för fyra månader sedan.
I fastigheten finns en gjuten pool. Huset är från -70. Poolen troligen från -80. Fastigheten är ett dödsbo därav så saknas det en hel del info om fastigheten.
Poolen har under en tid haft en viss avdunstning av vattnet. Detta är enligt poolkillen som skött poolen de senaste 15 åren normalt bortfall då vi har barn hemma som badar i poolen. Dock du upptäckte jag att vi tappat ve 5cm i vattennivån på en vecka. Troligen inloppsventil enligt poolkillen. Hans råd var att låta det sjunka illa det avstannar och då kan han avgöra vart felet är. min fråga:
Vad är livslängd på inloppsventilerna? Skulle jag som köpare förmoda att dessa skulle gå sönder. Således inte gå under dolda fel?
Inte dolt fel, skit händer, vad som helst kan gå sönder efter köp. För billigt för dolt fel.
 
A Autodidak1 skrev:
Inte dolt fel, skit händer, vad som helst kan gå sönder efter köp. För billigt för dolt fel.
Hej Autodidakt, jag tror att det är farligt att kasta ur sig svar om man inte har tillräckligt med fakta bakom sitt svar. Det känns inte riktigt som ditt svar är faktabaserat utan mer något som du slänger ur sig. Vilket jag i sig tycker i tråkigt då jag upplever detta som ett seriöst forum dit man kan vända sig för råd om saker och ting. Att anse att inloppsventiler är billiga i sig kan vara korrekt, men då poolen är gjuten så är inloppsventilerna ingjutna, vilket innebär en del bokning mm. Uppskattningsvis mellan 50-100 000:-. så att resonera att skit går sönder håller jag inte riktigt med om.
 
P PatrikJo skrev:
Snabb motfråga: Vilken ventil har en garanterad livslängd på mer än 40 år?
Hej,
Jag är novis därav frågan. Troligtvis inte ventilen i sig som har gått sönder utan kanalen fram till ventilen
 
Du säger inte vem som var säljare, så jag utgår ifrån att det var dödsboet.

Jag hade nog börjat i andra änden. Precis som tidigare skribent varit inne på, finns det en friskrivningsklausul i överlåtelseavtalet? Det fås nog anses som relativt vanligt att sådant förekommer. Om så, spelar det inte någon större roll om det är ett dolt fel eller inte. Även om sådan klausul finns, skulle jag dock påstå att om det finns särskilda utfästelser kring poolen så går det före en generell friskrivningsklausul.

Nästa fråga är om arvskiftet har skett? Om det har skett så är dödsboet upplöst, dvs det finns ingen motpart som du kan vända dig till och kräva ersättning för ett eventuellt dolt fel. Då är det ganska ointressant om det är ett dolt fel eller ej.
 
Martin odenjung Martin odenjung skrev:
Hej Autodidakt, jag tror att det är farligt att kasta ur sig svar om man inte har tillräckligt med fakta bakom sitt svar. Det känns inte riktigt som ditt svar är faktabaserat utan mer något som du slänger ur sig. Vilket jag i sig tycker i tråkigt då jag upplever detta som ett seriöst forum dit man kan vända sig för råd om saker och ting. Att anse att inloppsventiler är billiga i sig kan vara korrekt, men då poolen är gjuten så är inloppsventilerna ingjutna, vilket innebär en del bokning mm. Uppskattningsvis mellan 50-100 000:-. så att resonera att skit går sönder håller jag inte riktigt med om.
Jag har jobbat med fastigheter i +30 år på olika och en ventil som är 40 år gammalt är kört från första början till 99,9 % sannolikhet. Sen finns det en massa andra saker som talar för att det inte är ett dolt fel. Det fungerade vid köpet (eller var trasigt innan), kostnaden på 100.000 kan innebära att felet är för billigt även om det är dolt (beroende på vad du köpte huset för).

Svaret är baserat på mycket fakta och erfarenhet, det är inte bara utslängt i all hast. Svaret var kortfattat, men mitt tips är inte lägga ner tid på "dolt fel" utan att laga felet.

Eventuellt kan hemförsäkringen hjälpa till då det är ett läckage. Lycka till (y)
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Martin odenjung Martin odenjung skrev:
Hej Autodidakt, jag tror att det är farligt att kasta ur sig svar om man inte har tillräckligt med fakta bakom sitt svar.
Om du inte själv har bidragit med "tillräckligt med fakta", vilka svar förväntar du dig?
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du säger inte vem som var säljare, så jag utgår ifrån att det var dödsboet.

Jag hade nog börjat i andra änden. Precis som tidigare skribent varit inne på, finns det en friskrivningsklausul i överlåtelseavtalet? Det fås nog anses som relativt vanligt att sådant förekommer. Om så, spelar det inte någon större roll om det är ett dolt fel eller inte. Även om sådan klausul finns, skulle jag dock påstå att om det finns särskilda utfästelser kring poolen så går det före en generell friskrivningsklausul.

Nästa fråga är om arvskiftet har skett? Om det har skett så är dödsboet upplöst, dvs det finns ingen motpart som du kan vända dig till och kräva ersättning för ett eventuellt dolt fel. Då är det ganska ointressant om det är ett dolt fel eller ej.

Hej Säljare var barnen till den avlidne. De hade köpt ut huset från dödsboet, vilket innebär att jag köpte det från dom.
Jag har vidtagit åtgärder såsom att jag har bytt samtliga rör och kopplingar till inloppsventilerna där vattnet avstannar. Men likväl så tappar poolen vatten till samma nivå som innan. Detta får mig då att undra över om det är konstruktionen (betong) som läcker.
Jag ser inget annat som kan vara orsaken. Om det hade varit bottenventllen så hade jag tappat allt vatten i polen. Jag har varit på fd ägares dolda fel försäkring och den täcker inte pool eller tillhörande utrustning.
Min försäkring hävdar att detta inte täcks av försäkringen. Frågan är då om jag nu kan ta upp detta som ett dolt fel?
 
Martin odenjung Martin odenjung skrev:
Hej Säljare var barnen till den avlidne. De hade köpt ut huset från dödsboet, vilket innebär att jag köpte det från dom.
Jag har vidtagit åtgärder såsom att jag har bytt samtliga rör och kopplingar till inloppsventilerna där vattnet avstannar. Men likväl så tappar poolen vatten till samma nivå som innan. Detta får mig då att undra över om det är konstruktionen (betong) som läcker.
Jag ser inget annat som kan vara orsaken. Om det hade varit bottenventllen så hade jag tappat allt vatten i polen. Jag har varit på fd ägares dolda fel försäkring och den täcker inte pool eller tillhörande utrustning.
Min försäkring hävdar att detta inte täcks av försäkringen. Frågan är då om jag nu kan ta upp detta som ett dolt fel?
Du kan givetvis ta upp det som ett ersättningsbart fel enligt Jordabalken ( dolt fel). De flesta försäkringar mot dolda fel omfattar inte pooler och liknande, så bolaget har nog rätt som avvisar. Det anges i så fall i besiktningsprotokollet. Om besiktningen inte omfattar poolen har du som köpare ett eget ansvar för besiktning. Här gäller det en 40 år gammal pool, där man kan förvänta sig fel. Då är möjligheten att driva frågan om ersättning från säljarna låg. Om ni vill gå vidare bör ni först ta reda på vad som är felet genom någon bedömning av sakkunnig. Sedan kan ni kontakta en kunnig fastighetsjurist. Min gissning är att bedömningen blir att felet är förväntat och att ni inte kan få ersättning.
 
Martin odenjung Martin odenjung skrev:
Hej Säljare var barnen till den avlidne. De hade köpt ut huset från dödsboet, vilket innebär att jag köpte det från dom.
Jag har vidtagit åtgärder såsom att jag har bytt samtliga rör och kopplingar till inloppsventilerna där vattnet avstannar. Men likväl så tappar poolen vatten till samma nivå som innan. Detta får mig då att undra över om det är konstruktionen (betong) som läcker.
Jag ser inget annat som kan vara orsaken. Om det hade varit bottenventllen så hade jag tappat allt vatten i polen. Jag har varit på fd ägares dolda fel försäkring och den täcker inte pool eller tillhörande utrustning.
Min försäkring hävdar att detta inte täcks av försäkringen. Frågan är då om jag nu kan ta upp detta som ett dolt fel?
Sannolikheten att detta skulle vara ett dolt fel i juridisk mening är minimalt. Spara pengar och tid, lägg dessa på att lösa felet i stället.

PS. Kanske läcker runt själva ingjutningen? Hoppas problemet löser sig(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.