Ja den delen är ju klar och hör också främst hemma i mer grovhuggna professionella sammanhang. Givetvis bra att försöka följa här också. Men det jag som sagt mest vill peka på är att på forumet kommer tyvärr resonemangen kring störningar först och främst av någon anledning.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jo svaret är precis så enkelt. Jag antar efter vad du skrivit på forumet att du har viss erfarenhet och insikt. Man behöver inte hysteriskt hänga kvar i tidigt 80-tal då fältet öppnades som relativt nytt eller följa in i mitten 90-tal då det mognat och gett lite normering som också nått praxis senare.

Dvs det jag är ute efter är att om något behövs i denna typ trådar med en kabel och nätverk tillen bod eller garaget så är det inte separationsregler historiskt från fyrskruv i stolp via samförläggning enligt VAST eller senare EBR. Entreprenadjuridiskt kan man hålla på med det men inte mycket att hänvisa till i trådar som denna.
Nu tar vi det lugnt, sitter ner, andas, letar upp en pilsner eller mjölkdrink (efter egen smak) och tänker till. Och funderar på vem som skrivit vad innan i tråden.

Jag har redan tidigare varit tydlig: Jag hävdar att TS kan lugnt lägga i en vanlig koppar TP-kabel i röret. Det man behöver vara försiktig med är inte störningar, utan fukt/vatten. Jag föreslog tidigare att endera använda utomhuskabel för datanät, när man nu är utomhus - eller lägga i tätt rör.

Och så föreslog jag fiber, som det bättre alternativet.

Men sedan fortsatte diskussionen om påvens skägg här.

När Du skriver till oscilloskop-bilden att det inte uppstod några störningar av denna inrusningsström säger jag emot.

Det fanns säkert "störningar" - om Du hade mätt med oscillosskopet (på rätt sätt) i signalnätet hade Du säkert hittat några av dessa.

Men däremot säger jag - precis som Du skrev - att anläggningen var gjord för det, allt fungerade på avsett sätt. Alla "störningar" måste inte bort - man kan se till att utrustningen tål dem i stället. Att de olika systemen är kom.... med varandra (rosa om kinderna på den här kanten - redan före drickat...)

Sedan kan man väl bli ännu mer akademisk och diskutera om en "signal" som inte stör verkligen kan kallas för en "störning" - men jag tror att det borde göras i ett eget ämne, kanske i ett annat forum också - typ "språkforum" eller vad det nu skulle kunna heta.

Så: slutsats: vi är överens!

Och jag tror att TS fått alla svar han ville ha - och (kanske inte helt uppskattat?) 50 till som han inte bad om - på köpet.

Om sedan inte elfirman i (total)entreprenaden för hans Attefallshus vill ta sig an tillägget, ja då är det bara att acceptera det som kund - har man inte inkluderat före beställningen så har man inte. Bara att vänta tills bygget är klart och överlämnat, och sedan fixa själv eller ta dit någon annan som gör jobbet. Kanske känns metoden inte optimal, men så funkar det. Försök inte göra något eget förrän hela totalentreprenaden är avslutad. Försök inte övertala eller något, bara acceptera läget. (Beklagar, nu blev det byggjuridik)
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.