B Brasse36 skrev:
Är det någon som köpt bänkskslipmaskinen och kan ge ett bu eller bä om den?
Köpte den igår. Funkar perfekt till enklare slip-jobb.
Trycker man riktigt hårt så orkar den inte med. Men är nöjd med den. Ska slipa borr och elektroder till Tig-svetsen med den och det klarar den utan problem.
Den är väldigt tyst och inga vibrationer.
Helt klart ett kap för det priset med 3 års garanti.
 
T
Har Lidl haft TIG-svets i sortimentet?
Letar efter en och har på andra ställe i forumet fått tips att leta begagnat märkesagregat men hittar inget vettigt.
Lidls parkside har jag generellt varit nöjd med och kommer dom med en TIG är jag först i kön.
Köpte trycklufts vinkelslip härom veckan och den var perfekt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Har Lidl haft TIG-svets i sortimentet?
Letar efter en och har på andra ställe i forumet fått tips att leta begagnat märkesagregat men hittar inget vettigt.
Lidls parkside har jag generellt varit nöjd med och kommer dom med en TIG är jag först i kön.
Köpte trycklufts vinkelslip härom veckan och den var perfekt.
https://wikilidl.com/2020/05/05/par...-a1-with-automatic-cored-wire-feed-4-m-cable/
 
Tips till @stigen mf
Dessa dörrlister är inte allt för böjbara men det kanske går med värme. De kostar 29 kr/m och kan användas till maskiner för spånupptagning á la Stigen.

Två förpackade Parkside-draglister som ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dörrlist i plast förpackad i genomskinlig plastpåse på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Köpte en markeringspenna (djuphåls)
https://www.lidl.se/sv/p/hemmafix/parkside-markeringspenna/p45634

Känns gedigen och liknar pica ganska mycket. Fastnar fint i höljet så ingen risk att den ramlar ut. Dock sitter den så bra att det är svårt att dra ut pennan utan att höljet också följer med.

Någon som har tips på hur man undviker det? Man vill ju inte behöva använda två händer varje gång den ska fram.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Tips till @stigen mf
Dessa dörrlister är inte allt för böjbara men det kanske går med värme. De kostar 29 kr/m och kan användas till maskiner för spånupptagning á la Stigen.

[bild] [bild]
Stämmer Lime113! (y)

En meter fjädrande list för 24.90kr. I min korg slank det ner 2 vita och 2 bruna. Nästan som en dryckesbeställning från svunnen tid, ”Två vita och en brun” och den obligatoriska sillamackan!
En brun har jag redan använt. Lätt att såga av till rätt mått. Det ligger ett veckat stålband inne i profilen som gör att borsten fjädrar lite. Klart prisvärda och är bra att ha hemma i ”bra och ha lådan”!

Dag

Två förpackningar med fjädrande lister, en limpistol, limstänger och borrset på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Stämmer Lime113! (y)

En meter fjädrande list för 24.90kr. I min korg slank det ner 2 vita och 2 bruna. Nästan som en dryckesbeställning från svunnen tid, ”Två vita och en brun” och den obligatoriska sillamackan!
En brun har jag redan använt. Lätt att såga av till rätt mått. Det ligger ett veckat stålband inne i profilen som gör att borsten fjädrar lite. Klart prisvärda och är bra att ha hemma i ”bra och ha lådan”!

Dag

[bild]
Jag fick med mig en vit borstlist hem jag med. Vet inte var den ska användas än, men räknar med att det blir nån spånhanteringsgrej i framtiden.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vad har den gröna färgen blivit av??? ;)
Lite "mjukare" formgivning minst sagt...
Annonssida för Parkside verktyg, inklusive batteridammsugare och limpistol, i lila färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T turbo100 skrev:
Har Lidl haft TIG-svets i sortimentet?
Letar efter en och har på andra ställe i forumet fått tips att leta begagnat märkesagregat men hittar inget vettigt.
Lidls parkside har jag generellt varit nöjd med och kommer dom med en TIG är jag först i kön.
Köpte trycklufts vinkelslip härom veckan och den var perfekt.

TIG har jag inte sett nån. Å andra sidan tror jag inte att just TIG är en maskin man ska köpa billigaste tänkbara av. - Man vill gärna kunna finjustera strömmen för tunnt material, och har man en gång provat en maskin med HF tändning då vill man ha det.
 
Någon som köpt häft/spikpistol?
Skulle köpa men va dessvärre slut.
 
H hyggabus skrev:
TIG har jag inte sett nån. Å andra sidan tror jag inte att just TIG är en maskin man ska köpa billigaste tänkbara av. - Man vill gärna kunna finjustera strömmen för tunnt material, och har man en gång provat en maskin med HF tändning då vill man ha det.
Har kollat lite på recensioner av billiga, eller kanske rent av riktigt billiga tig svetsar och 3i1 svetsar på YT. Vissa är ju köpta, men det gäller bara de med stor följarskara. Det verkar ändå som att man kan få det bra med en tig/mma svets för 2000 kr. Hittade en som svetsa ca 2 timmar i veckan i ett år utan problem med en för under $200. Maskinerna har alltid HF tändning och du kan justera strömmen. De har inte samma noggrannhet och funktioner som en för 10k. Men det skulle duga för 99% av det jag behöver göra

Men visst blir det säkert bättre med en Esab eller Kemppi, men de är inte så vanliga på begagnatmarknaden och inte speciellt billiga heller.
 
henq henq skrev:
Vad har den gröna färgen blivit av??? ;)
Lite "mjukare" formgivning minst sagt...
[bild]
Oj, jag trodde limpistolen var nått helt annat vid första anblick... Intressant med USB-C laddning, borde kunna vara intressant för andra verktyg med om man skickar med 45W profil på laddaren.
 
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag fick med mig en vit borstlist hem jag med. Vet inte var den ska användas än, men räknar med att det blir nån spånhanteringsgrej i framtiden.
+ @stigen
 
Lime113 Lime113 skrev:
+ @stigen
[media]
Tack Lime113!

Intressant video att se hur han testar sig fram. Upplever samma sak med för mycket spån på fel ställe med min såg. Får titta närmare på det framöver och Lidl-lister finns hemma! (y)

Dag
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Den har varit återkommande, finns dels den varianten som är aktuell nu, samt en som ser precis likadan ut, men saknar laser. Finns även en variant med digital varvinställning och ett lätt Bosch-inspirerat hjul för att sänka borren. När undertecknad köpte, så fanns bittert nog inte varianten med laser, utan den kom (alldeles för kort) efter mitt inköp, till samma eller bättre pris.

Detta till trots, så har jag goda erfarenheter av den, till skillnad från Torbod som svarade dig längre upp.

Det exet jag har är knappast Arboga-klass, men jag skulle påstå att det är långt ifrån skräp. Chucken vobblar inte märkbart och stödbordet är gjort av gjutet stål. Jag har iofs inte provat än att hänga eller ställa mig på spaken, men bordet på mitt ex bockar/böjer sig inte vid användning, såvida det inte är för dåligt åtspänt, då kan det nicka lite.

Dock är det ingen extrem kraftmaskin och remmen kan slira om du kör i oregelbundna arbetsstycken av metall och kommer snett om stycket flyttar sig (läs bromsok med avbruten och skev glidpinne).

Sättet man spänner remmarna på kunde varit bättre. Som det är nu gör man det liksom genom att skjuta motorn bakåt med en hand när remmen ligger på, och sen skruva fast motorn. Skulle föredragit en lösning med gängor. Kanske iofs hade fungerat bättre om man kunde dra motorn bakåt och fått mer kraft, men som min står är detta inte möjligt så jag får vackert putta den med vänsternäven och spänna åt med höger.

Men det är inte så att det (iaf för mig) är ett problem med för dåligt spända remmar. Det är mest det där momentet i armbågen som vill dra lite hårdare innan det klickar..

Det är också sant att den blir varm om man plågar den, och även lite ljummen vid normal användning men de har löst detta problem med en varningssymbol på motorkåpan! :p

När den förbannade glidpinnen skulle ut så var jag väldigt stressad och godset rörde sig hela tiden när det kom tryck på det. Jag hade heller inga bra, så det fastnade mer än vad det avverkade. När jag var uppe på grövre borr så kändes det som att det inte alltid var remmarna som slirade, utan motorn orkade inte med när det fastnade. Försökte stänga av så fort som möjligt när detta inträffade, men i ärlighetens namn så var jag till slut så förbannad på detta ok som bara jävlades, att jag körde på till förbannelse och nästan försökte bränna maskinen (den med laser hade ju precis kommit ut i butik :cool:) men den lever ännu.

Kontentan är att den duger mer än väl till t.ex fyrkantsprofiler, stålbalk och plattjärn. Trä är förstås inga som helst bekymmer heller. Kretskort vet jag inte om jag vågat mig på, antar att det är då man får se toleranserna på chucken..

Självklart beror det på vad man har för krav och vad man tänkt använda borren till, men är man i denna tråden så är chansen stor att man kommer att bli nöjd med den. Såvida man inte är här för att peka och skratta på oss Lidl Plus medlemmar med backstage-pass och early entry när det är Performance och plasmaveckor!

Med vinklingsbart bord, laser, medföljande skruvstycke, graderat djupstopp, 16mm chuck, returfjäder på spaken, nödstopp m.m, så är det enligt mig ett bra köp för hemmafixaren eller den prismedvetna verktygsentusiasten!



Har du kontaktat kundtjänst och reklamerat ditt ex? Sådär ska den ju inte bete sig. Vad försökte du borra med den? Och böjde sig bordet trots att du spänt åt det riktigt ordentligt? (Antar att du blev förbannad på skräpet och därmed spände för Konung och fädernesland?).

Och vilken version hade/har du, med eller utan laser?
Köpte en pelarborrmaskin och tycker att den fungerar som förväntat. De har uppdaterad den med en spak så att det är betydligt lättare att spänna remmarna än vad du verkar haft. Sen hittade jag ett klipp på nätet som visade hur man kan justera spindeln ifall den glappar. Däremot tycker jag inte lasern är nåt att jubla över - det är en ganska enkel och plastig anordning som man justerar in dem i, sen vibrerar ju maskinen en del så man kan inte lite på att de pekar åt samma håll nån längre stund. Men som hobbymaskin duger den, det är ju nästan 3ggr pengarna till nästa nivå av pelarborrmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.