Hej!

Jag har flyttat in i en fastighet från 20-talet och har problem med dålig lukt från vattenlåset i golvbrunnen i duschen. Köpte ett nytt vattenlås av modell Purus Ran men det hjälpte bara litegrann. Det är vatten i låset. Känner även en svag ström av varm illaluktande lukt längs kanterna. Kan det vara så att vattenlåset är för litet? Upplever inte riktigt att vattenlåset går att trycka till utan det vilar mer på/i själva brunnen. Som ni ser på bilderna fyller det inte heller ut hela utrymmet. Ska det inte vara två delar också? Ett behållare och ett vattenlås? Tacksam för tips!
Öppen golvbrunn med nytt vattenlås och löstagbart galler i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn med synlig smuts och möjlig korrosion, delvis installerat vattenlås på kaklat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hand som håller ett vitt vattenlås ovanför en öppen golvbrunn i kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där vattenlåset är knappast kompatibelt med din brunn
 
Hur ser man det? Jag köpte nämligen ett ersättningslås som skulle ersätta det gamla. Rst-nummer 7118082 var det förra och även detta. Kanske även det förra var för litet då menar du?
 
Är ingen expert på området men skulle tro att det inte finns några vattenlås somm passar din brunn.
 
Du menar att det säljs golvbrunnar utan tillhörande vattenlås? Känns ju väldigt märkligt...
 
Vilket år är brunnen ifrån?
 
Vet ej. Huset är från 1920 nångång. Men stammar byttes på talet så då nångång tror jag.
 
Frågade du i butiken om det vattenlåset skulle passa i din antika gjutjärnsbrunn?
 
Ja, och med tanke på att det gamla hade samma rsk antog jag att det var packningen som var dålig men så verkade inte fallet vara. Någon som har nån erfarenhet kring att sätta in ett mindre plaströr i röret?
 
Kan ju vara så att gjutjärnet rostat så vattenlåset inte sluter tätt
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan det vara denna Purus gjutjärnsbrunn?

https://www.purus.se/produkter/produkt/lod-ma-75-e-oe150-mm/

Den las in i RSK-databasen 1988 så den har varit med länge och passar således åldersmässigt med klinkersen (90-tal?). Vattenlåsets RSK-nummer stämmer.

I så fall har epoxybeläggningen gått förlorad och den har börjar rosta. Detta orsakar att vattenlåset inte sluter tätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det vara denna Purus gjutjärnsbrunn?

[länk]

Den las in i RSK-databasen 1988 så den har varit med länge och passar således åldersmässigt med klinkersen (90-tal?). Vattenlåsets RSK-nummer stämmer.

I så fall har epoxybeläggningen gått förlorad och den har börjar rosta. Detta orsakar att vattenlåset inte sluter tätt.
Ja en sån verkar det vara! Och den kommer med mitt vattenlås enligt purus specifikation. Fick svar från purus kundtjänst att brunnen var så kallad förbrukad och behöver bytas. Och sådant lär falla under föreningens ansvar så det lär ju inte hända i första taget tyvärr. Kanske man kan återställa beläggningen på något sätt? Den är liksom lite ojämn i kanterna (antagligen pga det har släppt som du säger). Finns det någon massa eller liknande som man kan stryka på?
 
Claes Sörmland
E Egiln skrev:
Ja en sån verkar det vara! Och den kommer med mitt vattenlås enligt purus specifikation. Fick svar från purus kundtjänst att brunnen var så kallad förbrukad och behöver bytas. Och sådant lär falla under föreningens ansvar så det lär ju inte hända i första taget tyvärr. Kanske man kan återställa beläggningen på något sätt? Den är liksom lite ojämn i kanterna (antagligen pga det har släppt som du säger). Finns det någon massa eller liknande som man kan stryka på?
Det finns nog inget fackmässigt sätt att ordna detta förutom att byta brunnen. Du måste ju ha en fungerande anslutning till tätskiktet som kräver att klämringen tätar, d v s att det inte är rost under den.

Det sagt så har jag underhållit en gammal gjutjärnsbrunn från 70-talet. Det krävs sandpapper och en enormt tålamod för att få bort all rost. Troligen skulle nån bra sliptrissa för borrmaskin hjälpa. Sen skölja rent och få det torrt med aceton på sprutflaska och hårtork. Därefter behövs ny bra epoxyfärg för metall. Så det är ett rejält helgjobb. Och tyvärr inte fackmässigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns nog inget fackmässigt sätt att ordna detta förutom att byta brunnen. Du måste ju ha en fungerande anslutning till tätskiktet som kräver att klämringen tätar, d v s att det inte är rost under den.

Det sagt så har jag underhållit en gammal gjutjärnsbrunn från 70-talet. Det krävs sandpapper och en enormt tålamod för att få bort all rost. Troligen skulle nån bra sliptrissa för borrmaskin hjälpa. Sen skölja rent och få det torrt med aceton på sprutflaska och hårtork. Därefter behövs ny bra epoxyfärg för metall. Så det är ett rejält helgjobb. Och tyvärr inte fackmässigt.
Intressant! Men hur ofta behöver du slipa och måla om sådär då?
 
Claes Sörmland
E Egiln skrev:
Intressant! Men hur ofta behöver du slipa och måla om sådär då?
Ingen aning, bodde inte kvar så pass länge att det hann förfalla igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.