I DP står det att vi får bygga 150 kvm plus 40 garage. Efter samtal med handläggare har vi fått ok att bygga ihop garaget med huvudbyggnaden, vi får alltså bygga 190 BYA som vi tänker använda hela invändiga till boende. Nu återstår det bara 30 kvm (attefall) som vi kan använda som carport. Min fråga är - får vi bygga så att carporten är ihop med huvudbyggnaden som på bilden? Behövs det då bygglov?

Bil parkerad under ett integrerat carport-tak ihopbyggt med en modern bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Om du bygger ihop den är det ingen bygglovsfri komplementbyggnad och behöver bygglov.

Sen finns det ju de där 15 kvm attefallsutbyggnad som man kan göra också.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du bygger ihop den är det ingen bygglovsfri komplementbyggnad och behöver bygglov.

Sen finns det ju de där 15 kvm attefallsutbyggnad som man kan göra också.
Så man kan få bygga ihop attefall om man bara söker bygglov?

Vi har tänkt använda de sista 15 kvm som ett tak på altanen. Är det även bygglov på det ifall taket hänger ihop med huvudbyggnadens fasad?
 
En attefallsbyggnad ska vara en fristående komplementbyggnad. Får alltså inte byggas ihop med bostadshuset (eller annan byggnad).

Det är eventuellt möjligt att uppföra ett 15 kvm bygglovsfritt skärmtak som carport. Kanske går det att kombinera med en 15 kvm attefallstillbyggnad för att få en carport med en total BYA om 30 kvm. Men detta måste ni bolla med en bygglovshandläggare i er kommun.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Så man kan få bygga ihop attefall om man bara söker bygglov?

Vi har tänkt använda de sista 15 kvm som ett tak på altanen. Är det även bygglov på det ifall taket hänger ihop med huvudbyggnadens fasad?
Nej, ni får inte bygga ihop byggnaderna över huvud taget. Det går inte att "få bygglov" för ett attefallshus; det är då per definition inte ett attefallshus.

Angående altanen så får ni bygga 15 kvm skärmtak utan bygglov. Ett av kriterierna för att ett skärmtak ska vara bygglovsfritt är just att det ska sitta ihop med en annan byggnad. Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/#h1
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
En attefallsbyggnad ska vara en fristående komplementbyggnad. Får alltså inte byggas ihop med bostadshuset (eller annan byggnad).

Det är eventuellt möjligt att uppföra ett 15 kvm bygglovsfritt skärmtak som carport. Kanske går det att kombinera med en 15 kvm attefallstillbyggnad för att få en carport med en total BYA om 30 kvm. Men detta måste ni bolla med en bygglovshandläggare i er kommun.
Finns det någon regel hur långt ifrån attefall måste vara? Räcker det typ 50 cm
 
Nej, det finns inga särskilda regler kring avståndet. I praktiken så gör varje kommun/handläggare sin egen bedömning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Min mor har två bodar bakom garaget som är separata men delar hängränna. De har dörrarna mot varandra så det är ju minst 80 cm mellan dem. Och till garaget är det väl en meter typ? Så har huvudbyggnaden en plåt på fadaden som avleder vatten från den som sedan råkar falla på taket på en närliggande byggnad är väl inget problem så länge det är två byggnader som du äger?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Nej, det får du inte. Då räknas det in i byggnadsarean, dvs det inkräktar på byggrätten för huvudbyggnad.

Om jag inte minns fel från din tidigare tråd så är det ett atriumhus ni planerar bygga? Det har en fin form och jag tycker inte ni ska ”hänga på” en carport på sidan av den. Låt carporten stå för sig själv med tydligt avstånd till huvudbyggnaden, så den inte förtar husets speciella uttryck.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Finns det någon regel hur långt ifrån attefall måste vara? Räcker det typ 50 cm
Ett riktmärke i min kommun är att du ska kunna underhålla båda byggnaderna utan problem.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Nej, det får du inte. Då räknas det in i byggnadsarean, dvs det inkräktar på byggrätten för huvudbyggnad.

Om jag inte minns fel från din tidigare tråd så är det ett atriumhus ni planerar bygga? Det har en fin form och jag tycker inte ni ska ”hänga på” en carport på sidan av den. Låt carporten stå för sig själv med tydligt avstånd till huvudbyggnaden, så den inte förtar husets speciella uttryck.
Du har nog rätt om att det ser finare ut med litet avstånd men tänker att det är skönt att kunna gå till bilen under tak vid regn
 
A AlexHo skrev:
Du har nog rätt om att det ser finare ut med litet avstånd men tänker att det är skönt att kunna gå till bilen under tak vid regn
Visst är det så, jag tänkte mest på det estetiska, inte det praktiska. :)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Visst är det så, jag tänkte mest på det estetiska, inte det praktiska. :)
Jag har märkt att större delen av de som bygger nytt tänker i första hand på det estetiska. Tänker då t ex allt de svarta, blandare, bänkskivor och luckor, i köket och badrummet, snyggt men svårt att hålla rent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.