Kan jag jag på något sätt koppla in och konfigurera Unifi Security Gateway och en Access Point med hjälp av Cloud key utan switch (som jag inte har skaffat ännu)?

Det går väl inte att koppla Cloud Key i tredje porten (Wan2/Lan2) i USG?
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Kan jag jag på något sätt koppla in och konfigurera Unifi Security Gateway och en Access Point med hjälp av Cloud key utan switch (som jag inte har skaffat ännu)?

Det går väl inte att koppla Cloud Key i tredje porten (Wan2/Lan2) i USG?
Du kan konfigurera dom i standalone mode utan cloud key. Har du _ingen_ switch alls hemma? Behöver inte vara en ui. Det går inte på ett smidigt sätt att använda lan2. för detta på USGn.


Vad har du för internet uppkoppling?
Något som jag missade med USGn. Är att den inte klara mer än 85mbit med "riktigt" brandvägg...
 
C Christoffer L skrev:
Du kan konfigurera dom i standalone mode utan cloud key. Har du _ingen_ switch alls hemma? Behöver inte vara en ui. Det går inte på ett smidigt sätt att använda lan2. för detta på USGn.


Vad har du för internet uppkoppling?
Något som jag missade med USGn. Är att den inte klara mer än 85mbit med "riktigt" brandvägg...

Nej, jag ingen switch ännu tyvärr. Jag har fiber och Telias fiberkonverterare. Till den har jag kopplat min gamla 4G-router som jag använder i dagsläget.

Vad menar du med "bara 85 mbps med riktig brandvägg"? Blir den en flaskhals även med en AP som klarar betydligt mer?
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Nej, jag ingen switch ännu tyvärr. Jag har fiber och Telias fiberkonverterare. Till den har jag kopplat min gamla 4G-router som jag använder i dagsläget.

Vad menar du med "bara 85 mbps med riktig brandvägg"? Blir den en flaskhals även med en AP som klarar betydligt mer?
Hur har du tänkt det ska funka med två enheter som behöver anslutning men bara en port?
Det kommer inte gå utan switch.
 
X xLnT skrev:
Hur har du tänkt det ska funka med två enheter som behöver anslutning men bara en port?
Det kommer inte gå utan switch.
Det är ju det som är min fråga. Dvs om jag tex på något sätt kunde utnyttja den tredje porten på USG:en för att få igång det innan switchen är på plats.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Det är ju det som är min fråga. Dvs om jag tex på något sätt kunde utnyttja den tredje porten på USG:en för att få igång det innan switchen är på plats.
Nix, den är inte konfigurerbar
 
C
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag har fiber och Telias fiberkonverterare.
"Fiberkonverteraren" har väl en inbyggd switch du kan använda?
Plugga in fiberkonverteraren i LAN-porten och resten av prylarna i fiberkonverteraren.
 
Du kan koppla APn i lan1 efter att du konfigurerat USGn.
 
C Christoffer L skrev:
Du kan koppla APn i lan1 efter att du konfigurerat USGn.
Ok, men hur konfigurerar jag AP då? Med mobilen/appen?
 
Japp med appen. Den kommer att synas där bara att välja standalone tills du har switch och tid att köra om allt.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Japp med appen. Den kommer att synas där bara att välja standalone tills du har switch och tid att köra om allt.
Ok, jag får testa detta när kottarna har somnat (y)
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Du kan installera controller-mjukvaran på din dator för att konfigurera dina enheter. CloudKeyn är inte nödvändig.

Mvh

Jonas
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Ok, jag får testa detta när kottarna har somnat (y)
Hur har det gått?
 
C Christoffer L skrev:
Hur har det gått?
Inget vidare. Försökte konfigurera USG'n via Cloud Key och controller-programvara på datorn. Jag gick igenom alla steg utan problem, men sedan när "dashboard" visades så stod det att någon USG inte hittades.

När jag sedan bytte Cloud Key mot accesspunkt i USG'n så hittades inte accesspunkten när jag försökte lägga till den som "stand alone" i appen. Försökte både manuellt och automatisk.

Ska göra ett till försök imorgon. Lirar det inte så väntar jag in switchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.