Hej!

Jag skall uppföra nytt hus med totalentreprenad genom hustillverkare och lät göra en geoteknisk undersökning på tomten häromdagen. Enligt det geotekniska utlåtandet ska det inte behöva pålas (vad jag förstår), men enligt hustillverkaren så finns det stor risk för pålning, framförallt vid sonderingspunkt 4 enligt dokumentationen.

För er som haft med detta att göra tidigare; vad tror ni? Behövs det pålas eller inte? Jag vill absolut undvika pålning eftersom det ökar totalkostnaden med närmare 150.000kr, vilket inte är speciellt lustigt...

Sonderingspunkt 1-4 är baserat på tomtritningen för vart huset skall stå någonstans.

Tacksam för svar!
 
Intressant läsning, hur mycket kostar det att få ett sådant utlåtande?

Om jag fattar rätt så ska man gräva bort 2m och fylla med packningsbart material eller påla, frågan är vilket som är billigast :thinking: 2m är ju rätt djupt
 
Enligt utlåtandet är de föreslagna alternativen likvärdiga. Att husföretaget föreslår pålning spelar ingen roll utan det får du välja som du vill, annars var ju undersökningen onödig kan man tycka. Som nämndes kanske kostnadsskillnaden så jättestor mellan alternativen då det måste schaktas så mycket. Jag hade sannolikt ändå valt att påla, kanske mest för att få räkna lite mer på betongen:p
 
Hojte Hojte skrev:
Intressant läsning, hur mycket kostar det att få ett sådant utlåtande?

Om jag fattar rätt så ska man gräva bort 2m och fylla med packningsbart material eller påla, frågan är vilket som är billigast :thinking: 2m är ju rätt djupt
15.000kr kostade det.

I övrigt så har hustillverkaren räknat med schaktning mm i hela kalkylen som jag då redan signat avtal på, däremot ingår inte pålning och sprängning i priset, därav vill jag undvika så gott jag kan
 
A
Lusläs då avtalet och se om det verkligen ingår 2m schaktning, tycker mig minnas ett par trådar här med folk som blivit chockskadade av tilläggsfakturan för schaktning utöver offert.
 
R roniish skrev:
15.000kr kostade det.

I övrigt så har hustillverkaren räknat med schaktning mm i hela kalkylen som jag då redan signat avtal på, däremot ingår inte pålning och sprängning i priset, därav vill jag undvika så gott jag kan
Som tidigare skrev, så läs vad avtalet skriver om schaktning, oftast så ingår bara att skrapa bort matjorden i princip (typ 20-30cm) så det kan bli dyrt att schakta 2m också
 
Det framgår faktiskt inte i entreprenadavtalet hur mycket schaktning som ingår. Det enda som står kring schaktning är;
Entreprenören åtar sig att för Beställarens räkning utföra schaktarbete och eventuell bortforsling av massor".
 
R roniish skrev:
Det framgår faktiskt inte i entreprenadavtalet hur mycket schaktning som ingår. Det enda som står kring schaktning är;
Entreprenören åtar sig att för Beställarens räkning utföra schaktarbete och eventuell bortforsling av massor".
Då ingår ingen schakt i priset alls. Iom det står att dom ska schakta för din (beställarens) räkning
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.