Hemmakatten
Tusen tack för alla svar. :D
Anledningen till att vi vill skarva telekabeln är att en ny 110 m-kabel kostar flera tusen.
Nästa vecka skall alla ledningar dras ner till sjöboden. Det finns nu två draggropar som fortfarande är uppgrävda utifall det inte går att dra 110 m hela vägen. Dessa måste fyllas igen för att man ska kunna komma runt husplatsen.

I samma gula 50mm-rör som telekabeln skall dras i skall också en datakabel kat-6 dras. Inget mer planeras i just detta rör, men ett dragsnöre kommer iaf att dras i.

Kom på att den ena draggropen ligger ca 75 m från sjön. Är det bättre att dra 80m-kabeln igenom där, dra 30 m-kabeln från huset till draggropen och sedan skarva ihop dessa "på plats"i draggropen? Just där kommer vi också att ha en vattenkran för sjövatten så platsen för skarven kommer att vara "utmärkt" och inte glömmas bort. Gropen är iofs lerig och lite vattenfylld, vet inte hur det då blir (med fukt och vatteninträngning om man då måste dela röret för att skarva telekabeln.

Krympplast och varmluftspistol finns, vulktejp också, så de bitarna blir inga problem med.

Vad är det för silicon du använder, aedwall? I skarvdosan eller smeta runt om? Tyvärr är det inte möjligt att vänta tills Telia kommer.
 
Självklart ska du använda draggropen för din skarv. Skarva i en IP65 plast skarv dosa. Kontrollmät ledningarna innan skarvningen.
/CC
 
Usch för silicon i en skarv. Använd en gelsnapp i dragbrunnen så kan du vid ev framtida fell öppna skarven och lokalisera åt vilket håll felet är. 110m cat 6 är väll ominte jag minns för långt enligt standard då den säger max 100m men det funkar säkert iaf om du inte ska köra gigE på den.
 
Är det så smart att lägga en Cat 6 kabel i ett markrör ???
 
Ska själv koppla ihop två hus med cat 5e/6 innan marken fryser, avståndet är ca är 15m (som fågeln flyger) eller 30 m inräknat inkopplingspunkterna. Vilken typ av kabel och rör kan tänkas vara lämplig för detta (luft / ytligt markrör).

Evt skickar vi med en telekabel även om det verkar bli IP-telefoni i andra huset.
 
Hemmakatten
fredstu skrev:
Är det så smart att lägga en Cat 6 kabel i ett markrör ???
Kabeln är avsedd för utomhus. Den heter "S-FTP  LANmark-6 LSZH + PE" Enligt Selgas hemsida så ska den fungera.

"Folie- och flätskärmad kategori 6 datakabel uppbyggd av entrådiga polyetenisolerade ledare tvinnade till par som läggs i ett centrumkors. Kabeln består av 4 par och har en mantel av halogenfri flamskyddad plast s.k. LSZH överdragen med ett skikt av utomhusklassad polyeten. Kabelns prestanda överträffar kategori 6 enligt EN 50288, IEC 61156 och TIA 568-B med garanterade prestanda för samtidig överföring på alla 4-paren upp till 250 MHz. Kabeln förläggs utomhus i rör (temperaturintervall -20 till +40 grader C) och inomhus   ...."

Dessutom är det elektrikern som köpt ut den och han har en firma som heter El & Data. Så menar ni att det är fel kabel så säg till, så går jag på elektrikern bums.

Det kommer förhoppningsvis att bli under 100 m i slutänden. Tog till lite extra meter bara för att vara på den säkra sidan. ;)
 
Japp,den funkar ypperligt ;D

Fördelen med denna kabeln är att du kan skala av ytterhöljet och vips har du en kabel för inomhus bruk....

Vad pröjsade du metern ???
 
Hemmakatten
18,50 kr per meter + moms.
 
Oj då. Ska man ha special-kabel för utmohusdragning. Jag ska dra tre KAT 6 eller KAT 5e till garaget (ca 20 meter).

Kan jag använda den här kabeln?
Art.nr 06-8395 hos www.direktronik.se

"Gel-fylld utomhuskabel till fantastiskt pris

En utomhus Cat.5E kabel av bästa kvalitet för installation utomhus, nedgrävd i marken eller liggande fritt i luften.

Yttermantel i Polyeten (PE) gör den resistent mot UV-strålning och fukt. Kabel är dessutom gel-fylld för att ge absolut bästa vattenskydd."


06-8395b.jpg

Jag tänkte dra kablarna i Telias oranga plaströr.

/Micke
 
Definitivt.

Den kabeln ska du inte få några som helst problem med förrutma tt det blir lite kladdigt att kontaktera.

Jag tänker köra helt vanlig cat 6 i vanlig 50 MM slang. Kabeln kommer även att ligga bar i grus i ca 20 cm. Får väl återkomma till våren med hur det gick
 
Tänk bara på att inte dra in PE kabel för långt i hus!
Den avger mycket giftig gas vid brand!
Rådet är max 5m!
 
Tack Sverre.
Den kommer in genom ytterväggen rakt in i patch-panelen i skrubben under trappen. Det blir nog 1,5 meter inomhus.

I garaget blir det samma sak, men ännu kortare sträcka (dessutom bakom gips).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.