A Argastesnickaren skrev:
Vem ska dom skriva böterna till??
Kan dom identifiera dig så ska dom inte heller bötfällas!!!
[länk]
Läste fel, tog bort mitt tokiga inlägg!
Sorry.:oops:
 
Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Möjligheten finns men praxis är att inte göra det varken av polisen eller domstol.
Läs gärna länken .
[länk]
Jag tror vi har olika tycken, helt ok.
Men fortfarande säger jag att det skall med lätthet gå att fastställa, annars kostar det.
Visst?
 
K knipo skrev:
Hehehe!!
Just här tycker jag faktiskt helt tvärtom.
Kan man INTE identifiera sig SKALL man ha böter.
Det går, i stort sett, alltid att få fram identiteten på personer skulle jag tro. Det tar bara ner eller mindre lång tid.
Med ditt resonemang skulle alla skita i att ta med sig körkort/id-handling o vägra säga vem man är om man blev stoppad för tex fortkörning.
Nu pratar vi olika saker.
Häng med nu;)
Om jag kan identifiera mig skall jag inte ha böter för att jag inte har körkort med mig.
Om jag eller dom inte kan identifiera mig kan dom inte heller ge mig böter utan att fastställa att jag är jag, det vill säga fastställa min identitet.
Har dom väl fastställt min identitet så är vi tillbaka där vi började, det vill säga att dom kan se att jag har ett giltigt körkort.
Fortkörning och liknande är precis samma sak.
Böter när identitet är fastställd, inte innan.
Om det sen görs på plats eller på polisstationen spelar ingen roll.
Dom kan inte bötfälla innan identifieringen är klar.
 
A Argastesnickaren skrev:
Nu pratar vi olika saker.
Häng med nu;)
Om jag kan identifiera mig skall jag inte ha böter för att jag inte har körkort med mig.
Om jag eller dom inte kan identifiera mig kan dom inte heller ge mig böter utan att fastställa att jag är jag, det vill säga fastställa min identitet.
Har dom väl fastställt min identitet så är vi tillbaka där vi började, det vill säga att dom kan se att jag har ett giltigt körkort.
Fortkörning och liknande är precis samma sak.
Böter när identitet är fastställd, inte innan.
Om det sen görs på plats eller på polisstationen spelar ingen roll.
Dom kan inte bötfälla innan identifieringen är klar.
Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag läste fel.
Missade ett litet men i sammanhanget väsentligt ord.
Sorry.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Har dom väl fastställt min identitet så är vi tillbaka där vi började, det vill säga att dom kan se att jag har ett giltigt körkort.
Nu gäller undantaget för att slippa böter att polisen snabbt kan fastställa din identitet.
Behöver de hålla dig på plats för att någon ska lämna ditt id eller styrka din identitet, får du i alla fall böter
 
Jag blev stoppad i blåskontroll utan körkort, polisen frågade om körkort när jag inte hade nåt så frågade han efter personnummer och sa att om jag inte hade körkort så skulle jag få hem en bot :D

Jag var nykter
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu gäller undantaget för att slippa böter att polisen snabbt kan fastställa din identitet.
Behöver de hålla dig på plats för att någon ska lämna ditt id eller styrka din identitet, får du i alla fall böter
Polisen har tillgång till körkortsregistret och slår upp och kollar att du har körkort om du inte har det med dig.
Även om någon har ett fysiskt körkort så kan körkortet vara indraget sen tidigare.
Vissa säger att dom tappat sitt och tar ut ett nytt för att ha dubbelt.
Plockar polisen körkortet så har dom ett äkta kvar att visa upp.
Därför kollas körkortet vid överträdelse men kan klara sig vid en vanlig kontroll typ blåsa vid vägkanten.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Nu gäller undantaget för att slippa böter att polisen snabbt kan fastställa din identitet.
Jag undrar jag hur formellt det där undantaget som nämns på lawline verkligen är.
Jag har också läst och hört att det skall duga med id, men jag frågade en släkting som är polis och han säger att det är ett bötesbrott om man inte har med sig giltigt körkort och det står inget om några undantag i polisens instruktioner. Däremot skall det nog vara en ovanligt nitisk polis för att det skall bli böter för en sådan struntsak om det inte är ett praktiskt problem.

Som en parantes kan nämnas att det är skillnad på körkort och behörighet. Dvs. du behöver inte ens ha ett körkort men kan ändå vara behörig att framföra fordonet (i fallet B-kort).
 
När det gäller behörighet så har jag kört lastbil för räddningstjänsten i mer än 30 år på ett b kort.
Fick något som heter fri väg som innebär att jag kan köra alla fordon tillhörande räddningstjänsten i tjänsten på mitt b kort.
Väntar fortfarande på att en polis ska stoppa mig för att kolla mitt körkort.
Tror inte att många av dom nya poliserna har en aning om vissa undantag;)
 
A Argastesnickaren skrev:
När det gäller behörighet så har jag kört lastbil för räddningstjänsten i mer än 30 år på ett b kort.
Fick något som heter fri väg som innebär att jag kan köra alla fordon tillhörande räddningstjänsten i tjänsten på mitt b kort.
Väntar fortfarande på att en polis ska stoppa mig för att kolla mitt körkort.
Tror inte att många av dom nya poliserna har en aning om vissa undantag;)
Är inte ”Fri väg” en gammal regel som försvann när vi gick med i EU?
Nu måste väl förare från räddningstjänsten ha C-kort?
Jag vet att förr var det ”bara” att sätta sig och köra om man blev deltidare, har jag hört.
Man fick väl en viss utbildning internt.
 
K knipo skrev:
Är inte ”Fri väg” en gammal regel som försvann när vi gick med i EU?
Nu måste väl förare från räddningstjänsten ha C-kort?
Jag vet att förr var det ”bara” att sätta sig och köra om man blev deltidare, har jag hört.
Man fick väl en viss utbildning internt.
Blåljus yrken påkallar fri väg när vi åker ut.
Vi som är lite äldre har då en dispens för att åka på fri väg.
Är nog ca 25 år sen den möjligheten försvann och den finns inte registrerad någonstans så ingen kan kontrollera den men heller inte ersätta den om den tappas bort. (Har kopierat den)
Nu måste alla ha c kort.
Våra bilar är inte heller spärrade gällande hastighet utan går rätt bra.
 
  • Ett delvis vikt beslut från Länsstyrelsen daterat 1989 rörande undantag för fordon inom brandförsvaret i trafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Blåljus yrken påkallar fri väg när vi åker ut.
Vi som är lite äldre har då en dispens för att åka på fri väg.
Är nog ca 25 år sen den möjligheten försvann och den finns inte registrerad någonstans så ingen kan kontrollera den men heller inte ersätta den om den tappas bort. (Har kopierat den)
Nu måste alla ha c kort.
Våra bilar är inte heller spärrade gällande hastighet utan går rätt bra.
Det var som f@n!!
Jag trodde faktiskt att det undantaget var borta för alla. Men då lever du på ”gamla meriter” alltså. Det är bara att gratulera.
Men kan du inte få C-kort via jobbet?
 
K knipo skrev:
Det var som f@n!!
Jag trodde faktiskt att det undantaget var borta för alla. Men då lever du på ”gamla meriter” alltså. Det är bara att gratulera.
Men kan du inte få C-kort via jobbet?
Har ingen användning för det privat men får ju samma utbildning under åren som dom andra.
Var på halkbana med 20 ton lastbil häromåret och det är lite spännande att köra med sladd med modell större;)
Skulle man bli stoppad nån gång och dom bara frågar om körkort så kommer bara körkortet fram i första omgången.
Kan bli lite kul och se reaktionen då man inte har c kort och är det nya poliser så vet nog inte alla om fri väg dispenserna;)
Sen lite kuriosa så gäller inte min dispens annat än räddningstjänsten.
Åkte med msb och deras bilar ser ut precis som en brandbil men dom får jag inte köra utan bara räddningstjänstens fordon.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har ingen användning för det privat men får ju samma utbildning under åren som dom andra.
Var på halkbana med 20 ton lastbil häromåret och det är lite spännande att köra med sladd med modell större;)
Skulle man bli stoppad nån gång och dom bara frågar om körkort så kommer bara körkortet fram i första omgången.
Kan bli lite kul och se reaktionen då man inte har c kort och är det nya poliser så vet nog inte alla om fri väg dispenserna;)
Sen lite kuriosa så gäller inte min dispens annat än räddningstjänsten.
Åkte med msb och deras bilar ser ut precis som en brandbil men dom får jag inte köra utan bara räddningstjänstens fordon.
Sannolikheten att du blir stoppad av polis och tillbeds visa körkortet då du kör räddningstjänstens fordon i samband med ärende lär vara obefintlig. Skulle vara om du är med i en trafikolycka.

Man kan säga att du har dispens på dispensen som inte gäller längre.:crysmile:

”Trafiksäkerhetsverket.”
Det är länge sedan.
Så länge sedan att det har har hunnit ändras till två andra myndigheter.

Logotyp för Statens Trafiksäkerhetsverk med krona och stiliserade vägar i blått mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.