V Ville_Vessla skrev:
Frågan var ju inte det, utan vad som händer om hon kör utan ett giltigt körkort i handen och blir stoppad av polisen.
Men varför svarade polisen inte på det? Hur hade det blivit anstiftan till brott? Det är nån info som fattas här...
 
S Sir Duke skrev:
Det kan tolkas som att målvakten bodde granne med dig, men jag antar nu att det inte var så.
Ja slarvigt skrivet av mig, rätt tolkat av dig

Mvh
Nils
 
S Sir Duke skrev:
Men varför svarade polisen inte på det? Hur hade det blivit anstiftan till brott? Det är nån info som fattas här...
Det är det väl inte, svaret var ju extremt tydligt , du får inte köra utan ett giltigt körkort och tänker du ändå göra det så är det inget vi hjälper till med, Googla om du vill se domar eller böter om detta. Hur klart som helst.
 
Redigerat:
Jag tappade bort mitt körkort för några år sen, som tur var så tappade jag bort plånboken några år innan det och förlustanmälde körkortet som senare kom tillbaka. Glömde av att ta bort förlustanmälan så det var kvar utan att bli klippt.
Det körkortet har jsg haft i några år nu och köpt bla 2lgh, sålt en, legitimerat mig hos transportstyrelsen, åkt fast för fortkörning mm mm och ingen har klagat eller ens nämnt det...
Men på ICA Max blev det stopp, hade en utbetalningsavi på 2500:- och där såg dom att det hade gått ut flera år tidigare så det gick inte, har varit på lokala Ica och tagit ut större summor än så.

Nu i april så ska jag förnya mitt kort så snart är det lugnt
 
V Ville_Vessla skrev:
Det är det väl inte, svaret var ju extremt tydligt , du får inte köra utan ett giltigt körkort och tänker du ändå göra det så är det inget vi hjälper till med, Googla om du vill se domar eller böter om detta. Hur klart som helst.
Det har varit uppe flera gånger innan i tråden.
Du behöver INTE ha med dig körkort men du måste isåfall kunna identifiera dig.
Om inte polisen kan identifiera dig hur ska dom kunna bötfälla dig????
Vi vet inte vem du är men du får böter.
Vem ska dom skriva böterna till??
Kan dom identifiera dig så ska dom inte heller bötfällas!!!
https://lawline.se/answers/korkort-vid-bilkorning
 
Ja, men frågan var väl varför polisen inte svarar på ifall man har ett giltigt körkort eller inte, tror inte växeln på polisen kan svara på det och förmodligen heller inte har mandat att svara i telefon på det. Har du inget giltigt körkort är det väl skitsamma om du har med det eller inte.
 
Inser att jag skrev konstigt "du får inte köra utan ett giltigt körkort och tänker du ändå göra det så är det inget vi hjälper till med, Googla om du vill se domar eller böter om detta", det är alltså svaret från polisen ,inget jag uppmanar till, det är ett citat i 3:ehand så jag uppmanar ingen att googla om detta.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det har varit uppe flera gånger innan i tråden.
Du behöver INTE ha med dig körkort men du måste isåfall kunna identifiera dig.
Om inte polisen kan identifiera dig hur ska dom kunna bötfälla dig????
Vi vet inte vem du är men du får böter.
Vem ska dom skriva böterna till??
Kan dom identifiera dig så ska dom inte heller bötfällas!!!
[länk]
Klart att de kan bötfällas.
Det är om det inte med lätthet identiteten kan fastställas som böter kan bli aktuellt.
Är det en dryg jävel som klyddar vid en kontroll o det inte med lätthet går att visa att den har giltigt körkort eller identifiering så kan den personen bötfällas.

Om personen INTE går att fastställa id på så går det givetvis inte att bötfälla den direkt.
Men det är ju en helt annan fråga.
 
vänta nu pratar vi om att ha ett giltigt körkort eller ett körkort som passerat bäst före datum och borde förnyas.
Det är ju två olika saker :) såvitt jag vet så är det ena alternativet olovlig körning och det andra att man måste ha en legitimation som är giltig så att man kan legitimera sig så att en polis kan verifiera att du har ett körkort och får köra bil.
 
K knipo skrev:
Klart att de kan bötfällas.
Det är om det inte med lätthet identiteten kan fastställas som böter kan bli aktuellt.
Är det en dryg jävel som klyddar vid en kontroll o det inte med lätthet går att visa att den har giltigt körkort eller identifiering så kan den personen bötfällas.

Om personen INTE går att fastställa id på så går det givetvis inte att bötfälla den direkt.
Men det är ju en helt annan fråga.
K knipo skrev:
Klart att de kan bötfällas.
Det är om det inte med lätthet identiteten kan fastställas som böter kan bli aktuellt.
Är det en dryg jävel som klyddar vid en kontroll o det inte med lätthet går att visa att den har giltigt körkort eller identifiering så kan den personen bötfällas.

Om personen INTE går att fastställa id på så går det givetvis inte att bötfälla den direkt.
Men det är ju en helt annan fråga.
Då är det ju precis som jag sagt hela tiden.
Du behöver inte körkort men du skall kunna identifiera dig.
Kan inte polisen identifiera dig kan dom inte heller bötfälla dig.
 
K knipo skrev:
Klart att de kan bötfällas.
Det är om det inte med lätthet identiteten kan fastställas som böter kan bli aktuellt.
Är det en dryg jävel som klyddar vid en kontroll o det inte med lätthet går att visa att den har giltigt körkort eller identifiering så kan den personen bötfällas.

Om personen INTE går att fastställa id på så går det givetvis inte att bötfälla den direkt.
Men det är ju en helt annan fråga.
Och om det vid en kontroll inte går att avgöra vem du är så har polis rätt att omhänderta dig tills dom vet med säkerhet vem du är, Så om du har ett körkort så får du rimligtvis inte böter för olovlig körning iallafall.
 
A Argastesnickaren skrev:
Då är det ju precis som jag sagt hela tiden.
Du behöver inte körkort men du skall kunna identifiera dig.
Kan inte polisen identifiera dig kan dom inte heller bötfälla dig.
Jag tror vi pratar förbi varandra.
Det handlar inte om man kan identifiera eller ej, det är en annan fråga.
Men om det inte med LÄTTHET kan fastställas så kan böter utfärdas.
Och det står faktiskt att körkort SKALL medföras.
Undantagen är således inte till för att folk skall slippa ha sitt körkort med sig, utan det är just ett undantag.

Citat från Kkl 9§ 2kap p.3:

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,

3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag tror vi pratar förbi varandra.
Det handlar inte om man kan identifiera eller ej, det är en annan fråga.
Men om det inte med LÄTTHET kan fastställas så kan böter utfärdas.
Och det står faktiskt att körkort SKALL medföras.
Undantagen är således inte till för att folk skall slippa ha sitt körkort med sig, utan det är just ett undantag.

Citat från Kkl 9§ 2kap p.3:

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,

3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Precis.
Har jag ett annat godkänt id-kort, pass eller liknande får jag böter då???
 
A Argastesnickaren skrev:
Precis.
Har jag ett annat godkänt id-kort, pass eller liknande får jag böter då???
Sannolikt inte om det går snabbt o enkelt att kontrollera om du har körkort.
Men möjligheten finns.
 
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Vem ska dom skriva böterna till??
Kan dom identifiera dig så ska dom inte heller bötfällas!!!
De kan ta med dig till polisstationen för att fastställa din identitet, t ex att frun kommer förbi för att intyga att det är du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.