Tänkte börja med min oinredda övervåning! Men vet inte riktigt hur jag ska göra med väggarna mot blåbetongen! Jag vill ha lite isolering!

Men hur ska man göra? Är det bara att regla upp och isolera sedan spånskiva! Är det någon här som har gjort något sådant och har tips? Jag vet redan om radonet! Men det löser jag själv med någon form av folie mellan två spånplattor alternativt spån och gips!
 
Hur gammalt är huset?
Finns det någon Diff-spärr?
Antar att det är mot ytterväggarna du vill isolera?
 
huset är byggt 1938!

Diffspärr tror jag inte att det finns eftersom man ser ju blåbetongen och fogarna!

Japp det är ytterväggarna jag vill isolera
 
Brukar normalt inte finnas nån diffspärr i lättbetong hus. Det behövs inte då materialet andas till skillnad från ett modernt "trähus". (gipshus)

Jag har ett hus där samtliga ytterväggar är byggda i Siporex ("blåbetong") samt även några bärande innerväggar.
Det har ganska ok isolerande egenskaper om det är ex 25 cm block.
Är nog inte tvunget att isolera om du nu inte jättegärna vill.

Mvh
 
ursäkta dröjsmålet, men hur gör man för att få upp tapeter då? Tänkte mest på om man kanske skulle lägga 45mm isolering och spånskiva sen gips eller hur man ska göra mot blåbetongen?

Mvh Jesper
 
Jag ställer samma fråga, jag ska isolera garaget mer det är oxå typ putsade lecablock. Jag har tänkt att regla på insidan sen isolera sen plast sen spånskiva esn gips.
Funkar det eller måste man ha något mot den putsade lecan först??

Mvh
 
Renovering och jeja2000, jag förstår inte riktigt era frågor. Ni undrar i princip om det går att tapetsera på gips? Ja, det gör det. Och Renovering, du behöver inte ha något mot den putsade lecan.
 
Min fundering är vilka material man ska använda mot blåbetongen... Att man kan tapetsera på gips är ju självklart...

Men jag kan väl inte sätta tapeterna direkt mot blåbetongen? Jag undrade hur man gör om man vill ha lite isolering och sen en vägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.