Hej alla,

Jag har en utvändig källarnedgång med två dörrar/portar av typen på bilden nedan (inte min bild, men samma princip). Portarna är tunga att öppna och stänga, helt beroende på portens egenvikt.

Jag försöker att hitta en lösning på hur man kan antingen elstyra dessa (dyrt?) eller i alla fall minska vikten på dom. Hittills har jag funderat på fjädrar som monteras på undersidan, som i min tanke alltid har ett visst tryck uppåt. Det borde göra att portens vikt minskar? En fjäder som sitter inuti en cylinder och som då trycker uppåt när porten ska öppnas, och håller emot när porten ska stängas.

Jag har sett att det finns gasfjädrar av typen man har på bagageluckan på bilen, men dessa är väl mer för klämskydd och håller emot både på vägen upp och på vägen ner?

Är det någon som vet vad fjädertypen heter som jag ska leta efter? Jag har inte mätt hur många kilo som behövs för att lyfta porten uppåt, men jag skulle tro att man drar med ca 15-20 kg kraft när portarna är helt stängda. Sen minskar den kraften såklart ju mer man öppnar porten och dess vikt ligger på gångjärnen istället för i handen.

Stängda svarta dubbelportar till en utvändig källare på en stenlagd yta framför en orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur menar du med att de är för klämskydd? En gasfjäder som trycker med 100N hjälper ju till på uppvägen och håller därmed emot på nervägen med samma kraft när den komprimeras. Någonstans ifrån måste ju energin komma för att orka hjälpa till på uppvägen nästa gång? :)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Du kanske tänker på en dörrbroms som ser typ likadan ut som en gasfjäder. De förhindrar ju att tex dörrar flyger upp eller smäller igen, men de ger dig ju ingen hjälp att öppna en dörr.

De motsätter ju sig rörelse i båda riktningar och skulle göra det ännu jobbigare att öppna luckan (men minska risken att man smäller igen den på tårna om man tappar luckan halvvägs)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Du har nog rätt, jag tänker fel. Fjädern på bagageluckan hjälper ju till att öppna luckan, och håller emot på vägen ner. En sån borde ju kunna fungera om den kan lyfta tillräckligt tungt.

Då blir ju frågan hur man hittar rätt modell. Det är väl bara att mäta hur lång den behöver vara i max utpressat läge, och hur mycket den behöver kunna lyfta, antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.