Poängen är som sagt att ALLT är giftigt i rätt mängd. Glöm inte att vatten är jäkla farligt om du dricker tillräckligt många liter. Nästan allt vi producerar har kemikalier inblandat i processen. Det betyder inte att de påverkar oss i någon mätbar utsträckning. Det är så extremt poppis nu att tex undvika plastförpackningar till mat, för att modeordet är parabener mm. Glöm inte att de som drabbades av asbestlunga arbetade utan skydd i tiotals år, i fabrikstillverkning, OCH rökte.

Risken ni utsätter ert kommande barn för är, som sagts tidigare, högre från den stress och oro som mamman har nu, och senare. Stress utsöndrar kortisol och påverkar barnet. Jag är övertygad om att barnets välmående gagnas mest av trygga föräldrar i amningsbubbla, som stänger ute en stor del av världen och inte låter sig bekommas.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nu verkar ju hyresvärden valt någorlunda "vettiga" färger som det lät.
Men jag tycker det är lite naiv inställning på forumet. Man ska vara på sin vakt mot just inomhusfärg.

Vattenbaserade färger kan vara riktigt, riktigt otrevliga när det gäller allergiframkallande ämnen.
Och inte bara för yrkesfolk.
Med tanke på att allergi/astma är vår tids folksjukdom som fortfarande stadigt ökar bland barn så hade jag nog också hellre valt ett lite skabbigare hem för mina barn än att flytta in i ett nymålat om jag hade något val
.
Och då är jag betydligt mer åt "lite skit rensar magen"-hållet än många andra, men just allergi är såpass handikappande och snabbt ökande att man inte behöver blaska skit på väggarna i barnrummet iaf.

Bara några studier efter en snabb-googling:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25510184/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10750849/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28449346/
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
https://pure.au.dk/portal/files/81089783/Lundov_EST_2014.pdf
MI emissioner uppmätta 42 dagar efter målning.

Får dessutom backa från min tidigare kommentar att det var vettiga färger baserat på svanenmärkningen.

"Furthermore, ordinary consumers areprobably not aware of the exact demands for ecolabels andmay believe that the products with the Flower or Swan label aresafer to use. Two products with the EU Flower were alsolabeled with a Swallow from the Swedish Asthma and AllergyUnion, and it was stated on the can that these paints contained MI, MCI, and BIT."
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
[länk]
MI emissioner uppmätta 42 dagar efter målning.

Får dessutom backa från min tidigare kommentar att det var vettiga färger baserat på svanenmärkningen.

"Furthermore, ordinary consumers areprobably not aware of the exact demands for ecolabels andmay believe that the products with the Flower or Swan label aresafer to use. Two products with the EU Flower were alsolabeled with a Swallow from the Swedish Asthma and AllergyUnion, and it was stated on the can that these paints contained MI, MCI, and BIT."
Figur 2-5 visar ju att emissionerna av dessa vanliga konserveringsmedel sker främst de första dagarna efter målning och att de är reducerade en storleksordning redan efter tio dagar. Detta stämmer med andra liknande mätdata som jag har sett.

Och TS har ju tio dagar på sig att vädra efter målningen.
 
Claes Sörmland
När jag målade om i huset så körde jag en stor luftrenare med aktivt kol från Electrolux. Aktivt kol ska binda isotiazoliner. Så kanske investera några tusenlappar i en sån för de första dagarnas hemfrid.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Figur 2-5 visar ju att emissionerna av dessa vanliga konserveringsmedel sker främst de första dagarna efter målning och att de är reducerade en storleksordning redan efter tio dagar. Detta stämmer med andra liknande mätdata som jag har sett.

Och TS har ju tio dagar på sig att vädra efter målningen.
Vet inte varför du påpekade att det är "vanliga konserveringsmedel", antagligen för att förringa dom.
Men det gör det ju bara värre eftersom dom är känt allergiframkallande och all exponering är dålig.
Drar du dessutom på 60 liter dåligt specad färg i en lägenhet så är det ju lite mer än vad du får i dig mha lite ögonskugga. (om du använder sånt :) )

Citerar samma studie igen då:

"However, the isothiazolinones are all volatile, and it has beenshown several times that emission of isothiazolinones especiallyfrom paint has led to severe systemic allergic contact dermatitisreactions, both in patients directly exposed while painting butalso in small children and adults who have not paintedthemselves but for instance moved into a newly painted houseor apartment."

"Finally studies on emissions for“wet”materials show that after a short-lasting initial emission with high emission rates and fast decay,emission of the remaining VOCs in the material is expected tolast for a long period of time due to slow diffusion inside thematerialfilm and the substrate. The total emission period isexpected to last longer when a more porous substrate, like gypsum board, is used."

"Furthermore, the lower but prolonged emission is importantfor the people living or working in the newly painted rooms. Insome of the reported cases of airborne allergic contactdermatitis the patients complained about symptoms severalweeks to months after painting."
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Vet inte varför du påpekade att det är "vanliga konserveringsmedel", antagligen för att förringa dom.
Nej för att upplysa om att dessa ämnen är vanliga konserveringsmedel i färg, d v s TS kan förvänta sig att de finns i den färg som hans lägenhet är målad med.

O [old rusty] skrev:
Men det gör det ju bara värre eftersom dom är känt allergiframkallande och all exponering är dålig.
Ja livet handlar om att balansera olika avväganden mot varandra. T ex måste vi på något sätt se till att färg inte ruttnar i burken och då behövs en biocid som är effektiv, inte för giftig och kostnadsmässigt OK. En biocid ska döda celler, vi består av celler. Det är liksom problemet. Industrin har landat i isotiozoliner som en kompromiss for better and worse.

O [old rusty] skrev:
Citerar samma studie igen då:

[Slumpvisa stycken som skribenten uppfattade som skrämmande.]
Vad är det du vill ha sagt med dessa citat och vad har det med mitt inlägg att göra? Vill du bara sprida allmän oro eller har du några sakargument som du vill föra fram och som kan hjälpa TS?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Var det någon som förringade var det väl du som noterade att det är lägre nivåer efter tio dagar?
Vilket vore konstigt annars.

Jag påpekar att "lägre nivåer" inte är bra nog.
Och att industrin valt något säger väl ganska lite. Det är inte den som kommer ta kostnaden för allergiproblemen.

Sprida allmän oro? Men det är ju ett potentiellt problem eller hur? Säger inte att alla färger är dåliga, men man vet heller inte vad färgerna innehåller som konsument.

Vet inte folk om ett problem så åtgärdas det inte. Det har visat sig mer än en gång att industrin kör på tills allmänheten säger stopp.

Finns vad jag vet konserverinsfria färger (bara sett reklam). Hade jag målat om i barnens rum hade jag siktat på det. Det är min poäng.
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Var det någon som förringade var det väl du som noterade att det är lägre nivåer efter tio dagar?
Vilket vore konstigt annars.
Jag är intresserad av sakförhållanden och riktiga argument inte att förringa eller förstora upp risker med väggfärg. Du har således helt fel i sak här.

O [old rusty] skrev:
Jag påpekar att "lägre nivåer" inte är bra nog.
Med all respekt så är det rätt ointressant för oss andra i tråden vad du påpekar om det inte backas upp av någon relevant sakuppgift.

O [old rusty] skrev:
Och att industrin valt något säger väl ganska lite. Det är inte den som kommer ta kostnaden för allergiproblemen.
Vi har en väldigt hård kemikaliereglering i EU och en särskilt hård sådan i Sverige. De avväganden som industrin har gjort med detta regelverk och myndigheter i ryggen säger ganska mycket om vad som är vettigt. Visst kan det gå fel med avvägandena ibland och världen är inte perfekt men utgångspunkten kan inte vara att allt är fel.

O [old rusty] skrev:
Sprida allmän oro? Men det är ju ett potentiellt problem eller hur? Säger inte att alla färger är dåliga, men man vet heller inte vad färgerna innehåller som konsument.

Vet inte folk om ett problem så åtgärdas det inte. Det har visat sig mer än en gång att industrin kör på tills allmänheten säger stopp.
Det du nu beskriver är ju att du verkligen deltar i tråden för att driva opinion mot industrins och vår kemikalielagstiftnings trovärdighet. Ja, jag ser det som ett problem för vårt samhälle.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
skulle färg vara farligt på det viset så borde tidigare generationer vara skadade allihop då med tanke på att de då oftast var allt annat än vattenburna.
Det stämmer, så är det tyvärr. Skadorna det ger är dock små och svåra att studera på individuellt basis, de syns bara i stora studier.

När mina barn föddes var rekommendationen att små barn inte ska sova i nymålat rum även om det är vattenbaserad färg, utan att man ska vänta 3 månader. Det var 20 år sedan, så det kan ha ändrats.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det du nu beskriver är ju att du verkligen deltar i tråden för att driva opinion mot industrins och vår kemikalielagstiftnings trovärdighet. Ja, jag ser det som ett problem för vårt samhälle.
Har känslan av att vi inte kommer mötas. :)

Jag anser att industrin ligger alltid ett steg före lagstiftningen på kemikaliefronten. Lagstiftningen är, generellt, reaktiv.

Industrin är vinstmaximerande.
Jag jobbar inom "industrin" (inte färg), vi gör ingenting som inte tvingas fram om det kostar pengar.
Iaf inte om vi kommer undan med det och kostnaden är märkbar. Så "industrin" har i mina ögon ingen trovärdighet, nej.

Jag har presenterat studier som visar att det är ett potentiellt hälsoproblem.
Det finns (dyrare) alternativ.

Gör som du vill.
 
Sen ska det ju även poängteras en annan sak. Det kommer alltid in folk i såna här diskussioner som hävdar att de blivit sjuka av än det ena och än det andra men där finns det aldrig nå bevis för man har inget att jämföra med. Om personen är känslig och påverkbar av något så kanske man hade blivit känslig/sjuk oavsett vad uppväxten medfört.Vet säkert vet man ju inte förrän man testad båda varianterna. Den som fick lungcancer kanske hade fått det även om personen inte hade jobbat just där eller inte osv osv........Alla är vi ju olika. En del är känsliga mot mycket men de kanske hade varit det om de så levt i ett kliniskt rent rum.........
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En krämare som slår mynt av att leva på människors oro för sin boendemiljö och luften de andas. Inte fräscht.
Du har väldigt fel. Jag känner familjen tämligen väl och vet vad de gått igenom. Familjen har blivit bättre, frisk, och de vill nu hjälpa andra med den kunskap de nu har. Det känns väldigt onödigt att skriva en sådan kommentar. Alla som driver ett företag vill/behöver väl tjäna på verksamheten? Du är helt enkelt dåligt insatt i problematiken. Okunskap kan jag acceptera, dock inte att du på ett så otrevligt sätt kommenterar mitt inlägg!
 
Claes Sörmland
Axelida Axelida skrev:
Du har väldigt fel. Jag känner familjen tämligen väl och vet vad de gått igenom. Familjen har blivit bättre, frisk, och de vill nu hjälpa andra med den kunskap de nu har. Det känns väldigt onödigt att skriva en sådan kommentar. Alla som driver ett företag vill/behöver väl tjäna på verksamheten? Du är helt enkelt dåligt insatt i problematiken. Okunskap kan jag acceptera, dock inte att du på ett så otrevligt sätt kommenterar mitt inlägg!
Företag och i det här fallet ett AB är en driftsform som syftar till näringsverksamhet och vinst. Detta företags grund är att driva näringsverksamheten baserat på människors oro för sin boendemiljö och hälsa:

Textutdrag med verksamhetsbeskrivning av ett bolag inriktat på fuktrelaterade utredningar och försäljning av städartiklar.

https://www.bolagsfakta.se/5592400112-Innemiljo_och_halsa_i_Goteborg_AB

Att företaget är grundat av ideella skäl är inte sannolikt, det finns andra driftsformer för sådan verksamhet.

Även om familjen bakom företaget är toppentrevliga och de har haft en hälsoproblematik bakom sig så är det inte OK att göra reklam för dina vänners/bekantas nya företag på detta forum. Särskilt inte när deras affärsidé bygger på att slå mynt av människors oro över sin hälsa. Jag är ledsen om detta är otrevligt av mig att påpeka men det dyker ofta upp anonyma skribenter som pushar olika företag som lever på oro och rädsla.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.