I anvisningar för läggning av spont på tak och golv brukar det anges att skarvning ska göras över regel (undantag för ändspontat virke) men att två skarvar inte ska läggas bredvid varandra på samma regel. Är det då verkligen OK att använda spontluckor där många brädskarvar hamnar bredvid varandra ?
 
JA
 
Mest är det en fråga om smak.

Det är fullt lagligt och tillåtet att använda många slags mer eller mindre korkade lösningar. För att inte tala om alla fula slarviga lösningar.
Det är upp till kunden och byggaren att komma överens om hur man vill ha det.

Förr då spontade bräder oftast var kilsågade i synnerligen varierande bredder så undvek man att skarva om man kunde. Ibland träffar man på bräder i 8 meters längder eller mer och man gjorde så för att undvika skarv. Måste man ändå skarva så blev det generalskarv tvärs över hela rummet. Både de sätten skulle många anse vara fel för att de inte stämmer med de normer som gäller just nu i dag.

Personligen skulle jag inte godkänna spontluckor oberoende av vad någon norm säger just i dag.
 
Jag såg dessa "luckor" på Byggmax igår. Hur lat får man bli? Och med tveksamt resultat.
 
Råspontluckor är väl mer eller mindre standard nu för tiden när någon ska betala för arbetskostnaden? Så länge brädorna vilar på minst tre takstolar så tror inte jag det blir några problem med stabiliteten på grund av att flera skarvar sammanfaller.
 
useless useless skrev:
Råspontluckor är väl mer eller mindre standard nu för tiden när någon ska betala för arbetskostnaden? Så länge brädorna vilar på minst tre takstolar så tror inte jag det blir några problem med stabiliteten på grund av att flera skarvar sammanfaller.
de kom redan i mitten på 70:talet har själv varit med och lagt sådana på många tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.